Wilco Born's Reviews > Rebel Without a Crew, or How a 23-Year-Old Filmmaker With $7,000 Became a Hollywood Player

Rebel Without a Crew, or How a 23-Year-Old Filmmaker With $7,... by Robert Rodríguez

bookshelves: ebooks

Hoe makkelijk is het eigenlijk om een film te maken? In 1991, toen het avontuur van Robert Rodriguez begon, was het nog best een technisch gedoe. Je had nog fysieke film nodig, die je kon kopen in de winkel, om iets op te nemen, laat staan een videocamera zelf. Zelfs op dat moment stelt hij al de vraag aan de lezers: waar wacht je nog op? Dit is supermakkelijk. Je moet het gewoon doen!

Dan leven we nu in een tijdperk waarbij we zelfs zonder na te denken films maken. Denk aan Vine, dat platform waar je zes seconde video's op kon zetten, gemaakt met je mobiel. Waar vond je dat? Op je mobiel. Op het internet! Wat zijn we ver gekomen in die tijd. Nu maken filmmakers zoals Sean Baker en Steven Soderbergh met hun iPhone de beste films. De vraag is alleen maar scherper geworden: waar wacht je nog op?!

Inspirerend is het om te lezen hoe zo iemand begon die echt niemand voorstelde. Voor zijn doorbraak, wat wel erg uitgebreid in het boek naar voren komt, zien we wat zijn plan was en hoe hij het wilde bereiken. Als 23-jarige (nog maar een jaar ouder dan ik!) had hij met verschillende korte films zoveel ervaring opgebouwd, dat hij realistisch en zelfverzekerd kon zeggen: ik kan dit. En hij deed het gewoon.

Het valt wel op dat ik me veel afvraag waarom je nog niet begint. Het is eigenlijk een vraag die rechtstreeks aan mij gesteld moet worden. Ik wil namelijk filmmaker worden en de enige manier om daar te komen is om het te doen. Ik verdiep me in het scenarioschrijven. Ik bekijk alle technieken om te filmen. Ik volg Journalistiek om de inhoud te verrijken. En toch sta ik nog steeds met een lachwekkend cv te kijken van de zijlijn.

Eerlijk is eerlijk: Rebel Without A Crew heeft mij zeker geïnspireerd om te zeggen: fuck it, ik begin gewoon. Het ging bij mij helaas niet verder dan het hardop denken. Als je dit nu leest en je hebt zo'n zelfde idee, wees dan alsjeblieft niet bang om iets te gaan maken, zoals ik dat wel ben, en ga ervoor. Maar als je even dit boek leest, heb je volgens mij mijn motivatie helemaal niet meer nodig.

De film El Mariachi kijken tussen het lezen door is trouwens een aanrader. Heb je een beetje beter beeld wat voor talent deze gast heeft - of is het simpele praktijkervaring? ;)

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Rebel Without a Crew, or How a 23-Year-Old Filmmaker With $7,000 Became a Hollywood Player.

November 26, 2017 – Shelved
November 26, 2017 – Shelved as: reserve-to-read