Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Panggil Aku Dahlia” as Want to Read:
Panggil Aku Dahlia
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Panggil Aku Dahlia

4.18  ·  Rating details ·  248 ratings  ·  24 reviews
“Ayah diserang strok, Dahlia! Ayah tiba-tiba jadi teringat padamu. Kamu tu cekal macam Opah Orkid!”
puji ayah tiba-tiba.
Padahal dulu, bukankah aku telah disuruh pergi? Bukankah selepas peristiwa menyayat hati itu, aku bagaikan sudah menjadi anak perempuan orang lain, ayah?

Itulah asalnya kenapa Dahlia, pembantu kurator di Muzium Orang Asli Canberra pulang ke Malaysia. Dahli
...more
Paperback, 542 pages
Published 2008 by Jemari Seni Publishing
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Panggil Aku Dahlia, please sign up.

Be the first to ask a question about Panggil Aku Dahlia

Community Reviews

Showing 1-30
4.18  · 
Rating details
 ·  248 ratings  ·  24 reviews


More filters
 | 
Sort order
kuzzeen
Dec 30, 2013 rated it really liked it
Shelves: read-2014, i-owned
6.12.2014: Ulang Baca

Kali ini aku 'memilih' hanya untuk membaca kisah si Putri 'Sombong'/'Tenang' Dahlia dan Wadi Hannan si anak hantu....

Ternyata aku memang 'pemilih' yang hebat... yang kemudian tetap 'tewas' di hujung perjuangan dengan kebanjiran air mata....

14.4.2014:

Aku belum berkesempatan mendapat Biru Ungu Cinta dan Tanah Adriayana, jadi jika ada fakta yang salah dalam review ini- rasanya x laku biar diangkat untuk dibicarakan :)

Juga hasil tuaian di alam maya atas alasan langsung x kan be
...more
Ogy Yusof
Sep 18, 2017 rated it really liked it
buku ini bercerita. dari satu kejadian, ke satu kejadian yang lain. anda pembaca jangan mengharap pergerakan yang pantas. hayati dan selami perjalanan kisah buat anda dapat merasa setiap keindahan yang ada di dalamnya. bukan kisah yang sangat indah. ianya lebih pada penderitaan dalam diam seorang gadis bernama dahlia tapi keindahan sekeliling buat dahlia ini kelihatan cantik sentiasa.. kisah berkenaan apa ya?..

dahlia, yang kembali ke tempat asalnya di cameron highlands setelah bertahun tinggalka
...more
Gobokairina
Aug 25, 2010 rated it really liked it
Shelves: koleksi-ga
Ngee~ Inilah novel pertama Kak Su yang ada dalam koleksi aku. Yang sebelum ni aku cuma mampu pinjam je kat library. Sebabnya tulisan Kak Su kebanyakannya terbitan Creative, dan aku waktu dulu2 xmampu nak beli hik3 lalala5

Macam biasa Kak Su penuh dengan humor. Ayatnya cukup simple, tak perlu nak berbelit2. Bunga2 bahasa pun rasanya mudah sangat nak difahami. Kisah ni tentang Dahlia, ha tepat sangat la dengan tajuknya ni. Apa lagi dengan covernya yang cukup menggambarkan bunga dahlia itu sendiri.

P
...more
Ain
Apr 15, 2013 rated it really liked it

Kisah ini memang 100% berlatarbelakangkan Cameron Highland. Sedangkan aku baru ke sana baru-baru ini. Daripada bacaan , dapat dibayangkan satu persatu tempatnya. Sungguh , aku memang suka Cameron Highland , itu tempat wajib yang aku sekeluarga pergi setiap tahun. Kadang-kadang sampai berkali-kali dalam setahun. Membaca kisah di novel ini buat aku juga turut rasa dingin cameron highland itu.

Membaca kisah ini juga buat aku teringat pada novel Noor Suraya yang dulu2 - novel Tanah Andriyana. Kisah
...more
heril azwan
Feb 09, 2016 rated it really liked it
menyelusuri lubuk hati dahlia, begitu meruntun jiwa.

tabahnya dahlia menempuhi liku2 hidup, mujurlah tidak terkeluar dari landasan.

suka dengan kisah ni, ada unsur2 suspense, cinta, n sejarah serba sedikit, diselitkan seadanya.

cuma, perubahan POV sedikit mengelirukan.
fizzrosie_
Apr 21, 2015 rated it it was amazing
hati terasa ingin ke Cameron je , menghirup teh strawberry paling penting menikmati panaroma penuh kehijauan
Yulia
Dec 15, 2010 rated it it was amazing
“Ayah diserang strok, Dahlia! Ayah tiba-tiba jadi teringat padamu. Kamu tu cekal macam Opah Orkid!” puji ayah tiba-tiba.
***
Padahal dulu, bukankah aku telah disuruh pergi? Bukankah selepas peristiwa menyayat hati itu, aku bagaikan sudah menjadi anak perempuan orang lain, ayah?
Itulah asalnya kenapa Dahlia, pembantu kurator di Muzium Orang Asli Canberra pulang ke Malaysia. Dahlia sang archaeologist yang tidak tahu apa-apa tentang kebun teh, dan tidak ingin ambil tahu apa-apa tentang teh itu terpaks
...more
Aina Dayana Hilmi
Cerita mengenai Puteri Dahlia bt Megat Qais, anak tunggal kepada pengusaha Ladang Teh, Megat Qais dan Puan Lorrinda. Kisah tragis dan memalukan mengenai kematian ibunya membuatkan dia menjadi seorang perempuan yang tanpa emosi, tidak mudah mempamerkan perasaan, dan seorang yang pemendam. Kerjaya yang diminatinya, arkeologis terpaksa ditinggalkan kerana ayahnya memanggilnya pulang ke Tanah Rata.

