Karine's Reviews > Tirza

Tirza by Arnon Grunberg

Jun 10, 2011

bookshelves: 1-fictie-literatuur
Read from August 10 to 13, 2011

Met grote zekerheid een heel goed boek, maar ook een heel naar, zwart en triest boek.
Er zijn momenten geweest dat ik het wilde opgeven; de voortdurende confrontatie met dat akelige mannetje Hofmeester en de ook niet echt sympathieke echtgenote was me soms te veel. Maar na volhouden begin je hem een beetje te doorgronden en blijf je lezen.

Ook omwille van de schrijfstijl, de ironie en humor van Grunberg laat je het boek niet zomaar ongelezen. bv: Hoe Hofmeester zichzelf en Tirza probeert te wapenen tegen de wereld met een boek van Tolstoj of Dostojevski in de hand. (geen Bijbel of Koran: met nihilisme kan je niet vroeg genoeg beginnen) En hoe hij telkens de realiteit wil buitensluiten door sardientjes te gaan bakken.

Geluk schiet je pas achteraf te binnen. Ach, toen was ik gelukkig, stom dat ik niet beter heb opgelet. (p 59)

Wie niets vergeet, heeft geen leven. In het vergeten zit de toekomst. (p 84)

Er waren momenten dat hij zichzelf verloor, dan moest hij zich tot de orde roepen, even diep ademhalen. Daarna ging het weer. Een mens moet zichzelf kunnen besturen, anders doen anderen dat voor hem. (p 87)

Op het feest. Op jullie geluk en dat van alle mensen. Volgens Spinoza kun je niet gelukkig zijn als jouw geluk anderen ongelukkig maakt. Je weet toch wie Spinoza was, neem ik aan? - Pap, geen Spinoza vanavond. En geen Dostojevski, geen Tolstoj. Even niet, oké? Alsjeblieft, pap? (p199)

'Zonnekoningin, waarom doet alles zo'n pijn? Waarom doet alles zo verschrikkelijk veel pijn?' lispelt hij in haar oor. Ze zegt niets. Ze schudt zachtjes haar hoofd. Het enige antwoord dat ze geeft is dat ze Hofmeester blijft vasthouden, in de woonkamer, naast de cello en de gevallen muziekstandaard, terwijl het langzaam licht wordt. Ook zij kan het niet. Loslaten. Het zit in de familie. (p271)

Hierom dus, en om nog veel meer van zulke uitspraken ben ik blij dat ik ben blijven lezen.
Maar tegelijk ook is er opluchting dat het nu voorbij is. (daarom dus 4 sterren en geen 5 :-))

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Tirza.

08/11/2011 page 130
11/28/2016 marked as: read