Max's Reviews > De kaart en het gebied

De kaart en het gebied by Michel Houellebecq

Oct 02, 2011

Read from October 02 to 21, 2011

Dit boek valt in 2 delen uiteen: een sterk verhaal en een stuk wat meer lijkt op een afterthought, een zijtak van het verhaal. De bedachtzame held van het verhaal zie we haast achteloos opklimmen tot een wereldberoemde kunstenaar in het eerste deel. MH komt zelf ook in het verhaal voor, als zichzelf, wat goed uitpakt vooral omdat hij zichzelf als een wereldhatende gek neerzet - een perfect constrast met de goedige hoofdpersoon die geen slechte haar op zn lichaam lijkt te hebben. Veel diepe lagen of maatschappijkritiek zijn er niet te vinden in dit verhaal, en in tegenstelling tot vorige boeken van MH is de toon positief en luchtig.
Het tweede deel draait om de moord op MH, opeens vanuit het oogpunt van een detective. Eerlijk gezegd had ik het gevoel dat MH een manuscript bij de uitgever op de stoep gegooid had en dat dit boek het beste is wat de uitgever ervan kon maken. Het was beter geweest dit stuk er gewoon helemaal uit te halen en als 2de verhaal achterin het boek te presenteren. Het voegt niets toe, het is niet interessant en te kort om relevant te zijn. Uiteindelijk zien we onze held ook nog oud worden en ook veranderen in dezelfde kluizenaar als MH. Daarmee lijkt hij een spiegel te zijn voor het leven van MH, die ons dus wil laten zien hoe hij was toen hij jong was. Best, maar het ligt er te dik bovenop. Het had niet gehoeven.
Uiteindelijk toch genoten van de fantastische verstelstijl van MH - waarmee hij bewijst nog altijd nr 1 te zijn in hedendaagse Franse literatuur.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read De kaart en het gebied.