Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Secangkir Teh Pengubat Letih” as Want to Read:
Secangkir Teh Pengubat Letih
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Secangkir Teh Pengubat Letih

by
4.35  ·  Rating details ·  693 ratings  ·  73 reviews
Bumi Ataturk tidaklah seperti yang digembar-gemburkan. Roh Islam masih subur di situ! Itulah perasaan yang akan terzahir apabila menatap naskhah kedua Siri Travelog Tarbiah karangan Ustaz Hasrizal ini. Penulis menumpahkan segala pengalaman beliau di Turki yang juga dianggap rumah kedua selepas Jordan.

Warga Turki masih utuh pegangan akidahnya, para huffaz berteb
...more
Paperback, First Edition, 267 pages
Published 2010 by Galeri Ilmu
More Details... Edit Details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Secangkir Teh Pengubat Letih, please sign up.

Be the first to ask a question about Secangkir Teh Pengubat Letih

Community Reviews

Showing 1-30
Average rating 4.35  · 
Rating details
 ·  693 ratings  ·  73 reviews


More filters
 | 
Sort order
Start your review of Secangkir Teh Pengubat Letih
Ririn
Bila agaknya diberi peluang oleh-Nya untuk menjejakkan kaki ke Turki ya? Semoga adalah rezeki untuk saya ke sana. Ingin melihat sendiri keindahan Masjid Biru, Aya Sofia serta kehidupan di Turki secara umumnya. Ingin merasai sendiri teh epal yang sering diperkatakan itu. Ingin merasai perasaan berada di bumi peninggalan Empayar Uthmaniyah...

Membaca catatan Ustaz Hasrizal membuka mata saya untuk lebih mengenali Turki. Agaknya saya juga salah seorang yang mempunyai sikap 'tidak-pedulism
...more
Cik Aini
Alhamdulillah, saya sudah melunasi karya Ustaz Hasrizal yang keempat, walaupun ia koleksi tulisan di web blog beliau, namun saya tetap merasakan suntikan udara segar setelah membaca travelog ini. Turki yang saya pernah jejak dahulu, dipenuhi dengan penduduk yang terlampau bebas dari segi budaya, pergaulan, jarang bertemu mereka yang bertudung. Turki yang pernah saya tinjau ini, dipenuhi jualan arak, tayangan yang tidak mengira sentimen Islam, pemandu pelancong yang teragak-agak menjawab waktu so ...more
Sharulnizam Mohamed Yusof
Pertama sekali, mahu mengutuk kelekaan diri yang hanya membaca buku "popular". Buku STPL ini sudah lama saya beli, barangkali sudah berusia dua tahun lebih tersadai di rak buku. Mujur tidak reput. Dan entah kenapa pula tergerak hati memilih buku ini untuk dibaca, Wallahualam.

Saya terus jatuh cinta dengan buku ini.

Kerana Turki!

Buku Ustaz Hasrizal (UH) yang telah saya khatam baca sebelum ini ialah Rindu Bau Pohon Tin. Jauh juga jarak bacaannya dengan buku ini. K
...more
Norain
Mar 07, 2011 rated it really liked it
Walaupun Ustaz Hasrizal mengatakan beliau rindu akan bau pohon tin (dalam buku sebelum iniTravelog Tarbiah: Rindu Bau Pohon Tin), namun apabila membaca travelog ini, saya merasakan beliau lebih menyenangi ‘pelariannya’ ke Turki berbanding Jordan tempat beliau melanjutkan pelajaran (bukunya pun lebih tebal).

Sebuah buk
...more
Dayat
Mar 27, 2010 rated it it was amazing
'Secangkir Teh, Pengubat Letih'(STPL) adalah hasil kumpulan artikel-artikel dari blog saifulislam.com walau sebagai salah seorang pengekor setia blog tersebut namun bagi saya mendapatkan naskhah ini tetap menjadi suatu kemestian.

Kata seorang teman kerana telah dan boleh dibaca online maka dia tak begitu teruja untuk mendapatkan naskhah-naskhah dari penulis ini yang telah diproses ke bentuk buku.

Namun bagi saya menatap dan mendakap sebuah buku dari teknologi kuno yang ditemu Tsai Lun 101maseh
...more
Nazmi Yaakub
Jul 13, 2010 rated it it was amazing
Membaca Secangkir Teh Pengubat Letih (STPL) bukan saja memberikan kepuasan mencicip pengalaman kembara pengarang ke Turki, bahkan travelog ini menguak hikmah persaudaraan dua bangsa berbeza yang hanya dimungkinkan atas nama Islam.

STPL juga mendedahkan wajah lain Turki yang selama ini lebih terlihat kepada topeng keras Sekular, sekali gus menyelongkar sejarah Khilafah Islamiah Turki Uthmaniyah.

