Annasara's Reviews > Hudlös

Hudlös by Sandra Gustafsson

bookshelves: read-2015, first-reads, böcker-hemma

Under ett samtal för några år sedan så hörde jag ett uttalande om psykisk ohälsa som i princip innebar en redogörelse för att depression och ångest bara berodde på individens inställning till livet. I grund och botten har väl denna person rätt i att säga så, men på samma gång fick jag en lustig känsla över hur någon kunde förminska något som annars är så komplicerat för många människor. Hur skulle vi kunna förstå någon om vi inte har varit/är i samma situation som de? Och ens då, om vi inte har upplevt precis samma saker som den andra personen genom hela livet?

Hudlös handlar i grunden om två individer som lider av sina egna psykologiska demoner. Något av det mänskligaste som finns, tvivlet på sig själva och andra. Berättelsen påminner mig om Lionel Shrivers bok "We need to talk about Kevin". Vi har en mamma och en son som har en relation som inte är präglad utav kärlek. Vi har en pappa som inte ser eller väljer att inte se. Och en familj som sakta men säkert går sönder. Jag kan inte uttala mig mer utan att vilja diskutera delar som räknas som spoilers, men kan starkt rekommendera en läsning för de som är intresserade av människans psyke och andra människors öden, men kan även rekommendera denna läsning till de som precis som min bekanta tror att det finns ett enkelt svar på allt.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Hudlös.

August 31, 2015 – Shelved
August 31, 2015 – Shelved as: to-read