Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Travelog Cinta Abadi” as Want to Read:
Travelog Cinta Abadi
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Travelog Cinta Abadi

4.16  ·  Rating details ·  98 ratings  ·  17 reviews
272 pages
Published 2010 by PTS Islamika
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Travelog Cinta Abadi, please sign up.

Be the first to ask a question about Travelog Cinta Abadi

This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

Showing 1-30
4.16  · 
Rating details
 ·  98 ratings  ·  17 reviews


More filters
 | 
Sort order
Shahrul AhLami
Oct 10, 2017 rated it really liked it
Travelog Cinta Abadi. Roza Roslan. PTS. 2010.

1) Buku ini dijumpai di atas rak perpustakaan USIM.

2) Kenapa aku ambil buku ini? Sebab buku ini wangi. Kenapa buku ini wangi? Sebab ada banyak bunga.

3) Biasanya orang petik bunga kat taman tapi aku petik bunga kat perpustakaan... Uwiii. 😝.

4) Ok, cerita pasal buku ini pulak. Buku ini mengandungi 272 mukasurat & 93 buah cerita.

5) Cerita apa? Cerita tentang penulis sendiri sewaktu zaman kanak-kanak dan zaman remaja.

6) Penulis cuba membawa kita menge
...more
Noor Hanis
May 03, 2016 rated it really liked it
Alhamdulillah habis juga buku ini ditelaah. Walaupun memakan masa hampir seminggu, cerita yang disampaikan oleh penulis memang sampai kepada saya. Sebenarnya, Roza Roslan pernah melawat sekolah saya bersama suami beliau. Mereka berdua telah menyampaikan ceramah berdasarkan pengalaman mereka sendiri. Memang menarik dan dia sendiri meminta kami semua menggelarkan dirinya sebagai mama atau ibu. Saya tidak berapa mengingati mana satu gelaran yang kami telah gunakan. Jadi saya akan menggunakan perkat ...more
Raudhah
Aug 28, 2013 rated it liked it
salah satu genre baru yang menarik minat saya. travelog. kisah menyelusuri perjalanan hidup seseorang dengan lebih dekat. mungkin bila membaca kisah-kisah di dalamnya kita akan berasa lebih dekat dengan penulis kerana ia adalah sebuah kisah benar. sekarang saya masih secara perlahan-lahan untuk menghabiskan buku ini secara sedikit demi sedikit. mungkin lepas habis baru saya akan review.
Aina Dayana Hilmi
Seronok menelusuri catatan kehidupan penulis. Ia mengingatkan saya juga kepada kenangan sewaktu kecil dan menginjak ke remaja. Meskipun zaman berbeza namun ada yang dilalui hampir sama.

Hidup ini indah dan penuh warna-warni namun ia tidak kekal selamanya. Suka duka dan pahit manis adalah realiti kehidupan yang ditempuh oleh semua orang. Allah telah menetapkannya begitu.

Doa-doa yang dicatatkan penulis membuatkan saya rasa terharu betapa keyakinan terhadap kuasa Allah telah tertanam dalam diri penu
...more
Sharulnizam Mohamed Yusof
3.5 bintang.

Catatan-catatan penulis mengimbau kisah dari zaman kanak-kanak sehingga ke alam remaja. Proses pendewasaan dengan pengalaman hidup yang sentiasa mahu mengajar sesuatu. Menarik, dan saya sangat suka dengan cerita-cerita kekeluargaan dan kampung ini. Saya sendiri datang dari keluarga yang tidak senang, punyai pendidikan terbatas, jadi sudah tentu kisah sebegini senang dihayati.
Shada Sulaiman8301
Feb 19, 2019 rated it really liked it
Bukan mudah nak bercerita tentang kisah hidup sendiri lagi2 kalau nak dijadikan sebuah buku! Jadi aku nak ucapkan tahniah kepada Puan Raudzah Roslan pada mulanya atas tindakan beliau yang bersikap keterbukaan dan berani. Serius tersedar bahawa hidup ini kita mestilah sentiasa berpaut pada agama Allah dan sentiasa berdoa kepadaNya kerana Allah Maha Mendengar. Jadi tak perlu rasa sedih atau bimbang dalam kehidupan ini kerana Allah sentiasa ada bersama kita walaupun semua pergi meninggalkan kita. N ...more
Mimosa
Jan 08, 2014 rated it really liked it
Lps tertangguh pd cerita k'7 for a few months... baca sambungan cerita k'8, k'9... , rsa mcm cerita2 nye t'lalu simple. tp, slps dpt rentak, cerita terasa mkn menarik & mula nmpk ape y penulis cuba smpaikan. nilai2 mudah bdasarkan pngalaman diri y cuba dikongsi. bermula cerita k'18, dh xmampu bhenti mbaca. terus habiskan hingga ke muka terakhir.

Bak kata penulis di awal buku, jom mohon keizinan ilham dariNya supaya kita tdk hanya melihat kisah2 y dceritakan dgn pndgn mata semata2.

