Marique's Reviews > Zo, nu ben je wees

Zo, nu ben je wees by Jojanneke van den Bosch

F 50x66

Hoe is het om wees te zijn en hoe kan de omgeving van een wees daar het beste mee omgaan? Jojanneke van den Bosch geeft met haar verhelderende boek ‘Zo, nu ben je wees’ antwoorden op vragen als deze die veel mensen niet durven te stellen. Want over de dood wordt helaas nog steeds meer gezwegen dan gepraat. Jojanneke geeft toegankelijke handvatten voor situaties die veel mensen (gelukkig) niet kennen. Belangrijk, want in Nederland zijn maar liefst 34.000 weeskinderen en halfwezen.

Jojanneke neemt je als lezer mee terug naar haar jeugd en doet dat zo beeldend dat je het gevoel hebt naar een film te kijken. Zo beschrijft ze dat haar ouders haar fiets met lolly’s hebben beplakt voor haar verjaardag. Op diezelfde fiets krijgt Jojanneke ‘s avonds laat een onbestemd gevoel over haar vader. Ze blijkt gelijk te hebben: haar vader overleed op dat specifieke moment. Niet lang daarna sterft ook haar moeder. Jojanneke is 14 en blijft alleen achter met haar zus.

Wat er vervolgens op haar afkomt is schokkend. Volwassenen van wie je zou verwachten dat ze haar steunen, laten het grotendeels afweten. Zo beschrijft Jojanneke het moment waarop ze het lichaam van haar moeder te zien krijgt. In de kelder van een mortuarium, met een verpleegster die wegfietst en tegen de kinderen zegt: “jullie komen er zelf wel uit he?” Tienerjaren volgen met weinig geld en veel zorgen. Toch is het boek nergens zwaar; Jojanneke weet met gepaste afstand en zelfs humor je aandacht vast te houden. En gelukkig zijn er uiteindelijk volwassenen die haar wél helpen en ervoor zorgen dat ze een nieuwe start kan maken aan de andere kant van het land.

Elk hoofdstuk over Jojannekes eigen ervaringen eindigt in een praktisch advies voor zowel jonge wezen zelf, maar vooral voor hun omgeving en hulpverleners. Het belangrijkste advies? Doe in elk geval iets voor een weeskind. Ga langs, stuur een kaartje, geef bevestiging ("Je deugt. Je mag er zijn. Jouw leven is zo de moeite waard dat je er vast iets prachtigs van gaat maken.'"), zorg dat weeskinderen spullen van hun overleden ouders veilig kunnen bewaren. Niets doen en zwijgen zijn in elk geval nooit goed en maken het verlies juist verdrietiger.

Dit boek is het tegenovergestelde van een opsomming van ellende of klaagzang: het vormt één grote handreiking. Het leest vlot en makkelijk en geeft je het gevoel dat zelfs iets onoplosbaars als de dood op te delen is in praktische maar broodnodige hulp en steun.

Lees dit boek, er is namelijk veel onzichtbaar leed dat zich mogelijk onder je neus afspeelt maar waar je heel gemakkelijk verandering in kunt brengen. Zelf ben ik ook wees. Ik wou dat ik eerder van dit boek af had geweten, dan had ik het aan iedereen om mij heen laten lezen.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Zo, nu ben je wees.

Started Reading
August 20, 2015 – Finished Reading