Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Ungu Karmila” as Want to Read:
Ungu Karmila
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Ungu Karmila

4.11  ·  Rating details ·  1,103 Ratings  ·  54 Reviews
ATAS nama cinta... mahligai impian itu dibina. Vila Sepi menjadi mahar kasih Arif terhadap isterinya, Karmila. Namun, tragedi dahsyat memusnahkan kegembiraan yang dikecapi.

Beberapa tahun berlalu... vila yang ditinggalkan dikatakan berhantu. Jikon, seorang pemuda Orang Asli bagai digamit memasuki vila itu. Akhirnya, dia menjadi korban pertama.

Setelah itu, mistik di vila itu
...more
480 pages
Published 2008 by Alaf 21 Sendirian Berhad
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Ungu Karmila, please sign up.

Be the first to ask a question about Ungu Karmila

Community Reviews

(showing 1-30)
Rating details
Sort: Default
|
Filter
Naim AlKalantani
Sangat janggal bagi Tuan RAM menulis kemuncaknya dalam satu latar tempat yang tak terasing, cuma terasing mengikut bilik-bilik di dalam Vila Sunyi tu sahaja.

Agak berbeza dengan novel beliau yang lain; yang mana Tuan RAM menulis dengan klimaks yang suspen. Tetapi novel ini klimaksnya sebelum dari bab-bab akhir. Mungkin bab akhir ada twist juga, tapi sebetulnya novel ini anti-klimaks.
Syahira Sharif
This book deserved a movie.

I read this book around 2008 and borrowed it from a friend. I was curious about the storyline and became intrigued by the story of a mansion named Violet Carmilla, a mansion (which was probably near Janda Baik)with a very dark secret.

The atmosphere was haunting, euphoric and mysteriously seductive. From a well known author, his writing was very intended to be investigative while fringing on the otherworldliness. The characters was thoughtful, flawlessly thought and we
...more
Maisarah Mohd
Dec 21, 2016 rated it it was amazing  ·  review of another edition
Dah lama khatam novel ini beberapa tahun lepas. Tapi aku masih ingat lagi penangan novel ini. Sampai masuk ke alam mimpi! Ada nilai tambah dalam novel ini, tentang ilmu kacukan spesis bunga. Sangat menarik dan informatif.

Nadia
Dec 25, 2016 rated it it was amazing  ·  review of another edition
was my first Ramlee Awang Murshid's book. THRILLING AND SUSPENSEFUL. Even finished it in one sitting. ♥♥♥♥♥
Hilmi Isa
Aug 05, 2012 rated it really liked it
Vila Sunyi merupakan lambang cinta Arif kepada isterinya yang tercinta,Karmila. Bersama-sama dengan Ibu Jainab,orang gaji mereka dari Indonesia,mereka hidup dengan bahagia. Tetapi,keadaan mula berubah apabila Arif menjumpai sejenis spesis bunga yang tidak dikenali di sebuah taman. Taman tersebut dipercayai berpuaka oleh masyarakat Orang Asli yang tinggal di sekitar Vila Sunyi. Arif diberi amaran keras oleh Tok Batin untuk tidak pergi ke taman tersebut. Namun,kedegilan Arif sukar dijinakkan. Dia ...more
Kamalia Ramlan
3.3 bintang.

Aku mulakan kembali pembacaan aku untuk novel-novel RAM setelah lama berhibernasi. Sebab utamanya, aku dah tak boleh masuk sangat dengan gaya penyampaian RAM. Seperti bersyarah pada aku. RAM lebih banyak memberitahu daripada menunjuk kepada pembaca. Kalau dalam novel ini, aku awal-awal dah tahu yang geng-geng jahat pasti akan terima balasan sebab awal-awal lagi RAM dah ceritakan siapa yang jahat dan siapa baik.

