Tuvsilago's Reviews > Superkrafter - på gott och ont

Superkrafter - på gott och ont by Karl Modig

Jag tyckte så himla mycket om den här boken! Det är så fint att den kommer och shakear upp lite bland våra ungdomsböcker. Den är kul på ett sätt som får en att fnissa lite för högt i kollektivtrafiken, samtidigt som den är allvarlig. Det är som att författaren har tagit lika delar cheesy älskvärd romans, demokratifrågor och spektakulära urban fantasy-aspekter och bakat en stor glittrig superhjältetårta av det hela. Bara enjoy it, du kommer inte ångra dig.

Oscar, som är den ena huvudkaraktären, är typ den mest realistiska och naturliga ungdomskaraktären jag någonsin läst och man relaterar så mycket till honom hela tiden. Jag älskar att författaren visar en sån bredd och har en större variation än vanligt i genren, t. ex finns det tjocka personer och personer med utländsk ursprung med. Det bästa med den här boken är att man har KUL när man läser den.

Jag kan se varifrån kritiken kommer, att det går långsamt ganska länge i början och att detaljer som verkar onödiga finns med (men de kanske inte är onödiga om det skulle komma flera böcker t.ex?). Men helt ärligt så var liksom varje specifik sak i den här boken så nedrans fina att jag inte bryr mig. Jag var basically den där emojin med hjärtögon hela tiden när jag läste.

VARNING FÖR SPOILERS (läs inte längre om du inte är färdig med boken!)

Ett problem jag har med nazistgänget är att de är så typiskt nazistiga, att de verkligen har hela stilen, som de hade på typ nittiotalet. Jag tycker att det kan vara problematiskt att skildra det även idag som att det syns på stilen vem som är högerextremist. Det gör man inte idag. Så på det sättet tycker jag att det visar en lite felaktig bild.

En grej som däremot är superbra enligt mig är ungdomsböcker som normaliserar sex, och som inte gör det till världens största grej. Är så glad att den här boken speglar ett hälsosamt sexuellt förhållande mellan två ungdomar, att ingen har ont, ingen har ångest över det, det är liksom najs och så som det ska vara, helt enkelt.

Jag är också EXTREMT peppad för en uppföljare för THAT ENDING, hallå? Det måste ju komma mer. Föreställer mig episka battles osv. Hoppas hoppas hoppas!

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Superkrafter - på gott och ont.

September 28, 2016 – Started Reading
September 28, 2016 – Shelved