Chris's Reviews > Zomer

Zomer by Karl Ove Knausgård

Ik kan me voorstellen dat sommige lezers het na een tijdje wel gehad hebben met Knausgard (af en toe, bij zijn korte, nogal wetenschappelijk beschrijvende stukjes bekroop ook mij dat gevoel) en de kritiek op zijn werk - waarover hij zelf ook nadenkt en schrijft in dit zomer-deel - is vaak terecht. Toch voel ik door alles heen een diepe verwantschap (iets wat blijkbaar óók veel lezers hem vertellen) en daarom blijf ik hem graag lezen. Wellicht draait het er in mijn persoonlijke geval ook om dat hij een leeftijdsgenoot is, met een jeugd en een gezinsleven, maar ook met een aard een denkwereld en interesses die redelijk gelijklopend zijn. Dat zou hem natuurlijk net zo goed oersaai voor me kunnen maken, maar in veel van wat hij schrijft werkt het net verhelderend. Dat woord ('helderheid') gebruikte ik al eerder in recensies van zijn werk en ik blijf erbij dat het hem daar om te doen is. Om helderheid te scheppen in de wereld die hem omringt, om in te zoomen op zijn persoonlijke beweeg- en drogredenen, om zijn herinneringen te spiegelen aan het heden (of omgekeerd), om de impact van kinderen, het landschap, de tijd en kunst te doorgronden en zo al schrijvende vat te krijgen en zich bewust te blijven van wie hij is en - omdat hij publicerend schrijver is - van wie wij zijn.
Wat het lezen van dit boek een meerwaarde gaf, was dat ik tegelijkertijd 'De roman als overlevingsstrategie' van Tim Parks las, waarin op uitdagende wijze wordt aangetoond hoe het leven van een auteur, bekeken vanuit de polariteiten uit de systeempsychologie, absoluut geen 'biografische drogreden' kan of hoeft te zijn voor wat en hoe hij schrijft. Dat het leven en de persoonlijkheid doorwerkt in zowel de stijl als de inhoud van zijn oeuvre, al dan niet om te sublimeren of te camoufleren waar de schrijver in het echte leven niet in slaagt. Knausgard zou je op dit vlak dan haast 'een open boek' moeten noemen. Hij duldt geen drogredenen, trekt zich - in zijn bijna naïef te noemen eerlijkheid - weinig of niets aan van de impact die zijn openhartigheid op zijn omgeving heeft, of beter: hij trekt het zich - zo lezen we - wel degelijk aan, maar de drang of de wil om compromisloos helder en eerlijk te schrijven is bij hem te groot. Ik vraag me af wat Parks over Knausgard zou geschreven hebben en blijf er zelf wellicht ook nog een tijdje over nadenken.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Zomer.

May 19, 2017 – Shelved
May 19, 2017 – Shelved as: to-read