Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “4 Bulan Di Amerika Jilid 1” as Want to Read:
4 Bulan Di Amerika Jilid 1
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

4 Bulan Di Amerika Jilid 1

by
4.12  ·  Rating details ·  68 ratings  ·  16 reviews
Hanya 4 bulan Hamka di negeri Dollar ini. Tidaklah seimbang kesempatan yang diberikan kepadanya dengan banyaknya hal-hal yang harus ditinjaunya. Hampir semua kota-kota besar yang kenamaan sudah dijalaninya. Berbagai universiti, gereja dan taman yang indah diziarahnya. Diperhatikannya perkembangan agama satu demi satu di Dunia Baru itu. Sehingga tiba saatnya beliau berjumpa ...more
Paperback, Malaysia, 192 pages
Published August 2017 by Jejak Tarbiah
More Details... Edit Details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about 4 Bulan Di Amerika Jilid 1, please sign up.

Be the first to ask a question about 4 Bulan Di Amerika Jilid 1

This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

Showing 1-30
4.12  · 
Rating details
 ·  68 ratings  ·  16 reviews


More filters
 | 
Sort order
Syed Shahrom Wafa
Jun 19, 2019 rated it it was amazing
Secara ringkasnya perjalanan HAMKA & rakan pengiringnya saudara Yunus selama 4 bulan di sana. Diakhiri dengan kesimpulan pemerhatian beliau berkenaan isu agama di sana, beserta isu sensitif isu orang kulit hitam disana.

Ulasan penuh selepas saya selesai membaca 4 Bulan Di Amerika Jilid 2 nanti.
Iman Danial Hakim
Dec 01, 2017 rated it really liked it
Catatan kembara seorang ulama dari bahagian Timur yang kuat budi dan teguh iman terhadap masyarakat Barat yang maju fikiran dan ilmu.

Buya Hamka ini kelakar juga orangnya. Banyak humor yang diselitkan dalam refleksi beliau terhadap kemodenan Amerika pada tahun 50-an.

Saya mahu meneruskan kembara ke Amerika dengan membaca jilid ke 2 pula.
Muhammad Zulhilmi
Oct 16, 2017 rated it really liked it
Buku travelog yang ditulis oleh HAMKA apabila ada orang meminta dia menceritakan bagaimana keadaan di Amerika. Banyak kemajuan yang dikecapi oleh Amerika pada tahun 50an - perfileman, pendidikan. Tapi di Malaysia dan Indonesia tika itu pula sedang membangun.

Perspektif HAMKA terhadap Amerika beza sekali dengan orang lain. Nak tau kenapa?

Angpa kena bacalah! Hehe
Maisarah Mohd
Mengkhatamkan jilid pertama pengembaraan HAMKA di Amerika ini, rasa semakin luas pandangan terhadap tokoh ini.

Pengalaman beliau di Hollywood paling menarik hatiku. Jarang kita dpt membaca pandangan seorang agamawan dlm bidang filem. Tapi, secara peribadi, saya membaca tulisan HAMKA ini dengan menganggap beliau seperti orang biasa, yang merantau ke negeri lain.

Terlalu banyak sisi lain yg boleh kita baca melalui tulisannya, kerana HAMKA bukan sekadar seorang ulama!

Bahagian akhir jilid ini agak m
...more
Sooraya Evans
May 01, 2019 rated it liked it
Travelog ini harus dinilai mengambil kira zaman ia ditulis. Era 50-an, bukannya murah dan mudah bagi orang rantau kita berkelana ke Barat. Apatah lagi atas dasar jemputan penuh hormat seperti yang dialami penulis.

Insan-insan yang ditemui bukan calang-calang. Pengalaman yang ditempuhi sungguh berharga. Setakat empat bulan pada masa kini barangkali tiada apa hendak dibanggakan. Tetapi ini empat bulan pada zaman putaran masa bergerak perlahan. Boleh jadi perasaan sebenarnya seakan 4 tahun (saya te
...more
Nor
Buku berisi sebahagian catatan hasil lawatan penulis ke Amerika selama 4 bulan pada tahun 1952.
Banyak sekali catatannya yang bertujuan menyampaikan apa yang dilihat dan apa yang difikirkan sepanjang lawatannya ke pelbagai tempat di Amerika.
Ternyata lawatannya bukan jalan-jalan makan angin. Tapi ia adalah perjalanan seorang Pegawai Tinggi dari Kementerian Agama dalam Republik Indonesia.
Jilid 1 ini diisikan dengan lawatannya ke beberapa lokasi di Amerika, antaranya yang banyak disentuh adalah di H
...more
Syahiran Ramli
Jan 14, 2018 rated it really liked it
This review has been hidden because it contains spoilers. To view it, click here.
Sweet♡ساكورا
May 27, 2018 rated it it was amazing
Shelves: best-novels
Membaca buku 4 Bulan di Amerika (Jilid 1) seolah² saya sdg mengembara di Tanah Air Saya sendiri (Malaysia) & Buya Hamka pula sdg mencerita pengembaraan ye ke negara Uncle Sam.

Kenapa saya kata begitu??? seperti yg kita maklum selain dasar pandang ke timur yg pernah Tun Mahathir tekankan kpd kita Rakyat Malaysia, juga hendaklah pandang ke Barat krn di sana terlahirnya negara² maju spt Amerika Syarikat. Negara yg mempunyai kuasa besar dari dulu sehingga skg.

