Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Terusir” as Want to Read:
Terusir
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Terusir

by
4.16  ·  Rating details ·  592 ratings  ·  80 reviews
Hamka lahir pada 17 Februari 1908 di Meninjau, Sumatera Barat dan kembali ke Rahmatullah pada 24 Julai 1981 di Jakarta. Nama sebenar Hamka ialah Haji Abdul Malik bin Karim bin Amrullah. Beliau merupakan salah seorang tokoh pendakwah yang disegani dan dihormati di rantau Nusantara, juga seorang yang bijak dan mahir dalam bidang kesusasteraan, penulisan kreatif dan prolifik. ...more
112 pages
Published 2007 by Pustaka Dini (first published 1963)
More Details... Edit Details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Terusir, please sign up.

Be the first to ask a question about Terusir

This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

Showing 1-30
4.16  · 
Rating details
 ·  592 ratings  ·  80 reviews


More filters
 | 
Sort order
Noufa
Jan 24, 2016 rated it liked it
Melihat kepada kebanyakan novel-novel Hamka, trendnya sama. Hamka suka untuk memaparkan realiti sebenar di dalam novelnya. Memperlihatkan kepedihan dan keperitan hidup berbanding menonjolkan yang sebaliknya.
Sesetengah penulis lebih suka melukis jalan cerita yang enak, lebih suka untuk bermimpi - kerana realiti begitu pahit. Kalau realiti miskin selalu ditindas dan kalah, di dalam karya watak miskin itu walau ditindas akan menang. Tetapi Hamka memilih untuk menonjolkan realiti. Ditindas dan kala
...more
Nuruddin Azri
Aug 30, 2018 rated it really liked it  ·  review of another edition
Shelves: fiction
Obviously, Hamka's novels are sharper and more captivating – at least for me – than his other non-fictional books (I've read Falsafah Hidup, Peribadi, Dari Lembah Cita-Cita, Pandangan Hidup Muslim, Buya Hamka Berbicara Tentang Perempuan, Sedjarah Islam di Sumatera and Ghirah: Cemburu karena Allah).

He is master in creating the story, twisting the plot, playing with emotion, giving a social criticism and embedding the moral values without complicating the narrative with excessive unnecessary new p
...more
Hasnul Adin
Aug 13, 2015 rated it liked it
Aku kira Terusir berjaya menyampaikan satu mesej kepada para pembaca; jangan terburu-buru dalam menghukum/menilai. Sesuatu yang aku percaya perlu diingatkan selalu kepada masyarakat.

Biar tersilap maaf, jangan tersilap hukum.

Lihatlah apa yang terjadi apabila Azhar tersilap dan menilai dan menghukum isterinya Mariah. Sehinggakan selepas menjadi terbuang Mariah menjadi serendah-rendah manusia. Hidupnya melarat dan teraniaya. Lebih perit, kerinduan Mariah kepada anaknya sering berkunjung. Maka kham
...more
Kamalia Ramlan
Yang penting adalah pengakhiran hidup kita... pengakhiran hidup. Entah apa nanti kebaikan yang aku, kau atau kita lakukan walau sekecil mana pun, kalau benar-benar sepenuh hati, insya-Allah akan diterima :)

Yang cantik tak semestinya baik, tapi yang baik akan ternampak cantik juga akhirnya.

Membaca sambil menangis sehingga sesak nafas kerana terlupa kita tengah menghidap selesema.
Khaulah Zulkifli
Sep 14, 2018 rated it really liked it
Kalau anda pernah tonton movie Tenggelam Kapal Van Der Wick, Zainudin ada menerbitkan buku tajur Terusir. Terusir ini ditulis oleh Pak Hamka. Muka Surat hanya 130 halaman sahaja. Tidak tebal berbanding novel romantis yang lain.

Pada awal muka surat sudah sedih. Mariah diusir oleh Azhar kerana kononnya telah curang. Sedih dengan Mariah. Aku mula memahami erti sumpah itu sendiri. Ia bukanlah sihir tetapi seperti doa orang yang dizalimi telah dimakbulkan kerana Azhar sendiri makan hati berulam jant
...more
Nor
May 07, 2017 rated it it was amazing
Ia kisah tentang seorang wanita bernama Mariah, yang teraniaya akibat fitnah kaum keluarga suaminya. Malang baginya bila suaminya Azhar, bertindak tanpa usul periksa dan mengusirnya keluar dari rumah dengan turut menyebabkannya terpisah dengan anaknya.

