Joan Amades va seleccionar les que, al seu parer, són la millor mostra de la varietat d'aspectes que comprèn, relatades totes elles amb aquell llenguatge planer que les caracteritzen, tan apte a la comprensió dels infants, i que tindrà per a tothom els vells ressons de les contalles que, d'infant, hem sentit explicar a les nostres mares o a les nostres àvies. Un tresor recuperat i de cultura literària, aplegat en un volum de valor inestimable.
Joan Amades i Gelats was an eminent Catalan ethnologist and folklorist. An autodidact, he worked at the historical archive of the city of Barcelona and at the Museum of Industry and Popular Arts of the same city. From 1956 onwards, he collaborated with UNESCO. He was also an important promoter of Esperanto and founded the Federació Esperantista Catalana (Catalan Esperanto Association). Perhaps his most important book in his large bibliography is the Costumari català (a collection of Catalan customs), the main work for the study of Catalan popular culture.
139: «Guarda aquestes tres peres. Quan trobis algú que se't faci amic, parteix una pera en dos trossos: un de gros i un de petit i dona a triar a l'amic el tros que vulgui. Si pren el gros, deixa'l, que és un mal amic, i si pren el petit, segueix-lo, que és un bon amic»
181: «Feu bé i no mireu a qui, que qui bé fa bé troba i de fer bé bé en prevé»
273: «va veure que dormia amb la finestra oberta, puix que el Pare Janàs era molt calorós i, altrament, si tancava la finestra, com que roncava tan fort, el soroll dels roncs no podia sortir i hauria enfonsat tota la casa»
Imprescindible per conèixer la nostra tradició i tenir un tast dels contes contats a cau d'orella o a la vora del foc. Estaria bé que a casa es recuperessin contes d'aquests i no segons quines històries insulses que s'expliquen ara.