Tapi, aku tak boleh nafikan yang idea-idea beliau memang di luar kotak da
...more
مستور١ مكنن
Jan 17, 2013 rated it it was amazing
novel ni penat tau cari. susah juga tapi gigih juga sebab ada kawan kata best. tau dah cerita RAM yang ni seram. macam tak percaya je satu malam habis. tak pasal-pasal tidur jam3. esok keje kot. aish. cerita tentang misteri pembunuhan dalam Vila Sunyi. Kisah masalah rumah tangga Arif dan Karmila. dengan kisah silam Karmila dan Arafat iaitu abang kepada Arif. Kisah obsesi Arif dalam penemuan spesis kacukan baru ros berwarna ungu yang diberi nama 'ungu karmila'. Best!
Nabilah Imran
Jan 16, 2014 rated it really liked it
ramlee awang murshid tak pernah mengecewakan saya dengan cerita yang di luar akal fikiran. ceritanya tidak terlalu berat namun masih mampu membuat kita memperolehi serba sedikit ilmu yang kita tak pernah tahu. beliau betul-betul mengkaji bahan yang akan digunakan di dalam novel beliau dan itu membuatkan saya lebih menyukai novel beliau. i will keep reading his novel.
Muhammad Hanifi Che Ibrahim
Buku terbaru daripada Ramlee Awang Murshid.. Namun terdapat beberapa kelemahan dalam buku kali ini, seperti percanggahan sifat fizikal yang digambarkan pada Karmila. Jalan penceritaan agak mengecewakan. Tidak setanding dengan karya Ramlee yang lain.
Norain
Feb 13, 2010 rated it really liked it
Recommended to Norain by: Ili
Setakat ini, buku Ramlee Awang Murshid yang paling seronok saya baca. Saya habiskan dalam satu hari sahaja (walaupun esoknya ada ujian Akaun).
Muhiy Osman
May 26, 2009 rated it really liked it
sememangnya Ramlee Awang Murshid seorang penulis yang mempunyai gaya penulisan yang pelbagai!
Nur Fathiah Zahri
Mar 24, 2011 rated it really liked it
Recommends it for: Everyone
Recommended to Nur Fathiah by: Afikah
Mula² menakutkan...sngat² seram krana dibaca pd wktu mlm ...berseorngn...
Kimmie Si Ulat Buku
Jun 19, 2018 rated it really liked it
Novel ini memaparkan sebuah kisah misteri tentang sebuah vila terletak di Cameron Highlands. VILA SUNYI itulah namanya. Sesunyi suasana di sekeliling, vila ini menyimpan seribu misteri yang belum mampu dirungkai oleh sesiapa pun.

Ungu Karmila menceritakan kisah dan tanggapan masyarakat luar tentang apa yang pernah terjadi di vila tersebut. Aku suka tulisan tuan RAM kerana karyanya ditulis dari banyak sudut pandangan. Beliau tidak menulis kisah yang hanya fokus kepada satu konflik sahaja atau kisa
...more
 Kak Zie
May 08, 2017 rated it liked it
Shelves: koleksi-peribadi
Orang lain dah lama habis baca novel ni tapi aku baru je habis baca. Haha.

Kisah ni pada aku menarik juga untuk dibaca. Semakin dibaca, semakin nak tau apa kesudahan cerita. Namun disebabkan dek terlalu banyak watak sampingan yang ada dan juga banyaknya imbasan kembali serta beberapa rangkaian yang terjalin, ia sedikit sebanyak memeningkan kepala. Dan aku mengambil masa yang lama untuk habiskan novel ni.

