Lars K Jensen's Reviews > Der er kun én chef - kunden! - Danske Banks kurs ud af krisen

Der er kun én chef - kunden! - Danske Banks kurs ud af krisen by Tomas Lykke

bookshelves: management

Bogen er en fin gennemgang af Danske Banks tiltag fra en af de mest upopulære virksomheder til en bank, der nærmer sig toppen i image-målingerne.

Det er spændende læsning, men det bliver ét langt referat af, hvad bankens ledelse har gjort. Bogens forfatter har ikke været med tæt (nok) på processen, og det vil sige, at man som læser ikke får indsigt i de vigtige tanker bag beslutninger. I stedet for at læse om, at Danske Bank gjorde det og det, så savner jeg at læse, hvorfor de gjorde det. Hvordan de vidste, at det lige netop var dét tiltag, der kunne hjælpe med det problem.

"Jeg er praktiker og gider ikke læse teoretiske lærebøger," skriver forfatteren i sin indledning. Og det er måske kilden til det savn, jeg nævner herover. Jeg mangler simpelthen noget refleksion over situationen og tiltagene.

Jeg savner ikke "en bog med forkromede modeller og konsulentsmarte tipunktslister", som han videre skriver - men jeg savner noget dybde og indsigt i arbejdet med at rette op på Danske Banks arbejde.

Der er ingen tvivl om, at Danske Bank har udført et kæmpe arbejde, og at de har nogle af de dygtigste ledere i dansk erhvervsliv - både Thomas Mitchell (chef for Personal Banking i Danmark og bogens hovedperson) og Thomas Borgen (administrerende direktør) lyder begge som ledere, der ved, hvad det drejer sig om. Jeg savner dog lidt mere lyd fra bankens ansatte i bogen, så det ikke bare bliver "så gjorde ledelsen det, og så gjorde ledelsen dat" - det er lidt ærgerligt.

Og så synes jeg, at forfatterens bud på fremtidens bankoplevelse er overflødigt og en anelse klodset. Her ville jeg hellere lade en af Danske Bank-cheferne tale om de store udfordringer og muligheder, de ser i den nærmeste fremtid.

De mangler, jeg synes, bogen har, bør måske trække den ned til tre stjerner, men der er trods alt rigtig gode beskrivelser/opsummering af, hvad bankledelsen har gennemført og hvad, det har betydet. Og hvis en ekstra stjerne (så vi lander på fire) kan få flere til at læse bogen og enten blive bedre ledere (og bringe kunderne/brugerne tættere på) eller at stille større krav til deres ledere, så er det jo også udemærket :-)

Bogen er stadig anbefalet læsning. Kundeorienteret forretningsledelse som beskrevet i denne bog er fremtiden og det er helt sikkert noget, vi kommer til at se meget mere af. Også i andre brancher.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Der er kun én chef - kunden! - Danske Banks kurs ud af krisen.

December 16, 2016 – Started Reading
December 16, 2016 – Shelved