cover title author rating rating my rating review Down arrow read added
 
Pelacur Kelas Pertama
3.85
really liked it
secara keseluruhannya, ini adalah sebuah novel ringan, ringkas dan tak meleret-leret.
Ia boleh dibaca pada bila-bila masa, kecuali di depan ibubapa se
...more
May 20, 2014
May 20, 2014
 
Sepetang di Kafe Biblioholic
4.00
it was amazing
Aku kasi 5 bintang, walau sepatutnya aku kasi 3 bintang saja.
sebab aku kenal penulisnya dan dia baik hati kasi aku buku ini sebagai hadiah, maka aku k
...more
Oct 09, 2014
Oct 09, 2014
 
Hikayat Raja Babi
2.93
liked it
Penggunaan bahasa klasik tu tiada masalah, penerjemah meninggalkan notakaki yg agak membantu..
Tapi gaya penceritaannya yg klasik tulen membuatkan hil
...more
May 12, 2015
May 21, 2015
 
13 Mei : Sebelum dan Selepas
3.41
it was ok
tak minat sangat dgn isu ni,sensitiviti kaum. Tapi alang2 terjumpa aku baca.
Bagi aku, buku ni tak banyak memberi gambaran tentang belakang tabir 13 me
...more
not set
Sep 19, 2011
 
Ibnu Rushd dan Mazhabnya
3.80
it was amazing
Berilah berapa banyak nama tokoh islamik dalam dunia..
aku tetap akan merindui dan mengagumi ketokohan ibnu rusyd seorang sahaja..
intelek islam terakhi
...more
Mar 16, 2012
Mar 02, 2012
 
Sajak-sajak daripada Diwan Barat-Timur West-ostlichen Divan
3.86
really liked it
membayangkan sufism muncul di tengah kota moden jerman memang sesuatu janggal.
sama janggalnya dengan membayangkan ikan menunggang basikal.
Tapi Goethe
...more
Aug 30, 2012
Aug 26, 2012
 
Budak Beca
3.86
liked it
kalau baca tak pandang kiri kanan memang tak canggih,
tapi kalau faham yg watak budak beca tu bekas polis british yg lawan komunis,
kemudiannya berkawan
...more
not set
Sep 21, 2011
 
Ibn Chaldun tentang Masjarakat dan Negara
4.00
liked it
Baru saja baca buku tentang Ibn Khaldun Ibn Khaldun
dan sekali lagi dibaca kali ini dalam versi yang lain.

Walaupun kisah hidup tokoh yang sama, namun v
...more
Oct 28, 2012
Oct 21, 2012
 
Memacu Transformasi
3.14
it was ok
Aku dapat buku ini diberikan sendiri oleh penulis yg juga bekas MP tempat aku, Temerloh. Sumbangan beliau ke atas BUKU JALANAN TEMERLOH.

Keseluruhan is
...more
Jan 11, 2014
Jan 11, 2014
 
Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu)
4.10
it was ok
memang sulit melahap kisah2 dongeng tak masuk akal dan menanggapinya sebagai berdasar kisah benar.
Lebih sulit lagi ianya adalah bacaan penting menyang
...more
Oct 02, 2013
Oct 02, 2013
 
The Forbidden Rumi: The Suppressed Poems of Rumi on Love, Heresy, and Intoxication
4.28
liked it
fikiran terbatas, tapi dia yang kumpulkan semua fikiran itu tak terbatas,
biarlah yang terbatas lenyap ke dalam yang tak terbatas,

lalat sukma telah ja
...more
Apr 20, 2011
Apr 09, 2011
 
Teori Politik Al Farabi Dan Masyarakat Melayu
2.20
did not like it
buat kali pertamanya aku baca tentang ahli falsafah arab terkemuka yang aku tak nampak apa-apa yang hebat pun tentang fikirannya.
Mulanya aku sangka s
...more
Oct 12, 2012
Oct 05, 2012
 
Boneka Rusia Guido
3.71
really liked it
Gaya penyampaian yg mengkagumkan.
Jarang aku puji penulis malaysia, dan bila aku kata mengkagumkan, aku memang bermaksud seperti itu.

