Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Mencari Jalan Pulang: Daripada Sosialisme Kepada Islam” as Want to Read:
Mencari Jalan Pulang: Daripada Sosialisme Kepada Islam
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Mencari Jalan Pulang: Daripada Sosialisme Kepada Islam

3.48  ·  Rating details ·  100 ratings  ·  23 reviews
Kassim Ahmad, terkenal bukan sahaja sebagai ahli politik, malah juga sebagai ahli pemikir, sasterawan dan penulis terkenal di Malaysia. Lahir di sebuah kampung pendalaman di Kedah, beliau memasuki Universiti Malaya di Singapura pada tahun 50-an dan seterusnya mengajar di School of Oriental and African Studies, Universiti London 1962-66. Penglibatan politiknya membawa belia ...more
Paperback, 243 pages
Published May 8th 2008 by ZI Publications Sdn Bhd
More Details... Edit Details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Mencari Jalan Pulang, please sign up.

Be the first to ask a question about Mencari Jalan Pulang

Community Reviews

Showing 1-30
Average rating 3.48  · 
Rating details
 ·  100 ratings  ·  23 reviews


More filters
 | 
Sort order
Start your review of Mencari Jalan Pulang: Daripada Sosialisme Kepada Islam
Iman Danial Hakim
Nov 12, 2017 rated it really liked it
Setelah beliau pergi meninggalkan kita, barulah hati ini tergerak untuk mengenali siapa Kassim Ahmad.

Saya bersetuju dengan pandangan Tun Dr Mahathir dalam bahagian prakata buku ini, di penghujung hayat seseorang manusia akan kembali ke pangkal jalan walau seliar mana pegangan yang dipilih sewaktu muda dahulu.

Semoga tulisanmu yang bermanfaat membangunkan jiwa manusia menjadi saham di alam sana Pak Kassim!
Nazmi Yaakub
MENCARI Jalan Pulang Daripada Sosialisme kepada Islam karya Dr Kassim Ahmad bukan sekadar memoir atau autobiografi biasa yang merakam perjalanan hidup tokohnya, sebaliknya rangkuman aliran pemikiran Kassim yang memperlihatkan pendewasaan sejajar dengan perubahan zaman.

Buku dengan kata pengantar oleh mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ini dipecahkan kepada empat bahagian mewakili proses kematangan fikiran dan idealisme berlandaskan faktor perubahan persekitaran yang melalui latar
...more
Norziati
Oct 20, 2014 rated it liked it
Kassim Ahmad menceritakan beberapa perkara penting dalam hidupnya yang tidak dapat tidak menjadi perhatian ramai khususnya buku tentang hadis yang ditulisnya. Diceritakan juga bagaimana lahirnya buku itu dan permintaan beliau agar hadis dikaji dan dinilai semula. Mencari Jalan Pulang boleh dikatakan sebuah biorafi ringkas kerana banyak peristiwa penting yang tidak diceritakan sepenuhnya seperti Jemaah al-Quran Malaysia dan penahananya dalam ISA (tetapi ada diceritakan dalam sebuah buku lain). Be ...more
Najihah
Jun 22, 2014 rated it really liked it
Jika Kassim Ahmad sampai dahulu ke alam Baqa', aku ingin sekali menulis belasungkawa pendek buat beliau. - Walau banyak sabda yang dinafi, di hujung sirat nanti, Muhammad nan terpuji akan menyambut tanganmu...

...more
Shahrul AhLami
Dec 07, 2017 rated it really liked it
Mencari Jalan Pulang : Daripada Sosialisme Kepada Islam. Kassim Ahmad. ZI Publications. 2008.

1) Buku ini aku jumpa atas rak buku Perpustakaan USIM. Dan bagi aku, buku ini memang sedap. Percayalah !

2) Pertama kali aku baca hasil tulisan Allahyarham Kassim Ahmad. Sebelum ni pernah je dengar nama Kassim Ahmad daripada mulut-mulut orang.

