Die Spinnenhexe horcht und wartet. Sie sitzt da, die Augen geschlossen und den Kopf nach hinten gelehnt. Und dann plötzlich scheint ihr Warten beendet. Sei öffnet die Augen und wendet das Gesicht zur Tür. Es klopft. Ein breites Lächeln erscheint auf dem Gesicht der alten Hexe.
Auf der Grauen Burg wird ein rauschendes Fest gefeiert. Lange hat König Leonard diesem Tag entgegengefiebert. Endlich hält er die Macht über das gesamte Reich in Händen. Doch eine fehlt auf der Feier: Mirda, die jüngste Tochter des Königs, die im Turm der Spinnenhexe lebt, fernab der königlichen Gemächer. Einer alten Prophezeiung zufolge soll sie neue Herrscherin des Landes werden …
Ich hatte dieses Buch schon als Kind mal angefangen, war mir aber nicht sicher ob ich es damals tatsächlich beendet hatte. Und es ist m ir irgendwie nicht aus dem Kopf gegangen. ICh wollte es jetzt schon seit Ewigkeiten lesen.
Der schreibstil ist wirkich besonders. Das Buch ist eingeteilt in vier Abschnitte, die jeweils von einer anderen Person erzählt werden. Es beginnt der Zwerg Bann, der dem Wind lauscht, dann Birog die Spinnenhexe, Mistral die Nebelhexe und Schließlich Oisin der Verräter. Alle haben eine andere Art die Dinge zu beschreiben. Aufgrund dieser Erzählweise ist man immer auf eine bestimmte Distanz zu den Geschehnissen gehalten, die einerseits die Dramatik herausnehmen, das ganze aber auch merkwürdig spannend und aufregend machen.
Man folgt nicht nur verschiedenen Erzählern, sondern auch verschiedenen Handelssträngen.
Ich fand es wirklich sehr interessant zu lesen. Es ist anders als vieles was ich in den letzten Jahren sonst so gelesen habe. Ich denke die Geschichte wird noch eine Weile in meinem Kopf bleiben.
Was ich etwas schade fand war, dass man die Charaktere nicht wirklich kennengelernt hat. Man hat ein bisschen über sie und ihre Motive erfahren, aber wirklich nah kam man an keinen heran. Was mir speziell bei Mirda gefehlt hat. Am meisten hat man vermutlich über Croch und Fianna erfahren, was mich recht verwundert hat, da ich annahm, die Geschichte würde hauptsächlich um Mirda gehen. Aber dem war eigentlich nicht wirklich so.
Alles in allem bin ich trotzdem sehr froh es endlich gelesen zu haben. Die Erzählweise hat mir sehr gefallen auch wenn dadurch eine Gewisse Distanz entstanden ist (ich bin normalerweise gerne sehr nah an den Charakteren, deren Gedanken und Gefühlen dran)
Het is een dik maar makkelijk leesbaar boek. Het verhaal zelf wordt vanuit 4 personen verteld in 4 delen. Maar het is een doorlopend verhaal. Op zich gebeuren er best wel gruwelijke dingen in voor een kinderboek! Maar het is een verhaal van verraad, tovenaars, gezinnen, machtswellust, liefde, echt een hoofs verhaal dus. Een verhaal dat in alle tijden verteld kan worden. Zeker een verhaal om aan mijn kinderen voor te lezen :)
Het verhaal doet denken aan King Lear van Shakespeare, een koning , drie dochters, een foute keuze en een machtsstrijd. Er komt dan ook magie aan te pas en een hoop manipulatie van buitenaf. Vlot verteld en de illustraties van Helen Van Vliet zijn prachtig en waren de eerste reden waarom ik het boek kocht.
In de Reis van de Dwerg neemt Henny Fortuin ons middels vier verschillende vertellers (een dwerg, twee heksen en een verrader) mee door het land van koningen, elfjes, dwergen en tovenaars. Het verhaal gaat over macht, de voorspelling over drie koningskinderen zorgt voor onrust en om te voorkomen dat er een oorlog uitbreekt gaat ieder zijn eigen weg. Moeder kiest voor het kind van de voorspelling en offert zichzelf op. Vader verandert de voorspelling in zijn eigen voordeel. De tovenaar gebruikt alles en iedereen voor zijn eigen bestwil. En de heks blijft rustig en wacht tot het verhaal zich ontwikkelt zoals zij het bedacht heeft.
Al hoewel het boek aangeschreven staat als een kinder/jeugdboek heeft me goed kunnen vermaken. De vier verschillende vertellers hebben niet allen een hele sterk verschillende vertelwijze, maar bieden ieder wel een ander zicht op het verhaal. Het duurde ietwat lang voor ik me goed in het verhaal betrokken voelde, maar hoe Fortuin de verhalen uiteindelijk bij elkaar laat komen is een waar staaltje kunst. Vooral na het lezen van dit boek blijft het verhaal nog even hangen en heb ik proberen uit te vogelen hoe het verhaal zich precies ontwikkelt heeft en met wiens hulp. Ik ben er geloof ik nog niet uit...
Een fantastisch boek! Al zeker 10 keer gelezen. Drie dochters worden geboren. De oudste belust op macht, de middelste die meeloopt en de jongste, het kind van de profetie; Vergeten en weggestopt. Zij had, als derde kind geboren, de hoge koning moeten worden/zijn. Er is magie in het spel. Tovenaren en heksen bemoeien zich ermee. Kan de profetie uitkomen? Eén verhaal vertelt vanuit vier verschillende personen, personen die ook hun aandeel hebben in het verhaal.
Kinderboek met Keltische inslag - aangekocht in de bib voor de kinderen Een ierse setting, koningskinderen, magie met een twist (en hier en daar de nodige 'blackness'), de tweezijdigheid van het lot, of hoe keuzes impact kunnen hebben, tegelijk een spannend verhaal, mooie tekeningen ook. Fijn kinderboek.