Christine Bonheure's Reviews > Portret van een onbekend meisje

Portret van een onbekend meisje by Aleksandr Skorobogatov

Deze roman vertelt het verhaal van een allesverslindende jeugdliefde van een jongen voor een leeftijdsgenootje. De jongen kan niet anders dan verliefd worden, want het meisje is de enige prachtpersoon in een grijze wereld vol lelijke woonblokken, alcoholisten, verloederde figuren, straatgeweld ... Rusland is géén aangename plaats om op te groeien, om te leven tout court, dat is na het lezen van dit boek wel duidelijk. De allesoverheersende jeugdliefde blijkt niet te blijven duren, en de aandacht van de jongen verschuift naar een volgend meisje. Maar ook die relatie eindigt bruusk. Wat ik zo goed vind aan het boek? Niet het verhaal. Wel die beklemmende sfeer van begin tot eind. Je verwacht dat er elk moment iets verschrikkelijks gaat gebeuren. En als het dan eindelijk toch gebeurt, slaat de schrik je om het hart. Grote literatuur. Lees ook mijn blog over dit en andere van Aleksandrs boeken: https://c-bon.org/serendipiteit/

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Portret van een onbekend meisje.

January 2, 2016 – Shelved
January 2, 2016 – Shelved as: to-read