Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Puaka Jambatan” as Want to Read:
Puaka Jambatan
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Puaka Jambatan

(Siri Cerita Hantu)

3.50  ·  Rating details ·  12 ratings  ·  7 reviews
"Berpuakanya jambatan itu sebab dahulunya, kepala-kepala manusia yang disembelih diletakkan di bawah jambatan itu semasa pembinaannya sebagai pasak, agar ia kukuh dan tidak akan roboh selama-lamanya,” Tuan Guru Haji Yahya memulakan ceritanya.

Tiga kisah yang berlaku dalam buku ini mungkin pernah benar-benar berlaku kepada kawan kepada kawan kita, atau sepupu kepada kawan ke
...more
Paperback, 128 pages
Published November 30th 2017 by Penerbit X
More Details... Edit Details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Puaka Jambatan, please sign up.

Be the first to ask a question about Puaka Jambatan

This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

Showing 1-23
Average rating 3.50  · 
Rating details
 ·  12 ratings  ·  7 reviews


More filters
 | 
Sort order
Start your review of Puaka Jambatan
heril azwan
Sep 24, 2018 rated it it was ok
Macam tak ada kaitan sangat dengan jambatan, lebih kepada latar tempat je dan kebetulan berpenunggu, menggangggu manusia. Plot cerita lebih kurang, tapi cerita Misteri Jambatan Kereta Api ada sedikit plot twist. Namun, masih banyak perlu diperbaiki. Mungkin kerana cerpen pendek, so banyak yang terpaksa dipotong.

Apa pun, tahniah untuk semua penuis.
Pak Badrul
Feb 08, 2018 rated it liked it
2.5 bintang untuk Puaka Jambatan. Ada tiga cerita. Tahap kebagusan cerita-ceritanya sedang-sedang sahaja. Kisah pertama paling ok. Kisah tentang seorang andartu yang mandi bunga bawah jambatan berpenunggu sebab nak sangat bertemu jodoh. Kisah kedua dan ketiga semakin berkurangan ummphnya. Huhu... mungkin sebab tidak berapa fokus kepada subjek utama tentang jambatan. Agak hilang arah. Penceritaan pun tidak berapa kuat lebih-lebih lagi kisah yang terakhir. Ok bye.
Ogy Yusof
Jan 24, 2018 rated it liked it
1) JAMBATAN LAMA
AIDA ANGGERIK

penyampaian jelas. kisah mandi bawah jambatan lama sebab nak bertemu jodoh. tapi yang dapat, puaka. hambik kau. nak sangat mandi bunga bawah jambatan. olahan ringkas tapi padat. kaitan dengan jambatan tu nampak jelas. yang nyata suryani langgar janji dengan neneknya agar tidak terpengaruh dengan amalan khurafat.


2) MAUT MEMGGAMIT
SITI SOLEHAH

sebenarnya ada sedikit agakan yang tak mengena. ingatkan adalah kaitan watak mak tiri firdaus tu dengan gangguan. hehe.. suka ha
...more
Sha Mohamed
Jan 10, 2019 rated it really liked it
Naskah yang nipis tapi berjaya juga memberikan rasa seram.. 3 cerita dengan tema Jambatan dari 3 penulis jelita.. Menyengat jiwa yang membaca.. Ketiga-tiganya punya cara penyampaian yang berbeza namun memikat hati..
Ansya
Mar 15, 2018 rated it really liked it
Bismillah.
Alhamdulilah.
Jln jln cerita yg baik.
Ada juga d sematkan hal hal yg tk seharusnya kte laku kan sebagai seorg muslim. Lebih2 lagi menduakan Allah Taala.
Overall jln cerita mmg baik.
Keep it up authors!
1st story-4.0
2nd story-3.9
3rd story-3.5
Wasalam.
Mira Ishak
Dec 25, 2018 rated it really liked it
Aku suka ketiga-tiga cerita, cuma, cerita yang pertama tu lebih dekat dengan aku kerana pernah bertemu dengan satu kes pesakit seperti itu. Mandi bunga. haha. menarik.
Mealona
Jan 13, 2018 rated it really liked it
Shelves: horror
Review Siri Cerita Hantu: Puaka Jambatan
Ini adalah buku kedua yang aku baca dari siri ini. Buku kali ini menghimpunkan 3 tajuk oleh 3 penulis berbeza sebagaimana berikut;

Jambatan Lama - Aida Anggerik
Maut Menggamit-Siti Solehah
Misteri Jambatan Kereta Api-Pn Fakarina

Sejujurnya, cerita pertama sangat perlahan bagi aku. Selepas 2 muka surat pertama, aku rehat lama. Aku kembali membaca sewaktu menjamu selera di Coffee Bean. Aku dapati aku ada satu tabiat di mana minda aku lebih rileks dalam keadaan i
...more
Haziea Hassan
rated it it was ok
Feb 14, 2018
Safi
rated it liked it
Apr 06, 2019
Mus Nasmian
rated it it was amazing
Jun 03, 2018
Annienatalie
rated it it was amazing
Jul 16, 2019
Unreliable Booknerd
rated it liked it
Mar 08, 2019
Mohammad Irfan
marked it as to-read
Sep 11, 2018
Izra Khan
marked it as to-read
Dec 04, 2018
Nur Shari
marked it as to-read
Jan 10, 2019
Wan Nur
marked it as to-read
Feb 01, 2019
AdamEffatt
marked it as to-read
Mar 22, 2019
Fadhilradzi
marked it as to-read
Apr 02, 2019
YUSMARIZAL
marked it as to-read
Apr 13, 2019
Daniel Stylo
marked it as to-read
Apr 19, 2019
Dkys Luv
marked it as to-read
Apr 02, 2020
Uma Devi
marked it as to-read
May 01, 2020
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »

Other books in the series

Siri Cerita Hantu (1 - 10 of 28 books)
  • Puaka Asrama
  • Puaka Lebuh Raya
  • Puaka Media Sosial
  • Puaka Terowong
  • Puaka Basikal
  • Puaka Pejabat
  • Puaka Tasik
  • Puaka Stor Sukan
  • Puaka Pondok Bas
  • Puaka Taman Tema

Related Articles

The must-read summer beach book is a kind of American tradition. The crash of the waves. The glare of the sun. The sand in the pages. Is t...
67 likes · 37 comments
No trivia or quizzes yet. Add some now »