Nene La Beet's Reviews > 1913 - Der Sommer des Jahrhunderts

1913 - Der Sommer des Jahrhunderts by Florian Illies

Aug 08, 2014

bookshelves: faglitteratur, historie, europe, wwi

Jeg elskede denne bog. Og det på trods af at jeg måtte Google en stor del af de forfattere, malere og politiske personligheder, der omtales i den. Men hvor konstant uvidenhedsgoogling ellers kan føles irriterende eller endda ydmygende, så følte jeg her, at jeg blev klogere og klogere og fik større og større indsigt i en (for mig) forsømt kultur - den tyske. Jeg er fx helt høj over at have mødt en håndfuld tyske expressionistiske malere, som jeg aldrig havde hørt om og over at have lært en masse nyt om malere, jeg troede jeg kendte.

Men bogens største fortjeneste er selvfølgelig den indsigt, den giver i stemningen og tidsånden i Europa, inden det for altid forandredes af to forfærdelige krige. De sidste tyve år før 1. Verdenskrig er nok min historiske yndlingsperiode, og jeg ved meget mere nu! Det var også dejligt at komme væk fra den anglocentriske vinkel, som vi, mere eller mindre frivilligt, lægger på alting. Dertil kommer, at bogen er så velskrevet og vittig, at man mange gange under læsningen må le højt. Beskrivelserne af Rilke og Kafka er fx helt i top.

Min varmeste anbefaling til alle med interesse i historie, kunst og kultur.

Oversættelsen er helt i top.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read 1913 - Der Sommer des Jahrhunderts.

Finished Reading
August 8, 2014 – Shelved