Thomas Olsen's Reviews > Ind i mørket

Ind i mørket by Henrik Sandbeck Harksen

”Ind i mørket” er en fin novellesamling med 6 noveller af varierende længde og noget jeg vil kalde et lyrisk eksperiment. Efter de 7 præsentationer er der en lille efterskrift af forfatteren, hvor han skriver lidt om baggrunden og inspirationen til dem. Her skriver han selv: ”Uanset hvor filosofisk eksistentiel eller blodigt en fortælling er, så drejer det sig om drømme. Drømme, som ikke blev opfyldt. Virkeligheden kom i vejen.”

”Virkeligheden” er også titlen på det jeg kategoriserer som det lyriske eksperiment, der går umiddelbart forud for efterskriftet. Den er udformet som en palimpsets: et dokument der er overskrevet flere gange. Her sandsynligvis med noter til færdige og halvfærdige historier, så kun enkelte ord står frem hist og her, både danske og engelske.

Der leges altså med formen, hvad også den meget flotte opsætning og de indbydende illustrationer først og sidst i novellesamlingen vidner om.
Er det så virkeligheden der overskriver drømmene? Eller er virkeligheden bare kompleks og uigennemtrængelig som en palimpsets?
Begge ting er nok sandt. Alle karakterer i novellesamlingen er på en eller anden fanget (af en form for ondskab), hvad enten det er euforiserende blod fra en forunderlig blodbank, mord, begær efter at kende universets inderste hemmeligheder, alkoholisme eller sex, så er de alle underlagt noget, der har kontrol over dem (og de ”falder” alle sammen). Der lurer noget i dybet, nedenunder os (det er gennemgående for novellerne, at ondskaben kommer ”nedefra”), som vi ikke kan undslippe. Noget der også på en eller anden måde er til stede i mennesket selv (som det siges i ”tusind generationer før os”: ”Byerne blev den fysiske manifestation af den ydre fare, som de oprindelige mennesker instinktivt vidste eksisterede i verden. Den ultimative fare: Det ukendte selv.”

”Ind i mørket” var en fin oplevelse og bogen kan godt leve lidt videre, efter den er læst. Min favorithistorie er nok ”Stjålne drømme”, hvor forfatteren med ret få virkemidler tegner et forhold og en karakter op, der udspiller et lille drama med en overraskende slutning. Stilmæssigt spænder novellerne fra det (her) simple og lidt underspillede til det meget eksplicitte og mere ornamenterede sprog (hvor jeg har en fornemmelse af at der er mange referencer til Lovecraft, som jeg går glip af). Bogen har klart givet mig mod på at undersøge den danske "horror-scene" lidt nærmere.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Ind i mørket.

Finished Reading
November 30, 2017 – Shelved