Seluruh politik da
...more
Oct 09, 2014
Oct 09, 2014
 
Madilog
4.22
it was amazing
kagum aku dengan manusia bernama tan malaka ni !!
serius !!
berapa banyak manusia melayu genius di alam purba ?? tan malaka mungkin seorang daripadanya
...more
Feb 22, 2011
Oct 19, 2010
 
Putera Gunung Tahan
3.84
liked it
Mati-mati selama ni aku sangka cuma kisah dongeng raja-raja yang biasa-biasa saja.
Tak sangka langsung ini adalah magic realism.
Feb 09, 2012
Feb 08, 2012
 
Matinya Socrates
3.31
really liked it
Dengan buku yang dibungkus rapi dengan plastik dan cuma ada secebis sinopsis di halaman belakang sebagai pembayang, aku duga ini adalah terjemahan kar ...more
Jan 25, 2016
Jan 25, 2016
 
Bertuhan Tanpa Agama
4.08
did not like it
Dont judge a book by its title..

tajuk memang gempak tapi buku ni langsung tak menggugah. keseluruhan buku ni cuma menghentam agama kristian dan dalil
...more
not set
May 04, 2011
 
Penghancuran Buku dari Masa ke Masa
3.95
liked it
Nazi bakar buku komunis
Komunis bakar buku nazi
Anarkis bakar buku fasis
Fasis bakar buku leftish

Monarki bakar buku rebellion
Kristian bakar buku pagan
Isl
...more
Jan 13, 2016
Jan 11, 2016
 
Corat Coret di Toilet
3.64
really liked it
Mendengarkan nofx membuatkan aku bercita-cita menjadi pemuzik.
Seperti membaca buku eka kurniawan akan membuatkan aku mahu menyimpan cita-cita utk jad
...more
May 28, 2015
May 28, 2015
 
On Liberty - Perihal Kebebasan
3.94
it was ok
Aku pernah baca quotes seorang penulis famous yang aku dah lupa namanya, katanya cukuplah dengan memilih dan baca semua buku-buku paling terkenal di d ...more
Oct 03, 2015
Oct 03, 2015
 
Panglima Awang
3.71
really liked it
Dikatakan Harun Aminurrashid adalah orang yg bertanggungjawab memperkenalkan Enrique of Malacca kepada masyarakat melayu. Oleh kerana catatan Portugis ...more
May 21, 2015
May 22, 2015
 
Syi'ah: Rasionalisme dalam Islam (Perbandingan Mazhab)
3.56
really liked it
ada yg rontok dalam sejarah islam seperti yg kuketahui selama ini, kerana memang pada nalar umum sejarah2 itu menurut sumber sunni, dan dengan penamba ...more
Jun 28, 2013
Jun 27, 2013
 
Pendek Mabuk Gila
4.13
really liked it
sebelum facebook menjadi budaya mainstream di malaysia, aku cuma online untuk dua perkara,
satu untuk ejas layout myspace yg takde sape pun nak tengok
...more
Jul 20, 2013
Jul 19, 2013
 
Keadilan Ilahi
3.77
liked it
Tipikal Hamka, semua watak akan berakhir dengan kematian, dan semua kesedihan tak dapat disalahkan kerana takdir.

kisah cinta dan takdir tapi tetap men
...more
not set
Aug 27, 2011
 
Debu Cinta Bertebaran
4.28
really liked it
Dari pengarang lagendaris iaitu Achdiat Karta Mihardja yang begitu sinonim dengan novel masterpiecenya yang berjudul ateis.

Aku harapkan buku ini memb
...more
not set
Jul 26, 2011
 
The Metamorphosis
3.79
liked it
Jarang aku tak menyukai karya penulis masyhur. Apatah lagi yg namanya setanding raksasa dalam dunia penulisan seperti Kafka.

Aku malah mengantuk membac
...more
Mar 04, 2016
Mar 03, 2016
 
Rantau Selamat
3.00
liked it
aku terjumpa buku ini semasa bookfair 2009 di PWTC. Dalam longgokan buku2 berharga rm2, aku cuba memilih buku2 yang rasanya sesuai dengan selera sebab ...more
not set
Aug 18, 2011
 
Travelog Faghuzi
3.69
liked it
Seperti yg dijangka, buku travelog ni akan dipenuhi kisah kembara backpacker serupa travelog2 lainnya. Tapi yg ni lain sikit sebab pengembaranya yg ju ...more
Jan 20, 2016
Jan 19, 2016
 
The Anatomy of Love
3.66
liked it
Menarik. Huraian mengenai perihal cinta dan seks dari perspektif yg pelbagai melalui 22 penulis yg terdiri dari ahli falsafah, doktor , penulis, ahli ...more
not set
Dec 29, 2015
 
Perpustakaan Ajaib Bibbi Bokken
3.69
liked it
mengharapkan sebuah pengembaraan falsafah mcm dunia sophie, tapi lebih mcm siri penyiasatan hardy boys.
Tak dinafikan kreatif dan naratif yg cermat, cu
...more
Aug 05, 2013
Aug 04, 2013
Rss infinite
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 10