Pengamat politik Turki yang bersimpang-siur antara kebebalan sekularis dengan ke
...more
Fariz Danial
Feb 07, 2012 rated it it was amazing
Buku ni berjaya menggubah aku menjadi seorang yang suka akan sejarah daripada seorang yang sangat bencikan sejarah. Lepas aku baca bab 18 yang direkemen oleh rakan aku, aku terus berminat nak habiskan buku ni dan start membaca buku sejarah yang lain. Seriusla, aku menjadi seorang yang sangat dahagakan ilmu mengenai sejarah dunia.

Bahasanya mudah dibaca, pengolahhannya sangat menarik menceritakan tentang penulis pergi mengembara ke turki(okay, aku tak suka cerita pengembaraan, tapi buku ni serius
...more
Raidh
Nov 19, 2010 rated it really liked it
ni buku pinjam..hehe..tapi mmg menjadi pengubat letih..mengubah persepsi buruk terhadap Turki dan rakyatnya..kebanyakan rakyat di Turki terkena fitnah daripada media asing yang mengatakan Turki dan Islam semakin jauh padahal kes itu tidaklah menyeluruh..ramai lagi rakyat turki yang memperjuangkan Islam tetapi dilabel pembangkang dan extremist..=)
Jiwa Rasa
Apr 06, 2010 rated it it was amazing
Membaca buku ini kali kedua. Lebih menarik lagi, membaca kali kedua ini selepas pulang dri Turki. Membaca kali kedua, tulisannya lebih terasa di jiwa. Travelog di negara yang mempunyai sejarah yang panjang. Travelog yang bercerita tentang bangsa Turki yang berhadapan dengan krisis identiti, memilih antara Islam dan barat.

Saya sudah jatuh cinta dengan Turki..
Faqihuddin Ghazali
Sep 04, 2016 rated it liked it
Buku ni seputar pengalaman beliau bermusafir di Turki sebanyak 20+ kali, dari zaman belajar di Jordan hinggalah dah ada anak seorang.

Travelog ni banyak menggambarkan situasi Turki pada lewat 90-an hingga awal abad 21 dan jugak pandangan beliau pada tika tu. Ada pandangan beliau yang aku kurang bersetuju, tapi ya lah, ni pandangan beliau sebelum beliau ke negara barat (UK/Ireland) yang mana Muslim merupakan minoriti. Jadi mungkin sisi pandang beliau dah berbeza, dan aku pun tak baca l
...more
Mahfuzah Abdul
Feb 12, 2013 rated it really liked it
agak lama juga mengambil masa utk menghabiskan buku ustaz hasrizal kali ni.
bebanan buku medik yang makin menjulang2 tinggi ditambah pula dgn exam yang hampir setiap 2 mggu sekali menyukarkan pembacaan saya.
alhamdulillah berjaya habiskan buku ni dengan baca few pages setiap malam sebelum tido.haha.
seronok baca tentang turki lebih2 lagi dah pernah pergi ke sana sebelum ni.so banyak juga yang boleh imagine tempat yang ustaz hasrizal pergi dgn tempat yg saya pergi dulu(tp kebanyaka
...more
Sooraya Evans
May 17, 2016 rated it really liked it
Beautifully written. Satu contoh karya yang bukan travelog kosong.
Susun kata juga sangat beradab dan kemas. Saya suka.
Tak sabar nak ulang baca lagi.
Welma La'anda
Jun 14, 2010 rated it it was amazing
Buku ini memang cukup mengasyikkan. Tidak tertekan membacanya. Sedar-sedar sudah hampir sebuah buku dibaca.

Secangkir Teh Pengubat Letih merupakan kompilasi artikel berkenaan kembara penulis ke Turki. Saya rajin juga membaca artikel-artikel di laman web penulis. Tetapi tidak berapa ingat pula samada pernah membaca atau tidak artikel-artikel di dalam buku ini di laman web beliau. Saya rasa saya tidak mempunyai masalah membaca tulisan bukan fiksyen yang disiarkan berulang-ulang kali (bu
...more
Ariff Jauhar Iskandar
Apr 01, 2013 rated it really liked it
Assalamualaikum wbt, tuan/ puan yang dirahmati Allah.

Selepas 10 tahun tidak menjadi tamu, Ustaz Hasrizal beroleh rezeki untuk kembali bermusafir ke bumi Turki baru-baru ini. Segalanya memberikan perspektif yang segar untuk menggabungkan apa yang telah dirakamkan dalam buku Secangkir Teh dengan perkembangan-perkembangan terkini yang didalamnya terkandung seribu satu ibrah yang terdapat di dalamnya

Akademi Sinergi telah mengambil inisiatif untuk menganjurkan wacana santai pe
...more
حزا ليني
Jul 28, 2012 rated it it was amazing
Again another fascinating book, written about the author's journey and passion towards Turkey,the country that once, brought historical memories in the powers of Islam, with the conquest of Constantinople by Al Fateh in 1453.