Sejak itu bermula episod-episod malang dalam hidupnya. Namun, kerana asalnya Mariah memang seorang yang baik, dalam banyak keadaan, beliau tetap cuba memilih jalan yang baik untuk kelangsungan hidupnya.

Sehingga pada akhirnya dia tiada pilihan lain
...more
Eimad
Oct 27, 2014 rated it really liked it
Aku yakin feminis akan gembira dengan buku ini. Atau mungkin past tense/present tense. Masalah pelacuran tidak harus dipikul oleh kaum wanita sahaja. Malah masalah ini bukan eksklusif kepada mereka. Buku ini menceritakan tentang penderitaan wanita sehingga terjunam ke lembah pelacuran. Tapi aku tak ingin mengulas lanjut mengenai jalan cerita. Aku percaya pak HAMKA menulis bukan untuk mengatur jambangan bunga menyusun kata melirik baris tetapi ingin menghentam masyarakat. Masyarakat yang alpa ser ...more
Opat
Apr 10, 2017 rated it really liked it  ·  review of another edition
Saya cukup bias sih sama Buya Hamka ini jadinya ya begitulah. Suka dengan cara berceritanya walaupun ceritanya (mungkin) bisa ditebak. Hahahahaha.
Zetty Khairunisa
Jul 03, 2015 rated it liked it
Shelves: buya-hamka
Kenapa saya lebih memilih untuk membaca Terusir berbanding Tuan Direktur atau Merantau Ke Deli? Sebab saya lebih suka kelihatan tenang berbanding ekstream dalam kemunculan buku Tuan Direktur dan Merantau Ke Deli di rak-rak buku ternama di bawah usaha PTS Litera sejak akhir-akhir ini.

Dan seperti kebanyakan buku Hamka yg lain, buku ini masih yg asli di tangan saya. Bahasanya tidak terusik. Tapi jujurnya saya bosan dengan kelembutan yg sama dihidangkan seperti buku-buku beliau yg lain. Saya ambil m
...more
Zawani
May 31, 2018 rated it it was amazing
Shelves: 50-untuk-2018
*ulasan malam nanti
Sooraya Evans
Jul 22, 2016 rated it liked it
This one made me shed a tear.
Starting off with an emotional letter, followed by a personal account spanning several years before the story ends with a court proceeding.
A great mix.
syafiqah
Nov 21, 2015 rated it really liked it
Shelves: 2015
"Di kutuk perempuan itu , ditimpakan segala macam kesalahan kepadanya, dikatakan dia wakil iblis, perdayaan syaitan, padahal lelaki itu yang lebih iblis"
Maisarah Mohd
Dec 14, 2017 rated it really liked it
Aku pernah menulis tentang pandangan HAMKA terhadap perempuan dalam dua buah novel yang aku baca dan bandingkan sebelum ini, iaitu Merantau Ke Deli dan Angkatan Baru. Tapi kedua-duanya tidaklah begitu menggugah perasaan sampai tumpah air mata seperti novel ini.

Kritikan HAMKA dalam membela perempuan lebih tajam dalam novel ini berbanding dua buah novel yang aku baca sebelum ini. Betapa dahsyatnya kesan yang ditinggalkan seorang lelaki terhadap watak utama novel ini...

Dan bagaimana kita memandang
...more
Tengku Khadijah
Nov 26, 2018 rated it really liked it
Bila tersalah hukum...

Mariah akhirnya terjerumus ke jalan yang tak disangka-sangka akibat kesempitan hidup dan tiada tempat bergantung. Dikecewakan oleh dua lelaki.
Syahiran Ramli
Jul 20, 2017 rated it it was amazing  ·  review of another edition
Terusir
Sebuah karya Hamka, yang cukup dikenali di serantau nusantara, diterbitkan oleh Gema Insani dan mempunyai sebanyak 129 muka surat. Tidak terlalu tebal jika hendak dibandingkan dengan novel-novelnya yang lain seperti Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck dan Merantau ke Deli. Di Malaysia, novel Terusir juga boleh didapati menerusi terbitan Pustaka Dini.

Secara kasarnya, Terusir mempunyai persamaan dengan novel Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck dan Merantau ke Deli, iaitu kritikan Hamka terhadap m
...more
Nurul Suhadah
Jan 21, 2016 rated it really liked it
Buya Hamka ternyata seorang yang selalu meletakkan martabat dan darjat seorang perempuan pada tempatnya. Walau dengan latarbelakang zaman yang terdahulu, yang sangat patriarki dan memandang wanita sebelah mata, namun Buya Hamka selalu mampu memandang sisi yang lain, sisi yang sepatutnya.