3) Buku ini mengandungi 4 Bahagian dan 21 Bab. Tebal buku ini adalah sebanyak 240 mukasurat.

4) Bila kau baca buku ini, kau seolah-olah membaca pemikiran Allayarham K
...more
Muhammad Fitri
Apr 23, 2018 rated it liked it
Secara keseluruhannya.Auto-biografi ini memberi kita garis panduan untuk menilai pemikiran pak kassim.Bagi saya,ada beberapa perkara yang tidak saya bersetuju tapi sekurang-kurangnya pak kassim bertindak menyedarkan kita (khususnya penuntut ilmu agama) untuk keluar dari zon selesa.Bergerak mencari kebenaran.Paling saya setuju bahawa perkara yang salah perlu dilawan dengan perkara yang betul.Jika ada kesilapan dari pandangan pak kassim perlu dilawan hujjah dengan perkara yang betul.

Cuma dalam bu
...more
Nuruddin Azri
Jul 13, 2016 rated it really liked it
Shelves: biography
Buku ini mempunyai kekuatannya yang tersendiri dari sudut latar sejarah tanah air dan sejarah dunia yang dicoretkan oleh penulis. Kata Dr Mahathir dalam kata pengantar buku ini, manusia itu akan mengalami tiga fasa kehidupan; fasa radikal/golongan kiri, fasa menjadi neutral/centralist dan fasa menjadi golongan kanan/konservatif. Dan buku ini melakarkan perjalanan penulis yang menganut fahaman sosialis pada awalnya dan akhirnya keluar menemui jalan Islam.

Struktur buku ini dibahagikan kepada empat
...more
Afiq Zainal
Feb 12, 2014 rated it really liked it
Aku tidak mengharapkan ia sebuah naskah yang humor mahupun puitis, namun keikhlasan dan kejujuran Pak Kassim melakarkan kisah hidupnya telah benar menginspirasikan diriku. Ada beberapa perkara yang dapat aku ambil melalui memoir ini:-

1)
Pak Kassim merupakan anak kampung yang melalui perih jerih kehidupan marhaen sebelum menjadi seperti sekarang, apa yang benar menginspirasikan ialah kekuatan beliau datang dari satu tekad untuk mencari kebenaran untuk memaknai kehidupannya. Jarang benar aku dengar
...more
Azmir Ismail
Buku ini memberikan pembaca kanta kepada diri tuan Kassim Ahmad.
Sulaiman Azman
Apr 29, 2019 rated it liked it
Shelves: library-loaned
Walaupun baru pertama kali membaca hasil karangan Kassim Ahmad (yang saya akui membuatkan saya rasa sedikit ketinggalan apabila beliau merujuk kepada penulisannya yang agak "infamous": Charaacterization of Hang Tuah dan Hadis: Sebuah Penilaian Semula), saya dapat menangkap sedikit sebanyak jalan cerita hidup dan perjuangannya, walaupun diberi secara cebis-cebisan cerita, anekdot & pendapat yang disusun separa-kronologi.

Sebenarnya, tidak mudah untuk membaca buku ini begitu sahaja kerana tumpuan p
...more
Benz
Aug 24, 2018 rated it really liked it
Buku yang sangat sedap dibaca kerana buku autobiografi. Dan seperti biasa, autobiografi menampakkan sisi-sisi heroik lagi dramatik seorang Kassim. Buku ini pernah dikritik juga -tak ingat nama siapa- katanya, kenapa perlu daripada Sosialisme kepada Islam? Banyak persepsi tentang hal ini. Ini adalah persoalan tafsiran. Ada yang menafsirkan Sosialisme/Islam sekadar sistem ekonomi/agama sahaja. Ada yang lebih jauh menafsirkan Sosialisme/Islam sebagai suatu cara hidup yang syumul yang mencakupi sega ...more
Usaid Asmadi
Jan 12, 2021 rated it really liked it
Jujurnya, buku ini mengasyikkan. Aku kagum tentang sikap yang dibangunkan pada peribadi penulis dalam setiap pemilihan perjalanan kehidupan penulis. Jarang dapat ditemui orang yang sanggup mencabar apa yang mereka percaya dari turun temurun.