This book brings the author's point of view of the social,politics and lifestyle of Turkey which has been his runaway home from problems he faced during his studies in Jordan.

With the exposure of Istanbul & Turkey through movies and dramas nowaday
...more
Fadilah Tahir
Feb 05, 2011 rated it it was amazing
Shelves: favourite-book
Sungguh terkesan dengan buku ini, terkesan dengan ukhwah kerana islam yang menyebabkan penulis bertandang ke Turki lebih dari 20 kali!
Teruja juga dengan golongan Huffaz yang masih segar dengan budaya islamik yang menjadi asas sesetengah masyarakat di sana. Mempunyai penghafal Quran (Hafiz) yang banyak berbanding negara lain.

Isu tudung yang tidak pernah habis di sana menyaksikan para muslimah terpaksa memilih di antara iman dan impian.. sungguh besar pengorbanan yang harus dilalui di sana,
...more
Fatin Syamimy
Jan 09, 2016 rated it really liked it
Tersipu-sipu sendiri melihat tarikh pembelian buku - Oktober 2013, lebih dua tahun yang lalu. Mungkin kerana awal buku ini memang menceritakan pengalaman Ust Hasrizal di bumi Turki, jadi kurang rasa urgensi untuk habiskan baca.

Alhamdulillah dah habis baca semalam, and it was good actually. Satu, pengalaman Ust lain lah dari kebanyakan kita (not me though, havent been to Turkey T.T ) yang datang melancong sehari dua, tapi Ust bergelumang sendiri dengan masyarakat jadi lebih mendalam t
...more
Barukisu (Balqis)
Jul 04, 2010 rated it it was amazing
Travelog tarbiah yang mengujakan. Saya tidak membaca semua entri di saifulislam.com, maka buku ini menjadi sangat lazat bagi saya. Saya suka sejarah. Apalagi sejarah Islam, kekhilafahan dan tentang Turki yang sangat-sangat ingin saya jejak ke sana. Terima kasih atas tulisan-tulisan Ust Hasrizal ini, buat saya jadi tahu sedikit-sedikit tentang sisi lain Turki yang tidak saya kenal sebelumnya. Semoga Islam bangkit di Turki sepenuhnya. Ada sinar yang sedikit-sedikit mahu terang. Hanya tersembunyi d ...more
Saadah
Jun 13, 2010 rated it really liked it
Akhirnya tamat juga buku ini setelah dibaca sedikit demi sedikit. Buku ini telah lama dibeli sejak Pesta Buku tahun lepas dengan mendapat tandatangan penulis buku ini. Ternyata ia tidak menghampakan penggemar travelog seperti saya. Persahabatan penulis dengan warga Turki adalah jawapan kepada semua kisah pahit manis beliau di bumi Khalifah itu. Ada sedikit perasaan cemburu kerana tidak mempunyai seorang pun kawan berbangsa Turki walaupun warga itu ramai bertapak menuntut ilmu di Taman Budi dan I ...more
Sabrina Lye
Oct 16, 2010 rated it it was amazing
alhamdulillah, buku ni berjaa menjadi pengubat letih.
kagum dengan penulis, dia begitu bersungguh sungguh mencari dan menggali sejarah kegemilangan islam. Moodnya dan suka duka penulis banyak dipengaruhi dengan minat nya itu. Semoga kita dapat mempelajari sesuatu dari buku ini, Bahasa yang santai, boleh baca di mana mana, even dalam trem!
Afifah
Aug 17, 2011 rated it it was amazing
Recommended to Afifah by: Nuur Syahidah
tulisan ustaz selalunya...aduh bagus banget!!semalaman sahaja boleh habis...dengan izin allah
Sherry Mahanum
Aug 13, 2017 rated it it was amazing
Indah!
Abdullahfaqir
Jan 21, 2015 rated it it was amazing
rasa cam nak gi turki plak :)
Fatimah Wahidah
''Ada yang pergi ke Turki dapat pahala, ada yang pergi ke Turki dapat dosa.Menentukan siapakah diri yang ingin dibawa mengembara,adalah kunci besar menentukan kesan akhir yang bakal terhasil.''
Fifie Ierina
Jul 11, 2019 rated it really liked it
Only reading this in 2019, 9 years after its publication is probably the reason that brings me to feel very dissatisfied upon finishing the read. I'll come back to that after describing its strong points.

