Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “أيام العجب والموت” as Want to Read:
أيام العجب والموت
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

أيام العجب والموت

3.89  ·  Rating details ·  225 ratings  ·  38 reviews
شعر عامية
Paperback, مكتبة الأسرة - الأعمال الإبداعية, 181 pages
Published 1999 by الهيئة المصرية العامة للكتاب
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about أيام العجب والموت, please sign up.

Be the first to ask a question about أيام العجب والموت

Community Reviews

Showing 1-30
3.89  · 
Rating details
 ·  225 ratings  ·  38 reviews


More filters
 | 
Sort order
Mohammed-Makram
Mar 07, 2015 rated it really liked it
Shelves: poetry

شاعر المسحراتى كما اشتهر فؤاد حداد تحس بلمسة حزنه فى شعره مخلوطة بتراب الحياة. اعتقد ان هذا كان اخر دواوينه و كأنه ينعى نفسه في هذا الديوان أو كما قيل هو الشاعر الذى أخذ حقه من الموت شعرا
رحم الله فؤاد حداد

آدى أيّـــــــام العجـــــــب والمـــــــوت
جـــات بســـرعه زى غمضـــة عـــين

ليــــه ماقلــــتش زىّ لمْـــــح البَصَــــر
كنـــــت باتقلّـــــب علـــــى الجنبــــــين

والكــــابوس مـــن كـــل جنــب يجيبنى
زىّ أعمـــــى يحـــــسّ لمـــــّا يجــــسّ

ألقـــــى نفســــــى والاّ اشوف نفســـى
بالتفـــــــت
...more
Hussam H. Aql
Mar 26, 2018 rated it it was amazing
.فؤاد حداد: أول من كتب شعر بالعامية
من أجمل الأقلام الشعرية واقربها لقلبي. المسحراتي من أكثر الشعراء المهدور حقهم في خريطة الشعراء العرب في نظري؛ الشاعر الوطني الأصيل؛ الذي اعتقل عدد من المرات لكتاباته وآرائه في العديد من القضايا السياسية والقومية أولها -وآخرها- كانت القضية الفلسطينية.


من أجمل قصائد الديوان -بمناسبة اقتراب رمضان-: سحور أبو الطيب

حيّوا أهل الشام؛ يا أهل الله
صابرة وهشام وماشاالله
كلهم قد صام وقد صلَّى
يابو زيد الخيل ما تقلقشي
كلهم قد نام مؤدي الفرض
تحت هذا الليل
وهذي الأرض
قالوا للأحلام م
...more
Ahmed Ibrahim
الديوان ده من أكتر الدواوين اللي قرأتها كثافة، على مستوى الشعور والخيال والصور الشعرية وتناغم الألفاظ والجمل القصيرة للغاية اللي بتحمل معاني أكبر من الألفاظ القليلة الموضوعة فيها.
فؤاد حداد هو الشاعر العامي الوحيد اللي حسيت وأنا بقرأه إن له أسلوب مشابه لشعر العصور الأولى، قصيدة واحدة منه كافية جدًا لتصيبك بالشبع.

اسمعوا دي، أجمل مفتتح ممكن لديوان
"اتوهمت الخوف دهسني الخطر"
https://soundcloud.com/ahmad-tareq/ye...
Mohamed Shady
Sep 27, 2013 rated it really liked it
حسـّى كان فـى البـرد صـوف الشعـار
خطــوة الرجـالـة سابقــة النهـار
كــل ما بتسمــع يتيـــم انفطـــم
توضــع الســر فى قــرار الوطـــن
الآهـــات بتشــم ريحــــة العيــش
فـى قمــر عرقـان وريحــة اللبـن
مــش غـريبـــة قعـــدة العيّــاط
قعــدة العيّــاط فى مصـر الوسطـى
قلبــه زى رغيفــه تحــت البــاط
فى انتظـار العـدل يـوم القيامـة
عينـــى زرقـــا زى أم أيديــــن
لما شاورت على الشجـر فى اليمامة
عينـــى ســـودا خلّفــت بنتيـــن
نحمــده وسدّينــا ياللا السلامـــة
Rogius
بعد القراءة الثانية مسحت تقييمي للكتاب ، و الريفيو ، اظن اني محتاجة اقرأه كتير جدا عشان اقدر اقيمه كل ما بقرأ بفهم حاجات ماكنتش فاهماها ف الأول و بتعجبني حاجات مكانتش عاجباني .. الشكر للي كان لسبب فـ إعادة النظر و إعادة القراءة 💙
Mohamed Elmasry
May 18, 2014 rated it it was amazing
- مرة زمان، من خمس سنين يمكن، كنت بقول لواحد صاحبي إن ديوان «أيام العَجَب والموت» بتاع فؤاد حدّاد هو ديواني المُفضَّل، بالصُّدفة كان أول ديوان أقراهوله، وتقريباً مَفهمتش حاجة، بس كان ليه أثر مش قليل، رد عليَّا بإنه «بقاله سنين بيمشي في الديوان ده ومش حاسس إنه قرَّب يوصل».

