Helena's Reviews > Introvert: Den tysta revolutionen

Introvert by Linus Jonkman

it was ok
bookshelves: non-fiction, swedish-books, read-in-2017, psychology, review

Som introvert och med känslan att det inte alltid förstås i samhället började jag läsa denna bok. När jag var klar med boken kände jag att jag inte alls är så introvert som författaren och även om jag höll med om vissa delar var det en hel del som kändes främmande för mig.

Introvert och extrovert handlar om varifrån en hämtar sin energi. Är det i sällskap med andra eller är det med sina egna tankar? Enligt Myers Briggs Type Indicator, som författaren tar upp som hastigast i slutet, är denna skala bara en av fyra parametrar som påverkar vår personlighet. Jag misstänker att jag inte delar alla de andra med författaren, annars hade jag känt igen mig mer.

Författaren utgår hela tiden från att hans sätt att vara introvert är sättet som alla introverter är. Till exempel att vi hellre läser böcker även om vi är på resa, att vi visualiserar musik, att vi är lugna i nödsituationer och ofta upplever flow; egenskaper som inte stämmer in på mig. Eller att träffa en vän vi inte sett på länge och knappt säga några ord under en hel helg. Detta förstärker bilden av introverter som osociala och obekväma, vilket inte förbättrar vår situation.

Hur extroverter presenteras är inte heller oproblematiskt. Det är en total polarisering, och en gång kläms det in att författarens extroverta dotter minsann satt tyst och tänkte en stund. Boken är skriven för introverter "för att extroverter har inte tid att läsa mellan zumba och fika och...". Det är otroligt nedlåtande. Att skriva en bok för att visa på introverters styrka och tala ner dem som skulle behöva förstå sig på oss är... ett annorlunda drag.

Det fanns saker jag höll med om och saker som jag inte höll med om. Tyvärr gillade jag inte denna bok och den innehöll inte någonting jag inte hade kunnat läsa mig till på diverse MBTI-siter, författarens anekdoter hade jag kunnat vara utan.

Om en extrovert kom till mig och undrade hur det är att vara introvert och hur det påverkar mig skulle jag inte rekommendera denna bok - hen skulle få helt fel bild av mig.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Introvert.

December 29, 2016 – Started Reading
December 29, 2016 – Shelved
January 2, 2017 – Shelved as: non-fiction
January 2, 2017 – Shelved as: swedish-books
January 2, 2017 – Finished Reading
January 8, 2017 – Shelved as: read-in-2017
January 8, 2017 – Shelved as: psychology
February 7, 2017 – Shelved as: review