Pengajaran yang boleh diambil dari kisah ini adalah; jangan sesuka hati mengambil benda yang
...more
Hairul Azmi
Jun 24, 2017 rated it liked it
Seram siot! Ni satu2nya novel RAM yang aku baca, sebab novel2 RAM yang lain nampak tak menarik dengan unsur zaman silam. Penerangan pasal botani dan nisbah baja:tanah semua tu memening dan menyemakkan. Nak bagi bintang banyak2 pun macam tak layak sebab banyak lagi novel yang lagi bagus. Apapun, ini la rasanya novel Melayu paling seram teman pernah baca.
Anis Khairi
May 16, 2017 rated it really liked it
Nie 1st buku RAM yg sy bace slps di suggested oleh beberape org kawan-kawan. Expectation sy sgt tinggi utk novel nie. Tp agak kiciwa ckit sbb sy dah bole teka beberape plots n ending die acane. Tp satu bacaan yg menarik n byk info2 bru dpt blaja dr novel nie. Overall, buku ni sgt bgus utk dibace.
F. Hanim
Apr 04, 2017 rated it really liked it
This review has been hidden because it contains spoilers. To view it, click here.
Kayblack
Dec 09, 2017 rated it it was amazing
Shelves: kay-black-fav
penuh misteri dan terbaik jalan ceritanya...
Delisha
Jul 19, 2017 rated it it was amazing
fav!
Fazeduan Bin Chawfa
Jan 29, 2018 rated it it was ok
Good book
Qusha
Mar 07, 2013 rated it really liked it
Best, sangat menyeramkan terutamanya pada bahagian tengah2 sehingga ke akhir.. tapi cuma, detail description sesuatu perkara kat dalam cerita ni agak kurang sikit..dan bila saya dah habis baca tu, kurang faham sebenarnya.. spoiler alert: sebenarnya saya tak tahu apakah dalam cerita ni ada hantu ke tak?? tu yang sikit confusenya..lepastu mungkin karakter novel mesti dihuraikan lebih banyak berkaitan keadaan fizikal mereka...
Wafa
Dec 30, 2012 rated it it was amazing
Buku ini seperti boleh diletakkan sebaris dengan buku Mr. Midnight !

Menyeramkan, saya tidak tidur lena selepas membaca buku ini untuk 2 malam berturut-turut. Sebelum akhirnya perasaan saya stabil bahawa ia semata-mata karya RAM.

Ungu Karmila, sebuah vila untuk melambangkan cinta seorang lelaki.

Nurazrina
Feb 20, 2013 rated it it was amazing
siapa boleh fikir , sebabkan satu bunga , satu keluarga bahagia musnah dan orang yang juga mahu mencari kebenaranya juga kadangkala masuk perangkap bunga puaka ituu jiga tidak kuat menghadapinya. wwuuuuu. seram oh. do i make suspense enough? hihi though , we should only believe and fear ONLY ALLAH. fully believe. and should seek only ALLAH's protection.
Zaty Arifin
Nov 13, 2014 rated it really liked it
Spoiler: Debu bunga yang mengakibatkan halusinasi. Kandungan toksik dan racun yang tinggi dalam debu bunga yg mengakibatkan mangsa yang menghidu seakan-akan nampak sesuatu padahal ia hanyalah khayalan sendiri.


Novel best, cuma kena faham betul-betul jalan ceritanya. Thumbs up!



Ieyja
Jul 26, 2011 rated it really liked it
Setakat ini.. novel ini saya ambil masa paling lama membaca.. mungkin kerana jalan ceritanya yg memerlukan pembaca betul2 fokus, sedangkan saya mula membaca semasa menjaga mak di hospital... apa2 pun... cerita thriller RAM memang best :)
Norabaha Rudin
Oct 24, 2009 rated it really liked it
Kisah misteri di sebuah rumah. Sejenis tumbuhan yang ditanam alam sebuah rumah membuatkan penghuninya seperti dijangkiti penyakit atau halusinasi. Terjadi pembunuhan ngeri dan satu siasatan menemui punca pembunuhan tersebut.
Qiqi
May 13, 2012 rated it really liked it
Shelves: novel-melayu
pergh~ buku paling seram penah aku baca setakat ni. Sampaikan xsanggup baca di TENGAH-TENGAH malam. Setiap ayat dibaca, meremang bulu roma sehingga dapat merasakan kehadiran makhluk jahat dibelakang anda. Suspen, terperinci, suasana, semuanya cukup untuk dibayangkan. Buat drama or movie sedap ni =)
Iffah Syed Ariffin
May 31, 2011 rated it really liked it
Penulis yang jarang mengecewakan jangkaan peminatnya, :) Baca dan fahami, kerana segala yang seakan-akan realiti itu belum tentu benar-benar ada! :D
Amni
Jun 15, 2016 rated it it was amazing
I wasn't this eager to know a story behind an abandoned bangalow before. This ungu karmila would make u believe of its existence somewhere in janda baik.