من قبل الوقت ده، ومن بعدها، كنت بقرا الديوان كل كام شهر بدون قصد، مُحتفظ بنسخة قديمة جداً لمكتبة الأسرة، معلّم على بعض الأبيات بقلم جاف، وكاتب في آخر صفحة اسم دَوا برد، الغلاف بتاعه فيه حتة مَقطوعة، وكل مرَّة أرجع لنفس النسخة، ا
...more
Heba Tariq
أدى أيام العجب و الموت

قول و شقّ فى مهجتى و اثبت

فى عيونى ولا تبارحنى

طعم شِعرك زى طعم العيش

و الندى اللى يرطب الاحساس

و القمر طالع على الكورنيش

و التراب اللى اتحضن و انباس

و البساطة ان نَـقّرت بشويش

يسقط الحاجز ما بين الناس

يا سلام ع الشاعر اللى اتوهب

كنز ارهف من ميزان الدهب

#فى الجزء الثالث من الأعمال الكاملة
حسناء
Nov 24, 2016 rated it liked it
أظن إني ماقدرتش أتذوقه واستمتع بيه .. يمكن عشان العامية قديمة شوية ويمكن عشان انا اساساً مش من محبي الشعر أوي
كان نفسي استمتع بيه اكتر من كده بس عسي أن يتحقق ذلك في دواوين أخري للشاعر أو في قراءة ثانية لنفس الديوان إن شاء الله
محمد عزيز
Nov 23, 2012 rated it really liked it
الكلام خليه عَمَل أحلي
والمثل خليه مثل أعلي
سيّد القوم اللي يخدمهم

فؤاد حداد
Amel Muhammed
Jun 21, 2012 rated it really liked it
حيّوا أهل الشام يا أهل الله
..

نجلاء سعيد
Sep 26, 2013 rated it it was amazing
_أنا أحب اكتب ريفيو ف الحلوين...أها والله :))

كنت بطلت أقيّم أى حاجة من فترة لكن انت بالذات لو ف أكتر من 5 نجوم هيبقوا قليلين جدا عليك ولن يفوك حق المتعة ال بتسببهلنا ...ربنا يرحمك يارب .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ربنا للطيبين أوحى

السلام الهادى والفرحه

الإيمان إل يقف للذل

الصمود القادر إل احتمل

خنقة الجبروت وقهر السنين

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
...more
Ahmad Imam Serag
May 28, 2013 rated it it was amazing
"جنب حيطه فى ركن ع السلّم"

تذكرت البيت وسط انشغالي، تركتُ العمل وقرأت الديوان على رصيف الشركة للمرة التي لا أذكرها، وأكملتُ اليومَ أردّد

جنب حيطه فى ركن ع السلّم

الحجر الأصفر بيتألّم

فيه أثر للعشرة مهما تهون

أقبل الظلم اللى فى الأشياء

والليالى بخدّها المدهون

*لاحقًا، سأرسل المقطع إلى الطحان ويرد عليّ بـ: أسألك ممكن يطول الأسى، والحقيقة الإنسانية تضيع.
Mohamed El-Attar
.