Kisah2 y d
...more
BegumIrdawati
May 02, 2012 rated it it was amazing
|A Book-Junkie's Journal|

Mesej utama yang dikutip usai membaca Travelog Cinta Abadi : Masa Yang Berlalu (2010) hasil karya Cikpuan Roza Roslan ialah 'doa itu adalah senjata orang Mu'min.' serta keyakinan bahawa Tuhan itu sentiasa ADIL dengan kita dan Dia tidak akan sekali-kali menguji kita tanpa memberikan kepada kita jalan keluar.

Cikpuan Roza Roslan menulis dengan pandangan mata hati, memang indah. I'm giving a full mark for this read ^_^ highly recommended sebagai bacaan pembangunan jiwa ^_^

Me
...more
Syazwani Sajari
Nov 18, 2013 rated it really liked it
Membaca buku ini seperti menelusuri kehidupan masa silam seorang anak kampung yang sarat dengan pengajaran tersirat mahupun tersurat. Kadang kadang ada persamaan kenangan yang dilalui oleh penulis dan saya sebagai pembaca. Cuma pada keadaan, masa, dan tempat yang berbeza. Penuh dengan segmen2 yang ringkas tapi padat dengan pengajaran cuma perlu gunakan akal fikiran dan mata hati. Saya punya doa yang sama seperti penulis. "Berilah aku peluang untuk ke luar negara. Jika tidak, temukan aku dengan j ...more
حزا ليني
Mar 25, 2013 rated it it was amazing
Reading this book, is like watching a happy-sad movie, a story about the life of a little kampong girl, living her way up in hardships, the simplicity of living in a village, those moments where the present children would not feel to live in that way, a story that could set its readers to remember some similar old times, and to 'feel' her life as if we were her...and to set a teardrop for sharing her struggle. Beautifully written, with prayers of a sincere heart...this is definitely a good read.
©lukisan athirah espada
Sep 07, 2011 rated it it was amazing
Pengalaman semasa kecil membentuk perwatakan kita dan menjadikan siapa diri kita sekarang ini. Pengalaman semasa kecil sangat-sangat berharga, perjalanan mengenal diri, mengenal Ilahi dan proses menyesuaikan diri dengan keadaan sekeliling.
Mahfuzah Abdul
May 06, 2014 rated it it was amazing
seronok baca hasil tulisan tangan roza roslan.terasa apa yg dialami oleh saudari roza seperti apa yg saya alami sewaktu saya kecil.
seolah olah itu adalah cerita tentang saya.
*ehem,kecuali part banyak belajar ttg masakan tu je lah yg bukan saya*
hehe
Siti Rahmah
Jul 18, 2010 rated it really liked it
membaca buku ni membawa diri ke zaman kanak2. walaupun berbeza pengalaman tp ia banyak mengingatkan diri ini dari mana ia bermula dan kenapa aku begini akhirnya. alhamdulillah, apa yang aku cita2kan semasa kecil menjadi kenyataan.

Lina Kama
Feb 19, 2012 rated it really liked it
Betul kata sahabat baik saya, buku ini begitu dekat dengan citarasa saya. membacanya seperti berenang di sungai yang dingin dan tenang. Selesa, menenangkan, dingin dan penuh nostalgia.
Masis97
Oct 15, 2011 rated it it was amazing
Benar2 mengimbau kenangan semasa kecil walau berbeza tetapi sedikit sebanyak mengubat rindu...ia seolah wayang yg bermain di layar minda...
Jamilah Norddin
Jul 11, 2012 rated it really liked it
membacanya membawa saya kembali ke zaman anak-anak.
Norhayati
rated it really liked it
Apr 07, 2014
thewayfarer11
rated it liked it
Dec 16, 2012
Nor
rated it liked it
Apr 09, 2011
K_Equinn
rated it really liked it
Apr 25, 2013
tengkusitihasmah
rated it it was amazing
May 13, 2013
Insyirah Wafiyyah
rated it really liked it
Nov 15, 2015
Noor Fariza
rated it it was amazing
Sep 05, 2013
Shahidan Shuib
rated it really liked it
Jan 15, 2011
Chirpy_chummy
rated it it was amazing
Jul 27, 2012
Roselayla12
rated it really liked it
Feb 04, 2015
Noor
rated it liked it
Mar 04, 2017
Nur Atiqah
rated it it was amazing
Jan 02, 2015
Saadah
rated it liked it
May 16, 2011
« previous 1 3 4 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
Roza Roslan atau nama sebenar beliau Raudzah Roslan adalah mantan pensyarah di Universiti Teknologi MARA. Beliau kini bertugas di Universiti Taibah, Madinah.

Beliau dilahirkan pada 2 Januari 1967 di Jementah, Segamat, Johor. Beliau berkelulusan Diploma Perbankan UiTM Terengganu, BBA (Hons) Pengurusan Sumber Manusia UiTM Shah Alam dan seterusnya M.A Pentadbiran Bisnes di universiti yang sama.

Beliau
...more
“Hidup ini ibarat batu giling. Perlu ada alu dan alas. Kedua-duanya perlu berganding bagi menggiling lada kering. Air pula peranannya bagi menjadikan gilingan lada ini lebih lembut dan halus. Lada pula mudah hancur. Tengok, Allah jadikan sesuatu itu ada gunanya (Travelog cinta abadi)” 8 likes
More quotes…