Calle's Reviews > Maskrosungen

Maskrosungen by Sandra Gustafsson

May 29, 2015

bookshelves: biography, goodreads-giveaways, memoir

Jag fick den här boken som giveaway via Goodreads så jag hade inga särskilda förväntningar, vare sig bra eller dåliga.

"Maskrosungen" är en mycket passande titel på denna självbiografi om författarens uppväxt under extremt dysfunktionella familjeförhållanden, med en mamma som blir alltmer psykiskt sjuk och paranoid, en frånvarande pappa som blir alltmer alkoholiserad, ett aningen trögt agerande från sociala myndigheter och andra vuxna som inte inser vidden av problemen. Den skildrar också hur det är att vara anhörig till missbrukare och det svåra, men inte omöjliga, att ta sig ur medberoende och lära sig att tänka på sitt eget välbefinnande, även om det innebär att behöva bryta kontakter med missbrukande familjemedlemmar och att man kan växa upp till en fungerande vuxen med en positiv livssyn även om uppväxten varit problematisk.

Boken var genomgående intressant gripande. Som i en del andra barndomsskildringar kan man undra hur författaren kan ha så detaljerade minnen från saker som hänt i den tidiga barndomen, men i det stora hela är helheten viktigare än vilka detaljer som eventuellt kan vara en produkt av artistisk frihet.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Maskrosungen.

May 29, 2015 – Shelved
May 29, 2015 – Shelved as: to-read