Perjln Buya Hamka di negara Uncle Sa
...more
Hanis Khaleeda
Mar 18, 2018 rated it it was amazing
4 Bulan Di Amerika by Buya Hamka.

- Buku ini berkisarkan tentang pengalaman Hamka di Amerika selama 4 bulan lamanya.

- Beliau ke Amerika sebab nak tengok budaya orang Amerika, nak tengok gaya hidup, aktiviti keagamaan dekat sana, dan apa yang baik beliau bawa balik ke negara beliau.

- Ada 7 bab iaitu : Berangkat, Empat Bulan di Amerika, 'MINANGKABAU' di Chicago, Hollywood, Agama di Amerika, Father Devine dan Negro di Amerika.

- Di antara bab-bab tu, aku suka tajuk Agama di Amerika dengan Negro di Am
...more
Nuruddin Azri
Jul 28, 2019 rated it it was amazing
Shelves: travelogue
Travelog ini merupakan salah satu karangan langka oleh Buya Hamka kerana dalam kalangan umat Islam sendiri, tidak ramai yang menulis mengenai pengalaman mereka di Amerika Syarikat ditambah pula dengan refleksi tajam dan rumusan tuntas mengenai sejarah, budaya dan agama di negara tersebut.

Secara kasarnya, Hamka memulakan lawatannya ini sewaktu beliau sudah tiba di puncak ranumnya dan beliau ketika itu sudah menempa nama di persada dunia penulisan. Dari Washington D.C. ke Niagara Falls, New York d
...more
Buku Che Moon
Nov 23, 2017 rated it it was amazing
Buku ni aku beli dari JT Press.Sebabnya lagi murah.Rm39 untuk dua jilid.Masa tu duit dah tak banyak,tapi tangan gatal nak beli buku jugak.Lepas habis baca,memang tak rugi pun beli buku ni.

Menurut catatan penulis,mazhab Unitarian yang merupakan salah satu dari cabang Proteston tidak mempercayai pemikiran dosa nenek moyang akan diwariskan kepada anak cucu.Maksudnya dosa Nabi Adam harus ditanggung sendiri oleh Baginda.Nabi Isa pula masih lagi utusan Tuhan.Kelemahan mazhab ini adalah mereka masih l
...more
Izzat Isa
Mar 08, 2018 rated it it was amazing
Sebelum ini, saya berkesempatan hanya membaca karya-karya Hamka dalam bentuk novel mahupun buku agama. Ini kali pertama saya membaca karya travelog oleh pengarang dan ulama tersohor dari daerah Minang ini. Apa kesimpulannya? Amat menarik dan saya akui ia adalah yang terbaik! Walaupun sebenarnya ia ditulis pada tahun 1952 - usai period Indonesia mencapai kemerdekaan. Travelog ini merakam pengalaman pengarang ke negara yang dikatakan sebagai pusat kemajuan akal di muka bumi ini. Pengarang bermula ...more
Fakhri Fadzli
Jul 22, 2019 rated it it was amazing
Meskipun buku ini ditulis oleh HAMKA pada 65 tahun yang lepas tetapi buku ini bukan sekadar travelog biasa tetapi ianya adalah catatan yang bernilai sejarah. Membaca buku ini memberikan kepada kita gambaran umum sosio budaya masyarakat Amerika suatu masa dahulu yang telah mewujudkan negara bangsa mereka pada mereka ini. Hamka juga melakukan perbandingan kritis nilai nilai yang beliau dapati dalam budaya Amerika dan membandingkan dengan negara beliau Indonesia dengan mengiktiraf kebaikan yang bel ...more
Niena Aniesza
May 13, 2018 rated it really liked it
Shelves: travel, books-of-2018
Travel, and see everything.
Shaharuddin
Aug 21, 2017 rated it really liked it
Mengubah persepsi terhadap Amerika
Nik Lee
rated it really liked it
Mar 07, 2019
Wan Abdullah
rated it liked it
Aug 24, 2017
Nur Shahida
rated it really liked it
Sep 14, 2017
Sulyana Subri
rated it it was amazing
Aug 17, 2017
Mohd Maisaran
rated it really liked it
Oct 11, 2017
Nurin Atiqah
rated it it was amazing
Jan 08, 2018
Afiqah Diana
rated it it was amazing
May 01, 2018
Juris Arrozy
rated it liked it
Dec 25, 2018
Nur Amani Yusoff
rated it it was ok
May 15, 2018
E. H. Nathasia
rated it really liked it
Sep 13, 2019
Hairul Bujang
rated it it was amazing
Sep 10, 2019
Nadirah Shamsuddin
rated it liked it
Nov 20, 2018
Hasni Syakila
rated it it was amazing
Dec 31, 2017
Siti Khadijah Sebli Joney
rated it really liked it
Dec 27, 2018
Ku Nurasyiqin
rated it really liked it
Nov 19, 2017
« previous 1 3 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
724 followers
Haji Abdul Malik Karim Amrullah, known as Hamka (born in Maninjau, West Sumatra February 17, 1908 - July 24, 1981) was a prominent Indonesian author, ulema and politician. His father, syekh Abdul Karim Amrullah, known as Haji Rasul, led and inspired the reform movement in Sumatra. In 1970's, Hamka was the leader of Majelis Ulama Indonesia, the biggest Muslim organizations in Indonesia beside Nahdl ...more