Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Cerita Bilik Guru” as Want to Read:
Cerita Bilik Guru
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Cerita Bilik Guru

4.16  ·  Rating details ·  31 ratings  ·  11 reviews
"Ada murid bawa mainan ke sekolah tanpa pengetahuan ibu bapa. Malah, pernah berlaku murid bawa kucing dlm beg nak tunjuk dekat kawan-kawan! ini bukan gurauan, ini kejadian benar." -Fadli Salleh

"Kesilapan kita mendidik juga mungkin akan mengakibatkan satu generasi 'tersilap' dalam didikan asuhan. Ramai berkata pekerjaan guru seolah-olah berada dalam ladang pahala namun mngk
...more
Paperback
Published March 2018 by Komrad Buku
More Details... Edit Details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.
This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

Showing 1-30
Average rating 4.16  · 
Rating details
 ·  31 ratings  ·  11 reviews


More filters
 | 
Sort order
Start your review of Cerita Bilik Guru
Sha Mohamed
Jan 06, 2020 rated it really liked it
Kisah dan pengalaman guru bersama anak murid dari 4 orang penulis.. Penyampaian dan teguran yang bagus dibaca semua terutama mereka yang ada anak masih bersekolah..
Zairaidah Abu Hassan
Aug 08, 2018 rated it it was amazing
Ada empat orang guru dalam naskhah ini. Masing-masing punya cerita. Kisah anak-anak yang tak bernasib baik untuk bersekolah kerana dari pelbagai masalah. Kisah sikap anak-anak dan ibu bapa terhadap guru. Kisah guru tadika berhadapan dengan anak murid. Kisah si guru besar mentadbir sekolah. Kisah kerja yang tak pernah habis. Ada lucunya ada sedihnya ada marahnya. Setiap satu itu dijadikan pengajaran dan iktibar.
Mommy Farah
Apr 06, 2020 rated it it was amazing
Pengalaman daari 4 orang guru yang berkaliber dalam dunia pendidikan. Bukan sekadar coretan kosong tetapi penuh dengan kata-kata motivasi dan positif. Terkadang apa yang dicoretkan dalam naskhah cerita dari bilik guru ni terkena batang hidung sendiri.
Di saat perintah kawalan pergerakan sedang berlangsung ini, bila baca cerita dari bilik guru ni memang motivasi diri mencanak naik. Tak sabar nak ke sekolah dan bertemu muka dengan anak-anak murid.
Sambil baca, saya tandakan mukasurat yang bagi saya
...more
Bookoo Bookko
Apr 18, 2018 rated it it was amazing
Buku ni isi dalamnya bukan sebarang cerita.Kisah yang akan memanusiakan semula manusia.Betapa pentingnya akhlak,adab dan peribadi mulia untuk membolehkan kita semua kembali menjadi manusia di zaman yang serba mencabar ni.

Dalam cerita Cikgu Fadli Salleh a.k.a cikgu Korea,mesej yang terkesan dalam pembacaan aku adalah pentingnya kita membasmi kemiskinan.Dan alat untuk mengeluarkan diri dari kemiskinan tu bagi aku hanyalah melalui pendidikan dan ilmu.Aku tak kata lah kita patut kaya macam jutawan-
...more
Syida Mrs Nick
Aug 29, 2018 rated it it was amazing
Shelves: motivation
penulisan yang hebat dari guru-guru. dah kerjanya cikgu mestilah hebat bab menulis kan.
segala cerita yang melibatkan anak-anak ada dalam buku ini. teguran secara ilmiah bukan hanya terhadap ibu bapa malahan guru yang mengajar anak didik juga diberi nasihat yang baik.

kebiasaan buku mengandungi tulisan yang pedas dan ditujukan terus kepada ibu bapa, saling menyalahkan serta diberikan pandangan sinis. tetapi buku ni membuatkan yang bukan guru ingin menjadi guru.