"Selepas 36 tahun, saya temui Islam", Kassim Ahmad.

Bukanlah bermaksud sebelum ini penulis itu bukan Islam. Tapi sebelum ini agama Islam tidak dimaknai dengan sejujurnya dan tepat dengan maknanya. Makna kehidupan yang dicari oleh beliau sejak sekolah rendah.
...more
Ahmad
Mar 02, 2021 rated it it was amazing
Suatu pengajaran kepada kita apabila penulis mengatakan dia menemui kebenaran berkenaan 3 isu yang dia merasakan bahawa Islam itu tidak adil selepas berpuluh puluh tahun .

Pengajarannya adalah terus bertanya kepada ahli agama berkenaan sesuatu isu.

Begitu juga berkenaan pandangan penulis bahawa hukum hudud potong tangan pencuri itu tidak sesuai dilaksanakan pada masa kini adalah salah. Kerana hukum hudud itu ketetapan Allah.

Kalaulah hukum hudud itu kasar dan kejam tidaklah nabi juga mengancam 'k
...more
Muhammad Fakhruddin
Apr 11, 2020 rated it really liked it
Shelves: 2020
Entah kenapa membaca autobiografi seorang tokoh sesudah ketiadaannya memberi ruang untuk membacanya dengan lebih tenang. Pak Kassim berterus-terang mengenai pengalaman dan perubahan-perubahan pandangannya. Gigih menggali persoalan-persoalan yang terbuku dalam hati dan mindanya, meskipun mengambil puluhan tahun untuk beliau cuba memahami Islam.
Ahmad Nizamuddin
Apr 22, 2012 rated it liked it
Dah lama aku usung buku ni ke hulu ke hilir. Tapi baru khatam semalam. Aku jenis baca buku ikut mood. Kejap baca buku tu, kejap baca buku ni. Jadi, nak menghabiskan baca satu buku tu sangat lama. Dan nak review pun banyak dah lupa, haha! Bedallah. Buku ni versi bahasa Inggeris dah keluar, aku baru nak review yang bahasa melayu punya, tapi better late than never.

Secara kasarnya, buku ini adalah sebuah memoir oleh pengarangnya. Kassim Ahmad seorang pelajar pintar, advanced, dan terpilih. Buku ini
...more
Aziz
Mar 26, 2011 rated it liked it
Seorang tokoh yang sangat berwarna-warni (sekaligus kontroversi) seperti Kassim Ahmad ini memang wajar dibaca autobiografinya. Keberanian intelektual yang ditunjukkan sepanjang penglibatannya dalam masyarakat sebagai seorang ahli akademik, sasterawan mahupun tokoh politik merupakan sesuatu yang jarang dipunyai oleh tokoh-tokoh Malaysia yang lain. Beliaulah orangnya yang bertanggungjawab mencetuskan perubahan sudut pandang orang Melayu terhadap tokoh Hang Jebat dalam sejarah Melayu melalui tesisn ...more
Luqman Tarmizi
Feb 23, 2015 rated it liked it
Pak Kassim Ahmad.

Alangkah baiknya jika dikau menumpukan hidup mu pada sastera.

Ranah politik, beserta sepak terajangnya- politik kiri mahupun kanan- sangat tidak cocok dengan mu.

Hiruk pikuk perdebatan ugama juga bukan untuk mu. Kongkongan dan minda dogmatis agamawan terlalu menebal untuk ditembusi.

Banyak sekali aku tidak bersetuju dengan mu. Namun dikau berhak dihormati. Berhak diangkat sebagai tokoh.

