Willy Schuyesmans's Reviews > Tanne en ik

Tanne en ik by Lieve Hoet

26032051

Lieve Hoet heeft met Tanne en ik een stevige, goed leesbare historische roman geschreven. Die speelt in Brugge tijdens het grootste deel van de 16e eeuw. Een bewogen tijd met de opkomst van het nieuwe geloof, de beeldenstorm, de Inquisitie, de Spaanse furie en nog veel meer. Het komt allemaal aan bod en geeft je een goed beeld van Brugge in die woelige jaren.

Maar er is meer: Hoet zet in dat milieu twee mensen neer, Tanne en de ik-figuur Josine, die we volgen vanaf hun kindsheid tot hun sterfbed. Twee onafscheidelijke vriendinnen, allebei buitenechtelijke kinderen van twee beroemde Brugse schilders Adriaan Isenbrant en Ambrosius Benson. Terwijl Josine door haar vader in huis wordt gehaald, wordt verwend en van hem miniaturen leert schilderen, leeft Tanne in armoe bij haar moeder.

De twee karakters zijn psychologisch erg goed uitgewerkt. De vriendschap wordt op een dag echter zeer zwaar op de proef gesteld en hoewel ze elkaar al een half leven lang geen dag kunnen missen, ziet het er plots naar uit dat ze elkaar nooit meer willen zien. Maar het lief en vooral het leed van deze wereld brengt hen uiteindelijk toch weer bij elkaar.

Lieve Hoet schreef met Tanne en ik een boeiende roman met misschien af en toe iets te overvloedige historische informatie (waren al die voetnoten echt nodig?), maar dat mag het leesplezier niet drukken. Wat mij betreft: een aanrader.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Tanne en ik.

November 26, 2014 – Started Reading
November 26, 2014 – Shelved