Novel ini punya kelas tersendiri, melakukan kritik sosial yang tajam, kepada penyakit-penyakit masyarakat yang wujud hingga kini. Garapan emosi dan perasaan yang sangat kuat berjaya sampai kepada pembaca.

Perempu
...more
Ira Nadhirah
Oct 12, 2016 rated it really liked it  ·  review of another edition
Cerita yang singkat dan laju. Namun sarat dengan emosi. Satu perkara tentang Hamka yang aku suka adalah, biarpun ceritanya seperti cerita-cerita yang biasa kita dengar atau tonton, tetap kita rasa terpegun dengan penceritaannya.
edoraemon
Aug 14, 2014 rated it it was amazing
Terusir, sebuah novel yang banyak pengajaran.
Membeli dengan harga RM10, tapi manfaat yang aku dapat dari buku ini lebih nilainya RM10.
Terima Kasih Hamka.
Nurul Akmal
Aug 23, 2014 rated it really liked it
dah dua buku baca buku hamka. semua sedih2. cerita pasal kehidupan. gaya penulisan yang menarik. suka penggunaan ayat yang digunakan.
Bintul
Aug 18, 2019 rated it liked it
Seperti kebanyakan buku Hamka yang lain, pembawakannya sama. Penulis memaparkan realiti kehidupan dan kritikan sosial. Sesetengah penulis suka melakar cerita yang lebih indah untuk bermimpi -miskin ditindas akhirnya mendapat pembelaan- tetapi Hamka memilih untuk memperlihatkan realiti-miskin, ditindas, dan kalah- kerana realiti memang pahit untuk ditelan. Kesemua watak berakhir dengan baik kerana penulis tidak memanjang elemen-elemen negatif dan buat pembaca percaya sesungguhnya kebaikan itu men ...more
Tqa Jekri
Aug 23, 2019 rated it it was amazing
#bukujt #selfchallenge

Buku ni baru habis aku baca. Sedih sungguh ceritanya. Yg belum baca, bersedialah untuk terus berasa duka. 😪

Terusir.

Buku ini kisahnya mngenai sebuah keluarga yg harus bercerai atas dasar fitnah oleh keluarga lelaki. Mmg pada zamannya, bila istri tidak disukai oleh keluarga mentua mereka akan sehabis baik mencadangkan untuk mengusir istrinya itu. Begitulah juga yg terjadi dgn Azhar dan Mariah. Mariah diusir dr rumah oleh lakinya sendiri tanpa sempat si istri membela dirinya
...more
Yazlina Saduri
Oct 18, 2018 rated it really liked it  ·  review of another edition
Karya buya Hamka yang berseni, halus nadanya mencengkam jiwa yang membaca. Tema cerita seorang isteri dikhianati sang suami, maka termakan sumpah lah lelaki itu. Dulu dengan atah isterinya dia telah berjanji, ingin menjaga sang isteri setulus hati hingga ke akhir hayat namun mata du kepala dan mata hatinya jadi buta dek pendeknya akal. Besar sungguh bahana fitnah. Meruntun jiwa juga luahan penulis tentang bencana sang perempuan, terjerumus melacur diri demi sesuap nasi, tidak akan terhapus senar ...more
Antin Aprianti
Sep 26, 2018 rated it it was amazing
Buku ini berkisah tentang Mariah, seorang istri yang diusir suaminya karena fitnah. Marsiah terusir dari rumah dan meninggalkan anaknya yang masih kecil.

Ketika membuka lembar-lembar awal buku ini, cukup membuat saya marah dan kesal dengan yang dilakukan Azhar, suami Mariah. Bagaimana bisa Azhar langsung mengusir istrinya tanpa mendengarkan penjelasan terlebih dahulu.

Ketika membuka bab baru saya pun ikut merasakan kecewa atas sikap Azhar yang tidak memperdulikan surat-surat yang dikirim Marsiah.
...more
Alfian Murtadlo
Nov 29, 2017 rated it really liked it
Bukunya udh jadul sih, tapi banyak banget pelajaran yang dapat diperoleh. ceritanya berfokus pada seorang perempuan yang dulunya adalah seorang yang baik, namun karena keadaan dan lingkungan disekitar yang buruk, ditambah sakit hati diusir oleh suami dan tidak boleh bertemu dengan satu-satunya anak kandungnya, dia menjadi orang yang dikatakan jahat oleh orang lain. namun, sisi baiknya masih ada, dia rela menyelamatkan anaknya dengan cara membunuh seseorang yang akan mencelakai anaknya. sehingga ...more
Syed Asriq
Mar 23, 2019 rated it it was amazing
Di penghujung novel, hampir berlinang air mata!

