Erika's Reviews > Maskrosungen

Maskrosungen by Sandra Gustafsson

Apr 26, 2015

bookshelves: autobiography, first-read, favorite, read-2015

Jag fick den här boken som Giveaway via Goodreads och har sett fram emot att läsa den.

Väl medveten om att boken, ”Maskrosungen”, skriven av Sandra Gustafsson är en självbiografi som handlar om tunga ämnen som psykisk sjukdom och alkoholmissbruk sätter jag mig för att läsa boken. Jag förväntar mig att jag får lite bakgrundsinformation och sakta presenteras för det jobbiga. Berättelsen tar vid och man slungas rakt in hädelsernas centrum och är fast. Första kapitlet är inte ens slut och jag förundras över hur lätt språket flyter fram och är samtidigt i tårar på grund av den gripande och hjärtskärande handlingen.

Boken handlar om författarens uppväxt under extremt dysfunktionella familjeförhållanden. Hennes mamma är psykiskt sjuk och glider allt djupare in i sin sjukdom och sitt alkoholmissbruk. Sandra får klara sig själv då pengarna går till missbruket och kylskåpet samt skåpen gapar tomma på mat. Som tur är finns kompisarna, hennes katt och framför allt farmodern som stöd mitt i allt elände. Myndigheterna skickar brev utan att vara medvetna om att dessa bokstavligt talat går upp i rök. Deras handlingsförlamning och ansvarstagande lyser fullkomligt med sin frånvaro. Sandra själv är rädd för att tala om hur illa det är då hon inte vill mista sin mamma och den enda tillvaro hon känner till. Författaren är träffsäker och skicklig på att beskriva hur hon som barn upplever sin tillvaro i misären.

Pappan får så småningom vårdnaden och Sandra flyttar från den heta delen av helvetet till den kyliga. Kylan består i pappans frånvaro i hemmet och hans mer djupgående alkoholmissbruk. Missbruket gör inte direkt att deras relation blir bättre. Farmodern finns kvar och stöttar.

Sandra får en lägenhet, flyttar och finner kärleken. Hon är klart påverkad av sin uppväxt. Som medmänniska och läsare önskar man inget hellre än att det ska gå bra, att hon äntligen ska få vara trygg och lycklig. Men i helvetet finns ju som bekant flera kretsar. Som anhörig till missbrukare tar helvete aldrig slut.

Boken är rakt igenom intressant och gripande. Man vill bara sluka sida efter sida, men jag är emellanåt tvungen att lägga ifrån mig den för att smälta det hjärtskärande och tragiska innehållet. Jag beundrar Sandras mod att berätta om sitt livsöde, jag beundrar hennes positiva livssyn och jag beundrar hennes styrka. Samtalet med farmodern i slutet av boken krävde verkligen styrka. Hon är sannerligen ett maskrosbarn. En överlevare oavsett vilka hinder livet slänger i hennes väg. Det är så många situationer och tankar som jag känner igen i hennes beskrivning från de livskriser jag själv har mött i mitt liv. Man bryter ihop, tar sig tillbaka och kämpar vidare för att man vill överleva.

Boken ”Maskrosungen” borde ingå som obligatorisk litteratur på alla utbildningar där man i sitt framtida yrke kommer att jobba med barn eller möta barn. Jag har inget annat än positivt att säga om denna bok.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Maskrosungen.

April 26, 2015 – Shelved
July 6, 2015 – Finished Reading
July 7, 2015 – Shelved as: first-read
July 7, 2015 – Shelved as: favorite
April 26, 2018 – Shelved as: read-2015

message 1: by Jenny (new)

Jenny Då hamnar den på min läslista. =)