Syarikat mereka dalam keadaan kritikal dan sudah pasti Dahlia yang perlu menyelamatkannya. Tetapi kenan
...more
F. Hanim
Feb 11, 2017 rated it really liked it
Berasa ala-ala detektif di Cameron Highlands.
Intan  Musa
Jan 26, 2012 rated it it was amazing
Dahlia dan Wadi Hannan bermusuh sejak dari zaman persekolahan lagi tapi kalau sudah tersurat mereka ada jodoh, mereka bersatu akhirnya. Hidup Dahlia penuh dengan duka. 'Nay' Dahlia disangka mati bunuh diri, ladang teh dicagarkan pada musuh keluarga dan ayah Dahlia sakit angin ahmar. Kemudian Dahlia dapat tahu dia punyai adik, Abdul Rahman yang mempunyai sakit ginjal. Tapi Dahlia cekal dalam menempuh semua itu. Dia bangkit dari kesusahan dengan tenang dan bersemangat. Dahlia dan Wadi menyulam kas ...more
Afifah.
May 02, 2012 rated it it was amazing
Nak menitis air mata baca novel ni T______T
Dahlia, tabahnya anda.
Yazlina Saduri
Aug 11, 2018 rated it it was amazing
☆Panggil Aku Dahlia karya gemersik Noor Suraya. Rasanya tak lama lagi buku ini jadi rare utem. Kalau terjumpa dan belum baca, baik sambar cepat. Tak beli rugi.

Kalau nak baca buku Panggil Aku Dahlia, sila tarik nafas, urut-urut sikit pipi dan dahi, senyum dan senyum. Percayalah, sewaktu khusyuk membaca nanti, anda akan lebih banyak meregangkan muscles di wajah dengan mimik muka yang beritahu orang bahawa kita sedih, kita bengang dan kita gembira, lantas bibir mengukir senyuman. Bahasa indah begin
...more
Syahirah
Oct 27, 2018 rated it it was amazing
Manis sangat!
Nur Syazwani Binti Salleh
Jun 18, 2018 rated it it was amazing
Kalau orang tu berjiwa besar, cinta yang datang pada dia pun bukan cinta yang mudah-mudah.
Ctriko
Feb 02, 2018 rated it it was amazing
Memang berbaloi dan puas hati tahap M.A.K.S.I.M.A

Orang tua-tua cakap, jangan benci sangat, nanti jadi sayang!
tengkusitihasmah
Jul 27, 2017 rated it it was amazing
Shelves: 2017-reading
Jatuh cinta pada romantisnya si Wadi Hannan. 😍
Suhailah Iskandar
Oct 13, 2014 rated it it was amazing
Shelves: finito
Sebuah kisah yg indah... bagi aku ianya sebuah karya yg hebat.. aku suka. Wadi & Dahlia, Farhan yg kubayangkan sebagai seorang yg baik sangat. Tentang adiknya Neem & Abdul Rahman yg beruntung menerima sesuatu yg tak ternilai dari Dahlia..rata-rata aku gembira atas kebahagian mereka. Daun Teh, Cameron Highlands & segalanya. Indah. i'm just happy dapat baca novel Ni. Best lah.. Noor Suraya, u captured my reading attention once again.
azian2575
Dec 08, 2010 rated it it was amazing
Dahlia & Wadi Hannan
Bawang
May 02, 2013 rated it really liked it
background of Cameron Highland..niceeee
Hanis
Nov 09, 2015 rated it it was amazing
Shelves: best-gile-book
cerita ni best giler kot...rasa mcm x puas hati n nak baca lagi n lagi...rasa xnak abis cepat cite ni...*lama x baca penulisan noor suraya..last time creative enterprise..sy bg 5star...
Zuraimah Ismail
Mar 28, 2010 rated it it was amazing
1. kemaafan perlu dalam kehidupan
2. tak boleh benci org teruk2....:)
Intan
rated it really liked it
Aug 31, 2013
Am
rated it liked it
Jul 13, 2016
Ina
rated it it was amazing
Jul 12, 2016
Furaiah
rated it liked it
Oct 02, 2010
Syazana Jamaludin
rated it it was amazing
Nov 26, 2016
Sufiyyah Zulkifli
rated it liked it
Nov 25, 2012
Leya
rated it really liked it
Mar 22, 2019
Diyana
rated it really liked it
Jan 05, 2015
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »

Readers also enjoyed

  • Untuk Awak Teja Aulia
  • Lazuardi
  • Damai (3 Ceritera Dalam Sebuah)
  • Gurindam Jiwa
  • Si Mangkuk Tingkat
  • Ikhlas, A.K!
  • Yang terindah
  • Pesanan Terakhir Seorang Lelaki
  • Relevankah Aku di Hatimu? a.k.a Radha
  • Nyanyian Hati
  • Untuk Semua Dosaku
See similar books…
235 followers
Lulusan Diploma Pendidikan (KPLI) daripada Institut Pendidikan Sultan Idris (IPSI) ini, pernah menjadi pendidik selama 13 tahun. Noor Suraya juga seorang Munsyi Dewan yang aktif dalam dunia penerbitan. Kini Noor Suraya mengetuai JS Adiwarna Publications & Distributors Sdn. Bhd. sebagai Pengarah Eksekutif di samping bertindak sebagai Pengarah Urusan untuk Jemari Seni Sdn. Bhd. Justeru, Noor Sur ...more