Mrsbookpond's Reviews > Jag har inte råd

Jag har inte råd by Marcus Stenberg

bookshelves: biography
Read 2 times. Last read January 16, 2018 to January 28, 2018.

Boken med den ursnygga framsidan, Jag har inte råd, belyser konsumtion ur olika synvinklar, framförallt Marcus egen shopping och vad som händer inne i en när man inte får eller snarare kan köpa längre.

Det är som med dieter, kan jag tänka mig, att efter det intiala-jag-har-fått-nog-beslutet är det svårt att vara stoisk och hålla uppe peppen under en lång period. Det är trist att alltid vara den som säger "Nej, jag har inte råd". Det är inte så ädelt att vara fattigt, det är bara fattigt.

Här finns både vardagens tradiga verklighet och historier om andras extrema lyxkonsumtion. Passager som är bland mina favoriter är fem i topp-listorna över kundbeteendet i den lilla, lila bokhandeln, tex. "Fem vanligast sakerna som män med självgoda leenden frågoar mig i butiken". Kunder kan vara rätt sviniga, liksom kulturarbetares arbetsvillkor, som man också får en insikt i.

Jag har råd är lite som Lyxfällan bakom kulisserna, på ett icke-freakshow-aktigt sätt. Det är viktigt att våga prata om att ha dåligt med pengar och det är viktigt att förstå att det går att lösa, men det går inte spikrakt och man måste svälja en del stolthet. I slutet av boken flyttar Marcus till ett billigt hus i norra Sverige och jag vet att han bor där än. Jag hoppas att allt är lite bättre idag.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Jag har inte råd.

Finished Reading
January 8, 2018 – Shelved