Foxears's Reviews > Den skapande människan: Om människan och tekniken under 5000 år

Den skapande människan by Staffan Hansson

3193157
Nov 04, 2014

bookshelves: course-literature, owned-books

Den här boken var lagom intressant. Hade den som kurslitteratur i teknikhistoria och det är inte en bok jag skulle läsa utanför skolan. Den är dock bra som sådan, och uppbyggd på ett pedagogiskt sätt, i första hand i kronologisk ordning, men inom kapitlena hoppar det mellan olika regioner och tekniker. Jag läste den i första hand till skrivningen av den kortare uppsats som var i slutet av kursen. Min uppsats behandlade teknikhistorien med fokus på Kina, något jag tyckte att Hansson gav en nyanserad bild utav även om det märks tydligt att han har ett större fokus på Europa. Att han alls tar upp Kina är ju bra, eftersom de så ofta glöms bort i historiesammanhang trots att de var den största och mest framstående civilisationen under lång tid!

Eftersom mitt fokus när jag läste främst var på Kina så ägnade jag inte mycket tid åt det sista kapitlet (1800- & 1900-talet) där ingen information om Kina kunde finnas, men eftersom nutidshistoria verkligen inte är min grej alls så gör det mig inte jättemycket att jag inte läste de sidorna så noga.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Den skapande människan.

November 4, 2014 – Started Reading
November 4, 2014 – Shelved
November 4, 2014 –
November 4, 2014 – Shelved as: course-literature
November 4, 2014 – Shelved as: owned-books
November 4, 2014 –
November 6, 2014 –
December 3, 2014 –
21.71% "Mycket intressant under antiken, speciellt Kinas överlägsenhet inom i princip alla områden! Medeltiden nästa."
December 9, 2014 –
35.41% "Då har vi betat av medeltiden också, här går det undan!"
December 9, 2014 –
December 10, 2014 – Finished Reading