أحلى ديوان قريته لفؤاد حداد بعد ديوان المسحراتى .. انا معرفش ان كان ده اخر ديوان ليه أو لأ .. بس حسيت انه كان مسك الختام:


طعم شِعرك زى طعم العيش

و الندى اللى يرطب الاحساس

و القمر طالع على الكورنيش

و التراب اللى اتحضن و انباس

و البساطة ان نَـقّرت بشويش

يسقط الحاجز ما بين الناس

يا سلام ع الشاعر اللى اتوهب

كنز ارهف من ميزان الدهب


.
عبدالله  طنطاوى
Apr 15, 2013 rated it it was amazing
خلينى شاعر وخلينى على نيات
وانشر جراحى على الدنيا علانيات
وزدنى أحمال ده زاد القلب احماله
ده كل انسان بيتقدّر بأعماله

الله يرحمك يا ابونا
Mai El-Sawaf
Apr 30, 2013 rated it it was amazing
Shelves: books-i-own
يعتبر أكتر ديوان شعر قرأته وأكتر ديوان أثر فيا لدرجة إني بقيت بردد أجزاء منه وأنا ماشية بدل دندنة الأغاني.
أخدت الديوان يوم 29 أكتوبر، تاني يوم بعد عيد ميلادي، واكتشفت بالصدفة إن عيد ميلاد فؤاد حداد يوم 30 أكتوبر.. فكانت صدفة لطيفة جدا، وهدية من ألطف ما يكون عموما.

"آدي شاعر بالمحبة اكتفى
عاوز الأيام تبطل أنين"
Gamal elneel
Jan 12, 2014 rated it liked it

طعم شِعرك زى طعم العيش

و الندى اللى يرطب الاحساس

و القمر طالع على الكورنيش

و التراب اللى اتحضن و انباس

و البساطة ان نَـقّرت بشويش

يسقط الحاجز ما بين الناس

Tharwat
Nov 28, 2012 rated it really liked it
نهاية فؤاد حداد تتجلى في هذا الديوان، صور تعبيرية متلطخة بأمل الدوخة التي كان يعاني منها فؤاد حداد، التركيب اللغوي المميز به دومًا..

وأنت فاهم قصدي با شاعر
والمثل قال الشيطان شاطر

ثروت يكتب عن حداد:
تبقى يومان، وأنت تحاول أن تواصل التركيز، في قيرغيزستان المعارضة تتزعمها امرأة، انقلاب ووجد باكييف نفسه في العراء، لكي تكون سياسيًا ناجحًا لابد أن تمسك العصا من المنتصف، فإلم تكن هناك عصا فارقص على الحبل، لابد أن تتعلم الرقص يا ابن ثروت، فالزمن القادم صعبة أيامه، يمكنك أن تحجل علي قدميك إن لم تكن لديك م
...more
Amira
Sep 27, 2017 rated it really liked it
Shelves: 2017
أنكمش في جتتي من البرد.. لسه هارجع طفل تحت المطر.. وانحني ع الأرض وأفضل عجوز..اتوهمت الخوف دهسني الخطر.. كل شيء الا الخيانة يجوز..ألبس التوب اللي مش توبي أعمل الممكن مع المستحيل..أمشي زي الخنفسة والبد جنب حيطة في ركن ع السلم..الحجر الأصفر بيتألم فيه أثر للعشرة مهما تهون..أقبل الظلم اللي ف الأشياء والليالي بخدها المدهون.. والحياة والناس وحتى في نفسي واقرا في الجرنال كلام تاني.. وانتقل في الماضي واستغرب وابكي ع المستقبل الفاني
Ebtsam Mohamed
Sep 28, 2017 rated it liked it
مرة سمعت حد بيقول " أن شغر فؤاد حداد مترب بريحه تراب حوارى مصر "
وتقريبا دا أصدق وصف للشعره .
-
لحظه يا أهل الفن يا أهل الصبابه
تعشق الوش اللى بيعبر
اللى شب وقب واتخمر
من عجينة وطينه مصريه
والسجين بيقول يا حريه
والجعان يحلم بسوق العيش
واللى فى الحدوتة بكرية
حلوه حتى ان لبسوها الخيش
-
M. Ashraf
Aug 22, 2018 rated it really liked it
Shelves: شعر-poetry
فؤاد حداد و فقط!


آدى أيّـام العجـب والمــوت
جـت بسـرعه زى غمضة عـــين
ليـه ماقلـتش زىّ لمْـح البَصَـر
كنـت باتقلّـب علـى الجنبـين
والكـابوس مـــن كـل جنــب يجيبنى