reread list!
Nurfaizzin Ismail
Aug 03, 2012 rated it liked it
hanya kerna sekuntum bunga, frust .
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
  • Tunggu Teduh Dulu
  • Tunas
  • Salju Sakinah
  • Pelangi
  • Bicara Hati
  • Ombak Rindu (Ombak Rindu, #1)
  • Nota Cinta Buatmu
  • Jaja & Din
  • Syabab Musafir Kasih
  • Kau Untukku
  • Relevankah Aku di Hatimu? a.k.a Radha
Ramlee Awang Murshid (lahir 4 November 1967) ialah seorang novelis dan juga penulis Malaysia untuk Radio Televisyen Malaysia (RTM) sejak 1986. RAMLEE Awang Murshid dilahirkan di Papar, Sabah, pada 4 November 1967 dan pemegang Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Massa, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), bertugas sebagai wartawan penyiaran di RTM Angkasapuri Kuala Lumpur.

Dalam dunia penulisan, Ramlee
...more
More about Ramlee Awang Murshid

Mystery & Thrillers Deals

  • The Bricklayer (Steve Vail, #1)
    $5.99 $1.99
  • Among the Wicked (Kate Burkholder #8)
    $7.99 $2.99
  • The Snow Garden
    $3.99 $1.99
  • Breath of Malice
    $3.99 $1.99
  • Everything We Keep (Everything #1)
    $4.99 $1.99
  • Almost Dead (Lizzy Gardner #5)
    $5.99 $1.99
  • Fatal Frost (Dewberry Farm Mysteries, #2)
    $4.99 $1.99
  • Remains of Innocence (Joanna Brady, #16)
    $9.99 $1.99
  • Finding Claire Fletcher (Claire Fletcher, #1)
    $3.99 $1.99
  • Outfoxed
    $9.99 $2.99
  • Huntress Moon (The Huntress/FBI Thrillers, #1)
    $4.99 $1.99
  • Zeroes
    $7.99 $1.99
  • Last Witness (C.J. Townsend Thriller)
    $4.99 $1.99
  • Dead Weight (Lizzy Gardner #2)
    $5.99 $1.99
  • Weekend Warriors (Sisterhood)
    $5.99 $0.99
  • The Lullaby Girl (Angie Pallorino, #2)
    $5.99 $1.99
  • Eye for an Eye (Dewey Andreas, #4)
    $9.99 $2.99
  • The Short Drop (Gibson Vaughn, #1)
    $4.99 $1.99
  • Bridged (Callahan & McLane, #2)
    $4.99 $1.99
  • You Only Live Twice (James Bond, #12)
    $7.99 $1.99
  • Thunderball (James Bond, #9)
    $7.99 $1.99
  • Casino Royale (James Bond, #1)
    $7.99 $1.99
  • For Your Eyes Only (James Bond, #8)
    $7.99 $1.99
  • Live and Let Die (James Bond, #2)
    $7.99 $1.99
  • Dr. No
    $7.99 $1.99
  • Moonraker (James Bond, #3)
    $7.99 $1.99
  • Diamonds are Forever (James Bond)
    $7.99 $1.99
  • The Spy Who Loved Me (James Bond, #10)
    $7.99 $1.99
  • From Russia With Love (James Bond, #5)
    $7.99 $1.99
  • The Blinds
    $9.99 $1.99
  • Little Boy Lost
    $4.99 $1.99
  • Blonde Faith
    $9.99 $2.99
  • Flush
    $6.99 $1.99
  • A Deadly Business
    $7.99 $1.99
  • Private Justice (Newpointe 911, #1)
    $7.99 $1.99
  • The Cutting Room (C.J. Townsend Thriller Book 3)
    $5.99 $1.99
  • First to Kill (Nathan McBride, #1)
    $5.49 $1.99
  • In the Barren Ground
    $4.99 $1.99
  • Blood Moon (The Huntress/FBI Thrillers, #2)
    $5.99 $1.99
