Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Komik Gaza: Detik Awal Palestin Dijajah” as Want to Read:
Komik Gaza: Detik Awal Palestin Dijajah
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Komik Gaza: Detik Awal Palestin Dijajah

(Komik Gaza #1)

4.56  ·  Rating details ·  36 ratings  ·  9 reviews
Gaza dan 15 adik-beradiknya hidup bahagia di Palestin memancing, berniaga roti Tabun dan bersama-sama kerajaan Turki Uthmaniyah membangun Hejaz Railway, sebuah projek landasan kereta api dari Istanbul ke Madinah untuk meringankan perjalanan jemaah haji.

Dalam kegembiraan mereka, ada helah jahat sedang dirancang oleh Israel dan Theodor Herzl untuk menakluki Palestin.

Dan
...more
Paperback, First, 180 pages
Published March 2018 by Iman Publication
More Details... Edit Details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.
This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

Showing 1-30
Average rating 4.56  · 
Rating details
 ·  36 ratings  ·  9 reviews


More filters
 | 
Sort order
Start your review of Komik Gaza: Detik Awal Palestin Dijajah
Hidayah_aya
Apr 02, 2018 rated it it was amazing
Komik ni ada 175 m/s semuanya. Termasuk rujukan. Ha ni antara kemenarikan komik ini iaitu, ia bukanlah sebuah rekaan tapi ia adalah komik sejarah Palestin yang dipadatkan dari beberapa buah buku. Kelasss gitu. So bukan sekadar hiburan semata tapi membantu kita celik mengenai sejarah bumi yang direbut oleh semua agama ni.

Perkara kedua yang menarik adalah nama-nama watak dalam komik ini adalah bersempena nama-nama daerah di Palestin. Gaza, Safad, Acre, Haifa, Nablus dan banyak lagi. Saya jadi
...more
Zaghol
Feb 25, 2019 rated it really liked it
Shelves: komiks
Bagus! Sangat sesuai untuk generasi muda bagimemahami sejarah sebenar isu palestin daripada menyokong membabi buta tanpa ilmu. Semua OK, jalan cerita menarik apa semua cuma lukisan je kurang sikit, pengaruh Naruto tu memang kuat haha dari segi dressing cuma komposisi postur badan tu nampak pelik sikit. Diperkasakan lagi, perfect komik ni!
Khariul Anuar
Jan 30, 2019 rated it really liked it
Seronok gila baca komik ini versi eBook di https://www.e-sentral.com/book/info/2... !. Komik ni aku suka gila sebabnya banyak pengetahuan tentang sejarah penjajahan Palestin oleh Israel yang aku tak tahu pun sebelum ini.

Lepastu lukisan komik ini memang cantik and sebab aku baca komik ni guna smartphone lagi syok jadinya! So kalau korang dah bosan dengan cara old style komik boleh pergi ke link yang tertera di atas untuk merasai sendiri pengalaman membaca komik era moden!
Schmo
Apr 19, 2019 rated it really liked it
Shelves: komik
Highly recommend if you prefer a lighter read on Palestine/Islam history. Since this is in a comic form, it felt like as if I'm with them and I can feel the pain all the characters have to go through.
It is not easy to combine history and comic, and yet this is well made and written. Well done.
Hanis Halim
Apr 25, 2019 rated it it was amazing
Sejarah yang disampaikan melalui komik, penceritaan dan gaya penyampaian yang sangat menarik, membuatkan pembaca merasa tertarik untuk menelusuri sejarah Palestin yang penuh dengan tragedi dan iktibar. Semoga penulis dan pihak penerbit meneruskan usaha murni ini.
Anisah Othman
Jan 01, 2020 rated it it was amazing
Sebagai umat islam dan bersifat kemanusiaan, kita perlu lebih tahu mengenai musuh kita yang sebenarnya. Maka, buku ini menyampaikan ilmu & kisah sebenar yang mudah untuk kita fahami. Terima kasih IF Moses.
Syazwani Kamaruddin
Sep 19, 2019 rated it it was amazing
Komik yang sesuai dibaca untuk semua peringkat umur. Penceritaan sejarah penjajahan Palestin dengan gaya yang santai, mudah dan senang.
Niena Aniesza
Mar 24, 2019 rated it really liked it
Sangat suka pada perkongsian dan konsep buku yang digunakan.

Penerangan yang ringkas, dan cukup bermanfaat.

Sha Mohamed
Dec 25, 2018 rated it it was amazing
Komik yang sangat bagus.. Sesuai dibaca semua peringkat umur.. Penerangan yang berinformasi dan sangat santai dengan grafik yang memikat mata.. Penerangan yang diberikan pun sangat mudah difahami..
Tea
rated it really liked it
Apr 06, 2019
Ummu Nukman
rated it it was amazing
May 11, 2019
Hasif Rayyan
rated it really liked it
May 12, 2018
Rainy Rose
rated it really liked it
Dec 06, 2019
Nur Izzaidah Abdull Zubi
rated it really liked it
Jan 15, 2019
Nur Zainordin
rated it it was amazing
Apr 01, 2018
Hijaz Jamal
rated it really liked it
Jun 28, 2019
Naz_ Zarin
rated it it was amazing
May 01, 2018
Reza Aleeya
rated it really liked it
Jan 16, 2019
RubixRed
rated it it was amazing
Jan 03, 2020
Iman Shoppe
rated it really liked it
Apr 02, 2018
Sn Hakimah
rated it really liked it
Oct 12, 2018
Siti Muslimah
rated it it was amazing
Jan 05, 2019
Hedayah Sanuri
rated it it was amazing
Apr 01, 2018
Aisyah Azahirah
rated it it was amazing
Apr 02, 2019
Atul_reads
rated it it was amazing
Jan 09, 2019
Park Joi
rated it it was amazing
Oct 05, 2018
Mohd Ameruddin
rated it it was amazing
Apr 11, 2018
Danial Azri
rated it it was amazing
Oct 06, 2018
Ummu
rated it it was amazing
Jan 17, 2020
Ita Nur'R
rated it it was amazing
Jun 06, 2018
« previous 1 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »

Readers also enjoyed

  • Sekali Lagi (Sekali Lagi, #1)
  • Tadabbur
  • Empayar: Hikayat Putera Tanpa Nama
  • Dr. Muharikah H.O.
  • Diagnosis
  • Impian Jalanan
  • Kahwin Bukan Nak Suko-Suko Jo, Jang
  • Hikayat Calaqisya
  • Hiatus
  • Signature Jalanan
  • الشيعة: نضال أم ضلال
  • Tora Datang Lagi
  • Muharikah The Comics
  • GANTUNG
  • aA+bB
  • Tunas
  • Pilo Toq
  • Empty
See similar books…

Other books in the series

Komik Gaza (2 books)
  • Komik Gaza #2: Duka Palestin Saat Jatuhnya Empayar Islam

News & Interviews

"Stay calm and read on" might be our collective slogan for the coming months. Since we all might need some help with that, we asked Goodreads m...
130 likes · 137 comments