Bella's Reviews > Introvert: Den tysta revolutionen

Introvert by Linus Jonkman

bookshelves: 3-star-ratings, audiobook

Jag måste nog säga att detta inte riktigt var vad jag hade förväntat mig, eller rättare sagt vad jag hade hoppats på. Jag hoppades på en objektiv beskrivning av introversion och hur introverta människor fungerar, gärna med fakta och forskning som bakgrund. Detta känns snarare som den "lättlästa" varianten och upplägget för boken känns väldigt rörigt. Jag förstår mig inte på alla dessa underrubriker till varje kapitel, de virrar bort en snarare än att de hjälper strukturen. I och med detta känns boken väldigt rörig och författaren hoppar från ett ämne till ett annat, ibland upprepar sig och vi får läsa samma saker flera gånger om. Påståendena om introverta känns snarare som slutsatser som är baserade på sina egna åsikter snarare än forskning. Den forskning som nämns får vi aldrig särskilt mycket information kring utan nämns i förbifarten som "i en studie...". Självklart går det att göra så men då hade jag gärna önskar en "läs vidare-lista" i slutet för oss som är lite mer intresserade. Och eftersom författaren själv påminner oss hela tiden om att han själv är introvert blir hans påståenden inte särskilt objektiva, vilket stör mig mer än allt annat.

Missförstå mig inte nu, det finns glimtar som intresserar mig och som ändå får mig att se på introverta och extroverta personer genom andra glasögon. Jag hade som sagt ändå hoppats på mer och känner nu i efterhand ett "meeh". Den fungerar dock säkert jättebra som en introduktion till introversion och extroversion!

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Introvert.

February 29, 2016 – Shelved
February 29, 2016 – Shelved as: to-read