Kerna engkau adalah engkau!
Hussaini Khairudin
Oct 21, 2009 rated it really liked it
Sebuah buku yang hebat
Menceritakan tentang riwayat hidup seorang tokoh politik negara yang digeruni
Menyebabkan jiwa orang membacanya membesar dan lebih memahami kehidupan ini secara meluas
Dapat juga mendalamai sejarah negara, sejarah tokoh-tokoh negara lain, sejarah isme di malaysia... dan membina izzah terhadap islam.

Seronok membaca ceritanya sewaktu kecik dan di bangku sekolah...

A must read book!
Mohd Adib Mohd Aini
Jul 08, 2012 rated it liked it
Pemimpin kita mengutamakan pembangunan intelektual fizikal lebih daripada pembangunan intelektual, budaya dan seni, sedangkan pembangunan harus dilihat sebagai suatu proses sepadu yang meliputi sektor-sektor fizikal , mental , moral dan rohaniah.
Emily Iliani
Oct 10, 2011 rated it did not like it
Shelves: home
Read a few pages and realized the monotonous pace is tiring for me. Gave the book away after two chapters.

Mungkin suatu autobiografi itu sepatutnya lebih 'mendalam' atau lawak. Kalau setakat monoton tanpa anekdot, tak berbaloi rasanya menghabikan masa cuba memahami kehidupan orang lain.
...more
Nuurzaman
satu falsafah kembali
syafiqah
Apr 25, 2013 rated it really liked it
Ada pemikiran beliau yang aku setuju dan ada yang tidak.

Tapi buku ini berbaloi dibaca dan diambil sisi baiknya.
Jiwa Rasa
Apr 20, 2009 rated it really liked it
Saya ada catat tentang buku ini di blog.http://jiwarasa.blogspot.com/2008/05/... ...more
YUYAYUYA Publications
rated it it was amazing
Mar 05, 2017
Nor Mohamed
rated it liked it
Nov 23, 2012
Nurfaiz Foat
rated it really liked it
Apr 15, 2009
Ain Kamil
rated it really liked it
Jan 05, 2013
Puteri
rated it really liked it
Jul 15, 2011
Shahrulrock
rated it really liked it
Aug 14, 2009
Amīr ud-Dīn  MR
rated it liked it
Jul 09, 2018
« previous 1 3 4 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »

Readers also enjoyed

  • Anak Belantara
  • Beruk
  • Anekdot Seorang Pencerita
  • Andai Ini Takdir Yang Kupilih...Global Dream Ride (Siri 2)
  • Speeches That Changed the World
  • Rahasia-rahasia Ali Moertopo
  • Kursani Segenap Bimasakti
  • Melayu atau Kemelayuan Menelusuri Sejarah Idea
  • السنة السياسية في بناء السلطة وأدائها
  • SASTERA ADALAH MAKANAN ANJING: Sebuah Kompilasi Esei Faisal Tehrani
  • Dialog Agama Dan Faham Kiri
  • The Singapore Story: Memoirs of Lee Kuan Yew
  • Rukunegara: Selayang Pandang | A Brief Introduction
  • ZA`BA Ahli Fikir dan Ahli Bahasa
  • Berfikir Tentang Pemikiran
  • Hikayat Abdullah
  • The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order
  • The Waiting Years
See similar books…
32 followers
Kassim Ahmad is Malaysia's foremost thinker and philosopher. He grabbed national headlines in the 1950s with his dissertation on the characters of Hang Tuah (Perwatakan Hang Tuah), the Malay literary classic. In it he challenged the traditional interpretation and made the hitherto hero Hang Tuah as nothing more than a palace hack, and elevated the anti-hero Hang Jebat as the true hero, willing to ...more

Related Articles

Happy Women's History Month! One of the undisputedly good things about modern scholarship is that women’s history is finally getting its due....
113 likes · 20 comments