Taru Luojola's Reviews > Huominen on liian kaukana

Huominen on liian kaukana by Chimamanda Ngozi Adichie

Mar 10, 2017

bookshelves: ihan-luettavia, 17-vaikeanimist-kirjoittajaa

Vuodelle 2017 otin itselleni lukuhaasteen: 17 kirjaa, joiden kirjoittajan nimeä en osaa lausua. Kielitieteilijän on vaikea löytää sellaisia kirjoja, joten minun on oltava erityisen ankara itselleni. Tämä kirjakaupan alesta löytynyt sattumakirja on haasteen ensimmäinen opus.

Novellikokoelmassa tarkastellaan kulttuurien yhteentörmäystä eri paikoissa ja eri aikoina. Välillä Nigerian eri kulttuureissa elävät kohtaavat toisiaan, välillä nigerialaiset kohtaavat länsimaalaisia, muualta tulleet uskonnot törmäävät paikallisiin uskontoihin, kaikkea sellaista. Mielenkiintoisia ja tavanomaisesta lukemistostani poikkeavia näkökulmia (sehän tämän lukuhaasteen tarkoituksena juuri onkin), ihan hyvää peruskirjallisuutta.

Ehkä jossain määrin harmittelen sitä, että novellit on melko selvästi kirjoitettu länsimaalaiselle lukijalle, että niiden tarkoituksena on nimenomaan esitellä vierasta kulttuuria valtakulttuurissa eläville. Igbon (ainakin igbon, osa saattoi olla myös hausan) sanoja ja ilmauksia heitellään kerronnan joukkoon kursivoituina mausteina tavalla, joka yleensä aina tuntuu enemmänkin vieraannuttavalta kuin lähentävältä.

Syvään päähän hyppääminen saa siis vielä odottaa haasteen myöhempiä kirjoja.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Huominen on liian kaukana.

March 10, 2017 – Started Reading
March 10, 2017 – Shelved