  • Lie In Wait (Canaan Crime #1)
    $2.99 $0.99
  • The Legacy
    $10.99 $1.99
  • A Fierce Radiance
    $9.74 $1.99
  • Her Final Breath (Tracy Crosswhite, #2)
    $5.99 $1.99
  • The Taxidermist's Daughter
    $7.74 $1.99
  • Depraved Heart (Kay Scarpetta, #23)
    $9.99 $2.99
  • Standing in Another Man's Grave (Inspector Rebus, #18)
    $9.99 $2.99
  • In the Clearing (Tracy Crosswhite, #3)
    $5.99 $1.99
  • Cop Hater (87th Precinct, #1)
    $4.49 $1.99
  • The Jekyll Revelation
    $4.99 $1.99
  • Truth Be Told (Rogue Justice #2)
    $2.99 $0.99
  • The Book of Beloved
    $4.99 $1.99
  • A Merciful Death (Mercy Kilpatrick #1)
    $4.99 $1.99
  • Afterlife
    $4.99 $1.99
  • The Vines
    $3.99 $1.99
  • Obsessed (Lizzy Gardner #4)
    $5.99 $1.99
  • River's Edge (Cape Refuge Series, #3)
    $7.99 $1.99
  • Known (Bone Secrets, #5)
    $4.99 $1.99
  • A Pedigree To Die For (A Melanie Travis Mystery Book 1)
    $4.99 $1.99
  • Vanished (Callahan & McLane #1)
    $4.99 $1.99
  • Tell the Truth, Shame the Devil
    $9.99 $2.99
  • Hidden (Bone Secrets, #1)
    $4.99 $1.99
  • Kane and Abel (Kane and Abel, #1)
    $9.99 $1.99
  • Bone Music (Burning Girl, #1)
    $4.99 $1.99
  • In the Blue Hour
    $4.99 $1.99
  • Cold Moon (The Huntress/FBI Thrillers, #3)
    $6.49 $1.99
  • Stirred (Jacqueline "Jack" Daniels #8)
    $5.99 $1.99
  • Raven Black (Shetland Island, #1)
    $9.99 $2.99
  • The Trapped Girl (Tracy Crosswhite, #4)
    $5.99 $1.99
  • The Neon Lawyer (Brigham Theodore, #1)
    $4.49 $1.99
  • Coyote Waits (Navajo Mysteries, #10)
    $6.99 $1.99
  • The Sinister Pig (Navajo Mysteries, #16)
    $9.74 $1.99
  • The Kept Woman (Will Trent #8)
    $9.99 $2.99
  • Claiming Felicity (Ace Security, #4)
    $4.99 $1.99
  • Snowblind (Dark Iceland #1)
    $7.09 $2.99
  • All the Beautiful Brides (Graveyard Falls, #1)
    $4.99 $1.99
  • Bitter Medicine (V.I. Warshawski, #4)
    $8.49 $1.99
  • A Merciful Truth (Mercy Kilpatrick, #2)
    $4.99 $1.99
  • Wrongful Death (David Sloane, #2)
    $5.99 $1.99
  • Playing Dead
    $9.99 $1.99
  • Look Behind You
    $5.49 $1.99
  • Where the Memories Lie
    $4.99 $1.99
  • White Nights (Shetland Island, #2)
    $9.99 $2.99
  • Nineteen Seventy Four
    $11.99 $1.99
  • Close to Home (Tracy Crosswhite, #5)
    $5.99 $1.99
  • Fields of Wrath (Luis Chavez, #1)
    $3.99 $0.99
  • Three (Codename: Chandler, #3)
    $5.99 $1.99
  • The Hollow Men: A Novel
    $15.95 $1.99
  • The Cape Refuge Collection: Cape Refuge, Southern Storm, River's Edge, Breaker's Reef (Cape Refuge Series)
    $7.99 $1.99
No trivia or quizzes yet. Add some now »
“Cinta sama seperti kupu-kupu yang bila-bila masa saja akan terbang kemana-mana. Warna warni yang indah tak lebih hanya mengasyikkan seperti pelangi bila-bila masa akan hilang” 27 likes
More quotes…