Kesudahan novel yang tragis! Novel Buya Hamka ini mengisahkan cerita seorang wanita yang tertindas sehingga jatuh ke lembah penghinaan. Kerana apa? Kerana masyarakat terlalu cepat menjatuhkan hukum!

Saya masih ingat lagi di kafe Human Science UIA, Dr Maszlee Malik guru saya memberitahu, mengalir air mata beliau membaca novel ini. Sahabat saya, Hafizul Faiz turut mencadangkan saya untuk membaca novel ini.

Ternyata banyak hikmat dalam novel ini. Nilai k
...more
Sukmawati ~
Jul 14, 2018 rated it it was amazing
Teroesir. Begitulah judul buku ini ditulis di awal kemunculannya, menggunakan ejaan lama dengan latar belakang masa penjajahan Belanda tahun 1930-an. Di bagian pengantar penerbit dijelaskan bahwa karya ini memainkan dan mencampuradukkan emosi dan perasaan terdalam manusia soal cinta, kehilangan, fitnah, permusuhan, dan kasih sayang. Pelik memang bila ditilik lebih dalam. Namun, dengan kepiawaian penulis, buku ini mampu menghadirkan cerita sederhana menjadi sarat makna. Pantaslah bila kemudian bu ...more
Hasni Ayu
Apr 21, 2019 rated it it was amazing  ·  review of another edition
Dalam kehidupan ni, kalau lelaki lebih bertanggungjawab, separuh daripada masalah dunia sudah dapat dikurangkan. Punca kepada penderitaan Mariah adalah lelaki-lelaki yang goyah dengan khabar angin (Azhar), cepat sahaja menghukum dan pengambil kesempatan (Yasin). Walaupun Azhar adalah lelaki yang gagal, Sofian membesar menjadi lelaki budiman, mewakili Neng Sitti tanpa ragu.

Ini realiti ya, menghukum tanpa menyelidik tu besar akibatnya.
Anis Rejab
Jan 08, 2017 rated it really liked it
Shelves: bookshelf-1
menghukum,sikap yang sukar dibuang oleh manusia sehingga hukuman yang kecil menjadi sangat besar di hari kemudian.inilah yang HAMKA berikan kepada kita supaya beringat di dalam kehidupan.
buku ini juga memaparkan bahawa warga miskin itu sering ditindas dan mereka dibiarkan hidup tanpa ada pembelaan.
"apalagi saya seorang perempuan hina,kehilangan saya dalam masyarakat,masih belum akan merugikan,tetapi membawa keuntungan yang besar!"-Mariah(pemilik hati emas dihijab oleh mata penghukum)
-AM-
Bimly Shafara
Jul 27, 2018 rated it it was amazing
5/5

Hampir semuanya ingin saya highlight. Banyak sekali pelajaran yang dapat kita ambil dari sastra novel ini. Bagaimana kita harus melihat sesuatu secara menyeluruh, tidak gegabah, dll. Banyak dari kita yang telah dibutakan hatinya akan dunia ini. Sangat saya rekomendasikan untuk membaca kisah ini.
LilGurl
Feb 08, 2019 rated it it was amazing
Sungguh, buku ini membuka mata hati kita untuk kita tahu bukan semua orang yang jahat itu berkehendak untuk menjadi jahat. Tetapi keadaan masyarakat sekeliling yang memaksa mereka untuk melakukan kejahatan.Jangan mudah untuk kita menghukum orang kerana kejahatan yang mereka lakukan tetapi bantulah mereka untuk sama-sama berada di jalan kebaikan.
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »

Readers also enjoyed

  • Tunggu Teduh Dulu
  • Keluarga Gerilya: Kisah Keluarga Manusia dalam Tiga Hari-Tiga Malam
  • Imam
  • Formula Solat Sempurna
  • Malam Pertama di Alam Kubur (Awwalu Laylatin fi Al-Qabri)
  • Langsir Biji Remia
  • Salina
  • Naratif Ogonshoto
  • Mitos Peribumi Malas
See similar books…
726 followers
Haji Abdul Malik Karim Amrullah, known as Hamka (born in Maninjau, West Sumatra February 17, 1908 - July 24, 1981) was a prominent Indonesian author, ulema and politician. His father, syekh Abdul Karim Amrullah, known as Haji Rasul, led and inspired the reform movement in Sumatra. In 1970's, Hamka was the leader of Majelis Ulama Indonesia, the biggest Muslim organizations in Indonesia beside Nahdl ...more
No trivia or quizzes yet. Add some now »