bahagian kesukaan adalah guru abc. t
...more
Amutha
Apr 09, 2018 rated it it was amazing
Stories from teachers. For parents. For students. For community.
I would seriously recommend everyone to read this book. Esp parents.
We teachers (yes, I am a teacher) have our own struggle that we don't advertise. The 4 writers managed to capture the essence of a teacher.
...more
Sammesul
Apr 12, 2019 rated it it was amazing
Terbaik dan sesuai dibaca golongan pelajar serta ibubapa.
Wan rohani harun
Jul 21, 2018 rated it really liked it
Shelves: education
Buku yang menyentuh hati.
Farhana Husain
Feb 02, 2019 rated it it was amazing
Shelves: motivation
Bagus untuk bacaan santai tapi berilimiah. Tugasan pendidik zaman sekarang jauh lebih mencabar dari dahulu.
Syazwani Kamaruddin
Mar 11, 2020 rated it really liked it
Shelves: misimembaca2020
Kisah pengalaman dari empat orang guru yang ditempatkan di kawasan dan sekolah yang berlainan. Setiap guru ada kisah dan pengalaman yang tersendiri. Kisah yang banyak membuka mata.

Paling tertarik dan terkesan dengan kisah Cikgu Fadli Salleh dan Cikgu Reyna Ibrahim. Betapa gigih dan tekadnya azam anak-anak yang kurang berkemampuan mahu menuntut ilmu. Gigih juga cikgu membantu anak-anak ini agar tidak tertinggal dalam memburu ilmu.

Cikgu ABC. Itulah gelaran yang diberikan kepada cikgu tadika atau
...more
Najmi Selamat
Jul 11, 2020 rated it really liked it
Menarik. Cerita-cerita yang dimasukkan dalm buku ini baik walaupun ada beberapa cerita yang isinya kurang sampai.
Aminah Jekri
rated it it was amazing
Jul 12, 2019
akusipeminatbuku
rated it it was amazing
May 28, 2018
Roslan  Abd Latib
rated it liked it
Sep 20, 2020
Ahmad Fuzi
rated it it was amazing
Jul 06, 2019
izzatie
rated it really liked it
Apr 11, 2020
Akmar
rated it really liked it
Sep 05, 2020
Aburex
rated it liked it
Sep 01, 2018
aidanharima
rated it it was amazing
May 31, 2018
Rais Az
rated it liked it
Feb 22, 2019
Rozaini Haji
rated it really liked it
Aug 23, 2018
Hafidz Mukhtar
rated it liked it
Jun 19, 2018
Shahida Azmi
rated it liked it
Jun 20, 2018
Nur Aqilah
rated it really liked it
Feb 27, 2021
Rasyidah
rated it really liked it
Apr 09, 2020
MaSturina Ibrahim
rated it it was amazing
Apr 04, 2020
Pauline
rated it it was ok
Dec 10, 2020
Aggy Clare
rated it really liked it
Aug 12, 2018
Hidayah Aziz
rated it really liked it
Oct 18, 2019
Niena Aniesza
rated it really liked it
Mar 04, 2019
« previous 1 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »

Readers also enjoyed

  • Haura
  • Budak Meja Belakang
  • Cikgu Bankrap
  • Budak Kelas Belakang
  • Doktor Sakit
  • Arkitek Jalanan
  • Pelukis Jalanan
  • No.1 x 3 Ibumu...Ibumu...Ibumu
  • Ikigai: Los secretos de Japón para una vida larga y feliz
  • Impian Jalanan
  • Diet-licious!
  • Bersendiri Ke Pantai
  • Awas! Jurutera di Hadapan
  • Dunia Tanpa Tembok III
  • Aku Mahu Membaca 1000 Tahun Lagi
  • 'Laser'nya Mulut Dia
  • Mentaliti Jamban
  • #JANGANKATAABANGTAKPAYUNG (Jangan Kata Abang Tak Payung)
See similar books…

News & Interviews

  If you listen to NPR regularly, you’ve likely heard the voice of Shankar Vedantam, the longtime science correspondent and host of the radio...
2 likes · 0 comments