Christine Bonheure's Reviews > Hartedier

Hartedier by Herta Müller

Snellezen is hier niet aan de orde. Regelmatig terugkeren om de schoonheid van de beschreven zinnen nog eens op te nemen wel. In Hartedier staat geen woord te veel. De achterflap vertelt dat het gaat over het Roemenië onder Ceascescu. Een plek waar je kan worden gearresteerd en verhoord omdat je loopt te lachen op straat. Waar je huis elk moment kan worden doorzocht. Waar je haren op koffers legt om te kijken of iemand ze heeft geopend. Waar je boeken in beerputten verstopt. Er is niet echt een plot, enkel gedachten en daden van karakters, maar die leveren een beklemmend beeld op van het leven onder de Roemeense dictator. Voortdurend voel je de verschrikking van het leven in zo’n totalitaire maatschappij. Volg je de voorschriften niet dan heb je geen leven en word je zelfs vaak vermoord. Pure horror en duisternis. Maar zo mooi, afgemeten, afstandelijk en poëtisch beschreven. Klasseroman.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Hartedier.

July 20, 2017 – Started Reading
July 20, 2017 – Shelved
July 21, 2017 – Finished Reading

Marc Ik vermoed dat ik het boek nog eens ter hand moet nemen. Jouw review laat eennheel ander licht op dit boek schijnen!

Christine Bonheure Lees/hoor ik graag. :-)

message 3: by Els (new) - added it

Els Deveuster Jouw review zet mij aan deze op mijn te lezenlijst te zetten. Bedankt voor de tip.