Outi's Reviews > Introvertit : työpaikan hiljainen vallankumous

Introvertit  by Linus Jonkman

it was ok
bookshelves: non-fiction, scandinavian, read-in-2015

Ilkeästi voisi sanoa, että selkeästi konsultin kirjoittama kirja. Vähän lempeämmin voisi sanoa, että hieman pinnalliseksi jäävä kuvaus siitä, millainen introvertti ihminen voi olla. Ja toki kirja on tervetullut muistutus siitä, että a) olemme erilaisia, b) introvertti ihminen ei välttämättä ole ujo, ylimielinen tai hankala c) työpaikoilla oltaisiin tuottavampia ja onnellisempia jos muistettaisiin a) ja b).

Itse olen Jonkmanin kirjan lopussa olevan testin mukaan suorastaan superintrovertti. Kyllä, Jonkmaniin samaistun siinä, että saan energiaa yksinolosta, en ryhmistä, tykkään ajatella asioita pitkälle, harkita ja pohtia, ja kauniina päivänä luen mieluummin sängyllä auringonvalossa kuin lähden lenkille. Mutta tykkään myös nopeista ideoinneista, spontaaneista sosiaalisista tapaamisista ja varsinkin työpaikalla rakastan hoitaa montaa asiaa kerralla - jos ne kaikki asiat on sellaisia, jotka osaan ja jotka saan hoitaa rauhassa. Olen hiljainen enkä kerro tavoitteistani tai asioistani juuri mitään, mutta en silti myönnä olevani flowtilaan uppoava yhdestä, omasta asiastaan kiinnostunut, rautaisella itsekurilla varustettu älykkö. Ekstroversiota Jonkman käsitteli mielestäni jopa hieman alentavasti, mikä vei pohjaa introverttien mainostetulta älykkyydeltä.

On totta, että nykymaailma korostaa ekstroversiota verkostoitumisen, sosiaalisen median ja julkkisihannoinnin kautta. Työpaikoilla tai suurissa ystäväpiireissäkään ei ehkä saa huomiota se, joka hoitaa hommansa vaan se joka pitää asiasta suurinta ääntä. Sen vuoksi Jonkmanin kirjassa oltaisiin voitukin keskittyä enemmän nimenomaan työelämään, alaotsikon hiljaista vallankumousta ei juuri käsitelty muuten kuin pohtimalla, miten introvertit viihtyisivät työssään paremmin ilman avokonttoreita ja turhia palavereja.

Mutta entä jos työpaikoilla kukin saisi mukauttaa työtapojaan ja työpistettään sen mukaan, missä kokee voivansa parhaiten keskittyä? Entä jos myymälöissä introverttien myyjien annettaisiin kehittää omat tapansa myydä ilman ikuista "kuinka voin auttaa? mitä rouva tänään etsii?" -fraasistoa?

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Introvertit .

Started Reading
May 12, 2015 – Finished Reading