Bina's Reviews > Superkrafter - på gott och ont

Superkrafter - på gott och ont by Karl Modig

it was ok

Från baksidestexten: Är det meningen att de ska bli superhjältar nu? Men hur blir man det? Och var hittar man egentligen ett brott att stoppa? Klara och Oscar letar efter det bästa sättet att använda sina krafter, men dras in i något mycket större och allvarligare än de räknat med ...

... fast det stora allvarliga händer inte förrän efter ungefär 200 sidor. Hela boken är på 249. Jag är faktiskt lite bitter över den här historien och nedan ska jag försöka förklara varför. Jag blev väldigt såld på handlingen och trodde att det skulle vara bra. Det lät bra.

Superkrafter - på gott och ont har ett lästempo som går ultrafort. Korta meningar, väldigt sällan som de går över 6-7 ord, och jag stakar mig rätt ofta över ordföljderna. Det kan hända att jag med mina nästan 27 år är för gammal och inte hänger med i "ungdomssnacket", men den förklaringen är en ganska vag ursäkt. Det som började snabbt och rappt står sedan länge och trampar på samma ställe innan någonting äntligen händer, men då har boken redan tappat mitt intresse. Det är inte förrän de sista 50 sidorna som någonting nyare och mer intressant drar igång och jag blev på allvar oroad över om det då överhuvudtaget skulle hinna få ett ordentligt avslut. Och nej, slutet var även det ganska händelselöst och förutsägbart.

Om vi istället går in för att analysera karaktärerna blir jag på lite bättre humör, men inte mycket. Den som bär upp hela historien, den som har flest dimensioner, är Klara. Hennes historia med skilda föräldrar och alkoholiserad mamma påverkar hennes handlingar och motivationer på ett väldigt verklighetstroget sätt. Hon ger sig fan på att göra världen till en bättre plats, men har svårt att använda sin kraft till någonting vettigt. Å andra sidan har vi Oscar som motpol - han lever i en typisk medelklassfamilj med båda föräldrarna och lillebror, och det enda han gör är att gnälla på Klara att inte göra fel saker. Ärligt talat förstår jag inte vad Klara ser hos honom. Författaren låter dem hångla runt och ha sex (även om Oscar har svårt att kontrollera sin eldkraft under akterna). Men det som ska verka som komiska inslag känns bara krystat och syfteslöst. Och på tal om det; tredje gången Oscar för en hand bakom nacken och känner en finne som han inte klämmer sönder markerade jag stycket i hopp om att i alla fall det skulle ha något syfte. Kanske finns det någon symbolik med att låta dem växa? Men nej, finnarna fortsätter existera och lämnas som de är.

Trots alla de negativa aspekter som jag tagit upp förtjänar ändå Karl Modig en eloge för att våga sig på att skriva inom superhjältegenren. Det är inte ett jätteenkelt tema, det är svårt att förnya då allt som går att skriva om det redan finns. Texten är lika korthuggen och stakande genom hela boken, så följdriktigheten existerar.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Superkrafter - på gott och ont.

June 29, 2016 – Started Reading
June 29, 2016 – Shelved