This book was written as an intellectual travelog, and very well so. I love how the author has a very deep and emotional attachment to Turkey, and in particular the remnants of the Ottoman Empire in what used to be its capital city (Istanbul). I loved all the descriptions about the d
...more
Maryam Khalid
Jun 17, 2016 rated it really liked it
Sejarah berulang semula pada 16 Julai 2016 di Turki, bilamana tentera kudeta ingin menggulingkan kerajaan demokrasi AK Party yang diketuai oleh Presiden Erdogan. Dengan kuasa Allah dan kerjasama rakyat yang cintakan negara mereka, kudeta tersebut gagal pada hari seterusnya.
Travelog yang ditulis oleh Ustz Hasrizal ini akan membawa kita mengimbas kembali sejarah Turki sebagai sebuah negara yang pernah merudum tapi bangkit semula menjadi salah satu negara yang mendapat pengiktirafan dalam pol
...more
Syahira Haura'
Jan 02, 2015 rated it it was amazing
Shelves: qalbunn
tulisan yang sangat bermakna.!

muqaddimah yang sangat menyentuh perasaan, muka surat pertama nya sahaja sudah membuatkan hati terasa tidak sabar mahu menyelak helaian selepasnya. MashaAllah.

kisah seorang perantau yang mencari erti hidup. Kisah harapan yang terlaksana, harapan yang kecundang, jua harapan yang masih tinggal harapan.

jua peranan besar setiap manusia untuk hidup sebagai orang yang memberi manfaat kepada insan lain.

" erti hidup pada memberi" nampak enteng tapi
...more
Muna Zaen
Jan 02, 2013 rated it it was amazing
I am well fed with my own imagination, guided by the author's descriptions of seeing Bosphorus Strait and the nearby Blue Mosque, Canakkale and other beautiful and peaceful places where Islam is still deeply embedded in the hearts and souls of the dwellers, and from the author's observation and close relationship with his Turkish friends, enlightens me of what it means to be a Muslim in this country (and the best qualities they portray because of that fact) and being true to who they are and the ...more
anahashim
Jun 26, 2011 rated it liked it
Alhamdulillah travelog merupakan buku yang pertama saya baca dan habiskan bagi permulaan tahun 2012.Penceritaan Ustaz yang sangat mudah dan masuk dengan kefahaman diri saya.Pertama kali saya didedahkan krisis mengenai Turki kerana saya masih tidak berpeluang untuk menjejakkan kaki lagi ke Turki.andai diberi peluang untuk kesana,InsyaAllah saya akan melakukan sedikit kajian mengenai sejarah negara tersebut supaya lawatan saya ke sana bukanlah semata-mata mencuci mata,sebaliknya lawatan saya kesan ...more
Hafizzi
Jul 26, 2013 rated it really liked it
Ustaz Hasrizal, yg juga merupakan penulis blog Saifulislam.com, telah berjaya memberi nafas inspirasi terhadap pembaca yg menghadam naskhah indah ini.
Travelog ini memapakarkan keindahan bumi Kerajaan Uthmaniah diselitkan dengan fakta-fakta sejarah seperti munculnya Kemal Ataturk yang telah mengubah dasar bumi Turki ini.
Sementara itu, nilai-nilai persahabatan yg unik juga dapat dihadap melalui naskhah ini. Tamsilnya, hubungan antara Ustaz Hasrizal dengan warga Turki yang berlainan budaya s
...more
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 next »
topics  posts  views  last activity   
Dark Phoenix (2019).Full movie in bluray 720p 1 1 Nov 06, 2019 10:06PM  

Readers also enjoyed

  • Travelog Dakwah: Meniti Hari Esok
  • Nota Hati Seorang Lelaki
  • Ketupat Cinta [Musim Pertama]
  • Diari Musafir: Jangan Berhenti 'Berlari'
  • Denyut Kasih Medik
  • Langit Ilahi: Tuhan Tidak Lupakan Kita
  • Apa Ertinya Saya Menganut Islam
  • Cinta di Rumah Hasan al Banna
  • Biografi Muhammad bin Abdullah: Perjalanan Hidup Seorang Nabi
  • Indahnya Hidup Bersyariat (Panduan Fardhu Ain Lengkap Bergambar)
  • Jaja & Din
  • Salahudin Ayubi: Penakluk Jerusalem
  • From Beirut to Jerusalem
See similar books…
Hasrizal holds a Bachelor of Sharia (Honours) from Mu’tah University, Jordan (2001). He is the academic director at Khalifah Model School (Secondary), an integrated private Islamic school owned by Khalifah Education Foundation. Currently on his study leave in education at the University of Oulu Finland. A strong believer in progressive curriculum and instruction, welcoming technology-enhanced lear ...more
“Orang yang tidak pernah dibakar panas mentari, mustahil menghargai rimbun berteduh - peribahasa Turki.” 66 likes
More quotes…