Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Dedaun Hijau Di Angin Lalu” as Want to Read:
Dedaun Hijau Di Angin Lalu
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Dedaun Hijau Di Angin Lalu

4.14  ·  Rating details ·  65 Ratings  ·  14 Reviews
Hati Seorang Perempuan
Yang bernama Intan Samad, yang terpaksa mengharungi hidup penuh ranjau. Mentelah dia dipandang hina oleh penduduk kampong Pulau Ubin. Mereka menjangkakan dia anak luar nikah. Dia yang begitu dahagakan kasih sayang semakin diuji apabila terpaksa berkahwin dengan seorang pemuda dari tanah besar akibat salah faham. Maka dari kehidupan kampong dia terpaks
...more
Paperback, 577 pages
Published 2002 by Pustaka Nasional Pte Ltd (first published January 1st 1987)
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Dedaun Hijau Di Angin Lalu, please sign up.

Be the first to ask a question about Dedaun Hijau Di Angin Lalu

This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

(showing 1-30)
Rating details
Sort: Default
|
Filter
kuzzeen
Dec 30, 2013 rated it really liked it
Shelves: read-2014, library
Cetakan pertama; 1987 (fuhhh.... aku still di secondary school. Dgn pinafore paras lutut kaler biru dan bertocang dua :)

Cetakan kedua : 2002 (masa tu tgh bersuka-suki kat kolej). Q untuk meminjam salinan photocopy naskah ini... boleh tahan panjangnya.

1998 : Kuasatek menerbitkan siri Cinderella dengan peneraju utamanya Haliza Misbun dan Ahmad Idham. Pecah 'tv' jugalah ratingnya. Walaupun dinafikan, tapi bagi yang dah membaca DEDAUN HIJAU DI ANGIN LALU memang dah mengagak similarity yang ada (teru
...more
mRs bOo ^_^
Oct 13, 2014 rated it really liked it
Shelves: 2015
weldone MB
cukup lama MB mengambil masa untuk menghabiskan naskah ini
ye mmg letih
buka tutup buka tutup
tak mahu ambil langkah selak2 muka surat

1987 MB masih baby lagi time ni hehehe

apa yang boleh dikatakan jalan cerita Dedaun ni mmg menarik
mayb masa mula2 tu agak stress la jugak
sbb terlalu geram dgn si asad tu
mulut kata tidak,tapi intan juga dia jadikan pemuas diri si suami
didera, tdk dihargai
menidakkn apa yg benar
ahhh mmg hero ku benci la
nasib la karya ni agak ssh nak dpt
dan agak $$$ je
kalau t
...more
Mai
Nak Letgo buku ni Rm30 (tak termasuk postage) berminat PM...
Roselina
Sep 08, 2009 rated it it was amazing
Damn...I was 14 when I read this, from a photocopy version, no less !! coz the 'Q' was too long and I can't wait..I wept & cried buckets under my blanket, masa tu kt hostel hehe..I think there's a TV drama that sorta ciplak the storyline..sumthing like a cinderella story..directed by haliza misbun if not mistaken.

Would love to own this book..
Aida Fariz
May 25, 2018 rated it really liked it
Saya baca buku ni edisi yang terbaru. Kisah Intan dan Assad yang melayari bahtera rumahtangga dalam keadaan terpaksa. intan dilayan bak orang gaji walaupun dia sebenarnya adalah isteri kepada Assad. Banyak pengajaran sebenarnya dalam novel ni. Apapun tahniah untuk penulis!
MamaErra
Jul 27, 2012 rated it it was amazing

Akhirnya aku berjaya juga memiliki novel ini setelah sekian lama aku mencarinya. Tetapi aku hanya mendapat naskah terbitan terbaru (2007). Walaupun harganya menyamai harga novel-novel English yang pernah aku beli, namun berbaloi memilikinya. Sinopsis di belakang novel tersebut sedikit sebanyak telah menceritakan jalan cerita novel ini. Aku kagum dengan kecekalan dan ketabahan Intan menempuhi segala ranjau duri sehinggalah dia berjaya menemui titik akhirnya penderitaan yang dihadapinya dan seter
...more
Eeyta
Jun 06, 2015 rated it liked it
3.5* Membaca karya Manaf Hamzah memang akan tahu ada kejutan2 yg tak disangka.. walau bahasa yg digunakan bkn seperti novel2 yg selalu dibaca tapi ia memberi semacam perasaan yg lain dan akan baca karyanya lagi dan lagi..
Haslinda
Jul 05, 2011 marked it as to-read
Shelves: to-buy
anybody know how to get this book because it's out of stock now..
Si Kandil Hijau
Jun 11, 2011 rated it really liked it
Kisah sepasang suami isteri...asad yg ego dan Intan yg lemah. Interesting sangat!
Aiza
Oct 11, 2012 marked it as to-read
any idea where to find this novel....pls pls
Eyda
May 25, 2018 rated it really liked it
Cerita yg sangat menarik. Penggunaan bahasa yg teratur dan sangat indah. Watak Intan yg dilakarkan amat menyentuh hati. Hidup yg penuh sengsara dari kecil hingga dewasa. Dihina, dicemuh dan diaibkan oleh org sekeliling sehingga suami sendiri membencinya. Derita yg ditanggungnya sangat berpanjangan. Untuk watak Assad, sifat beku, dingin, degil dan seolah tidak berperikemanusian membuatkn kita rasa menjengkelkan. Memang sangat2 menyakitkan hati kalau ada suami berperangai begini. Namun derita yg d ...more
Pustaka Nasional
Jun 16, 2009 added it
Recommends it for: teens
Ada banyak persamaan cerita ini dengan Mr Cinderella hanya akhirnya ada perubahan.

CrystalGrey
Feb 14, 2012 rated it it was amazing
so lovely....in love
Lynnleen
Mar 04, 2010 rated it really liked it
Shelves: owns-copy
penah baca buku ni dipinjam dari seorg kawan...sangat menarik...tapi stil looking for a copy for my collection...but stil can't find it...
Amimah Abd Kadir
rated it it was amazing
Sep 27, 2015
Ferhadija
rated it liked it
Jan 01, 2015
Surwaniabdulaziz
rated it it was ok
Jan 11, 2016
Aszz79
rated it it was amazing
Feb 17, 2012
Bayah Berjaya
rated it it was amazing
Mar 08, 2013
Restu Hestiyati Moo
rated it really liked it
Oct 16, 2013
Azratul Husna
rated it really liked it
May 19, 2014
Wymer
rated it really liked it
Aug 03, 2014
Su Yusof
rated it it was amazing
Sep 22, 2013
Bawe
rated it really liked it
Dec 09, 2014
Sarina
rated it really liked it
Apr 11, 2016
Cik Aniey
rated it it was amazing
Dec 02, 2014
Ziela Zila
rated it did not like it
Sep 06, 2018
Nur Ain Umar
rated it it was amazing
May 13, 2018
Hasnah
rated it it was amazing
Aug 06, 2017
Misyilah
rated it it was amazing
Nov 22, 2012
« previous 1 3 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
12 followers
Bergiat menulis pada tahun 1986. Novel pertama Dedaun Hijau di Angin Lalu sudah mencapai empat cetakan sekarang. Pernah menerbitkan 3 novel kanak-kanak bersama Utusan Publications Sdn Bhd pada tahun 2002.

Berumahtangga dan mempunyai 3 orang anak dan bekerja sebagai pekerja perkilangan di syarikat swasta.


Pencapaian
Hadiah Sastera Novel Anugerah Persuratan 2007 - Aylana