و حيو أهل الشام يا أهل الله

Karim Abdel-Khalek‎
Jun 24, 2018 rated it really liked it
Shelves: شعر
"يا شجن أعظم من المطلوب"
نرمين على
Apr 08, 2019 rated it it was amazing
حبيت بشدة
Ahmed Saleh
Oct 20, 2017 rated it really liked it
Shelves: شعر
فؤاد حداد مكانش بيكتب شعر
فؤاد حداد كان بينزف شعر !!
ديوان مُتعِب
يمكن لو الواحد قراه 1000 مرة كل مرة هيكتشف حاجة جديدة
من تدفق الكلمات دي كلها
ويكفي ان ف الديوان ده
" حيوا اهل الشام "
Roka Ali
Jul 10, 2017 rated it liked it
كتاب جيد ولكن فرق الزمن يؤثر كثيرا فى اللغه العاميه المصريه
Basma Ismael
Aug 13, 2015 rated it liked it
عشت فجر يشبه المغربيه
كنت فاكر إن ظله يطول
واتبلع في الظلمة يا بن الأصول
راحت الدنيا اللي كانت صبيه
كان زمان وأنا قلت لك يا ابني
أما دلوقتي بقول يابا
وانصحك يابا تعيش راضي
قول لفنك مهما كان قادر
مستحيل حَ اتغير الماضي
مستحيل حَ اتغير الحاضر
مستحيل حَ اتغير المستقبل

الشيطان - فؤاد حداد
Khaled Ali
Sep 30, 2013 rated it really liked it
هو احنا ممكن اقول رأيي في كتاب فيه "حيوا اهل الشام"؟؟!!؟

اكيد لأ :)

ديوان شيك..لامم نعكشة الدنيا في ايام العجب و الموت
عرضه لشخصيات سواء كانت حقيقية او من نسج الخيال شكل رائع..
قريب الشبه من حديث الصباح و المساء لنجيب سرور مع اختلاف الاسلوب في رواية من شعر

عجبتني اوي اوي قصيدة الشيطان
Mohamed Elshobaki
Apr 02, 2014 rated it really liked it
طعم شعرك زى طعم العيش
و الندى اللى يرطب الاحساس
و القمر طالع على الكورنيش
و التراب اللى اتحضن و انباس
و البساطة ان نقرت بشويش
يسقط الحاجز ما بين الناس
يا سلام ع الشاعر اللى اتوهب
كنز ارهف من ميزان الدهب
محمد عبادة
Feb 29, 2012 rated it it was amazing
Shelves: poetry
ألف رحمة ونور يا سيدنا
عبدالرحمن شاكر
Dec 21, 2014 rated it it was amazing
سحور أبو الطيب وكفى :)
Aya
Oct 04, 2013 rated it really liked it
خلي صوتنا بعد موتنا مليح
مش عمل باطل وقبض الريح
مش كلامنا اللي ح يبقى تراب..

..
أنا حاسة بوجع وانشراح صدر في آنٍ واحد،
طيب الله ثرى الفؤاد.
« previous 1 3 4 5 6 7 8 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »

Readers also enjoyed

  • بروتوكولات حكماء ريش
  • Les Yeux d'Elsa
  • ليلى والمجنون
  • الكتابات الكاملة
  • سيرة الأراجوز
  • محب
  • صديق قديم جدًا
  • مجموعة أعمال بهاء طاهر
  • مصباح كفيف
  • يونس في أحشاء الحوت
  • سداسية صلاح چاهين الكاريكاتورية
  • مختارات من شعر بيرم التونسي
  • ليلة العشق والدم
  • وجوه على الشط
  • اللعب فوق جبال النوبة
  • الأعمال الكاملة - رياض الصالح الحسين
See similar books…
1,076 followers
فؤاد حداد من أبرز شعراء العامية في منتصف القرن العشرين، فهو المؤسس الحقيقي لشعر العامية الملحمي في مصر، وكان دائما ما يعرف نفسه قائلا: أنا والد الشعراء فؤاد حداد. أطلق عليه كذلك فنان الشعب، حيث استلهم من الشعب المصري، عدد من الملاحم التي كتبها، مثل أدهم الشرقاوي.
ولد فؤاد سليم حدٌاد بحى الظاهر بالقاهرة، والده سليم أمين حدٌاد ولد في 5 يونيو 1885 في بلدة 'عبية' بلبنان في أسرة مسيحية بروتستانتية لوالد
...more
“بكيت مسحت دموعي
بامسح دموعي بكيت
املوا علينا البيت
املوا علينا الطريق
. . . . . . . . .
غنيت لقطر الندى
من كتر ما غنيت”
29 likes
“خلي صوتنا بعد موتنا مليح
مش عمل باطل وقبض الريح
مش كلامنا اللي هيبقى تراب”
16 likes
More quotes…