Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Ungu Karmila” as Want to Read:
Ungu Karmila
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Ungu Karmila

by
4.11  ·  Rating details ·  1,167 ratings  ·  61 reviews
ATAS nama cinta... mahligai impian itu dibina. Vila Sepi menjadi mahar kasih Arif terhadap isterinya, Karmila. Namun, tragedi dahsyat memusnahkan kegembiraan yang dikecapi.

Beberapa tahun berlalu... vila yang ditinggalkan dikatakan berhantu. Jikon, seorang pemuda Orang Asli bagai digamit memasuki vila itu. Akhirnya, dia menjadi korban pertama.

Setelah itu, mistik di vila itu
...more
480 pages
Published 2008 by Alaf 21 Sendirian Berhad
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Ungu Karmila, please sign up.

Be the first to ask a question about Ungu Karmila

Community Reviews

Showing 1-30
4.11  · 
Rating details
 ·  1,167 ratings  ·  61 reviews


More filters
 | 
Sort order
Naim AlKalantani
Sangat janggal bagi Tuan RAM menulis kemuncaknya dalam satu latar tempat yang tak terasing, cuma terasing mengikut bilik-bilik di dalam Vila Sunyi tu sahaja.

Agak berbeza dengan novel beliau yang lain; yang mana Tuan RAM menulis dengan klimaks yang suspen. Tetapi novel ini klimaksnya sebelum dari bab-bab akhir. Mungkin bab akhir ada twist juga, tapi sebetulnya novel ini anti-klimaks.
Syahira
This book deserved a movie.

I read this book around 2008 and borrowed it from a friend. I was curious about the storyline and became intrigued by the story of a mansion named Violet Carmilla, a mansion (which was probably near Janda Baik)with a very dark secret.

The atmosphere was haunting, euphoric and mysteriously seductive. From a well known author, his writing was very intended to be investigative while fringing on the otherworldliness. The characters was thoughtful, flawlessly thought and we
...more
Maisarah Mohd
Dec 21, 2016 rated it it was amazing  ·  review of another edition
Dah lama khatam novel ini beberapa tahun lepas. Tapi aku masih ingat lagi penangan novel ini. Sampai masuk ke alam mimpi! Ada nilai tambah dalam novel ini, tentang ilmu kacukan spesis bunga. Sangat menarik dan informatif.

Nadia
Dec 25, 2016 rated it it was amazing  ·  review of another edition
was my first Ramlee Awang Murshid's book. THRILLING AND SUSPENSEFUL. Even finished it in one sitting. ♥♥♥♥♥
Watie Shaari
My first RAM novel. Novel ini disuggest oleh seseorang.. Memandangkan aku mule membeli novel2 thriller...dah lame sebenarnya aku nak bace novel ini.. Tapi kalau xsilap aku.. Novel ni dh takde dalam bookstore.. Cume baru2 ini jelah selepas alaf21 buat cover baru...

Ungu karmila... Tak sangka sebenarnya pengakhiran yang sebenar adalah disebabkan itu.
Hahha just tertanya.. Siapa hero & herojn cite ni... Memandangkan watak2 dalam novel ini adelah sedikit2.. Adekah ema heroinnya... Hahah.. Aku ja
...more
Amiza Aqiela
Oct 26, 2018 rated it really liked it
Cerita yang banyak naik turun. Awal2 cerita agak rancak, tengah2 agak mendatar & bosan dan satu pertiga akhir cerita kembali rancak. Banyak ilmu baru yang boleh dapat bila baca buku ni, memang jelas penulis banyak buat kajian, membaca atau rujukan semasa tulis buku ni. Jadi takdelah terasa macam baca buku ni untuk hiburan semata2. 😊
Izis
Feb 23, 2019 rated it really liked it
Buku ni buku karangan RAM yang lama tp aku baru membacanya... susah nak cari buku lama ni... as usual karangan RAM tak penah menghampakan..plot twist yang interesting dan menarik..sebagai peminat RAM, aku berharap ada sambungan cerita sbb bunga asal tu masih belum dijumpa...
Hilmi Isa
Aug 05, 2012 rated it really liked it
Vila Sunyi merupakan lambang cinta Arif kepada isterinya yang tercinta,Karmila. Bersama-sama dengan Ibu Jainab,orang gaji mereka dari Indonesia,mereka hidup dengan bahagia. Tetapi,keadaan mula berubah apabila Arif menjumpai sejenis spesis bunga yang tidak dikenali di sebuah taman. Taman tersebut dipercayai berpuaka oleh masyarakat Orang Asli yang tinggal di sekitar Vila Sunyi. Arif diberi amaran keras oleh Tok Batin untuk tidak pergi ke taman tersebut. Namun,kedegilan Arif sukar dijinakkan. Dia ...more
Kamalia Ramlan
3.3 bintang.

Aku mulakan kembali pembacaan aku untuk novel-novel RAM setelah lama berhibernasi. Sebab utamanya, aku dah tak boleh masuk sangat dengan gaya penyampaian RAM. Seperti bersyarah pada aku. RAM lebih banyak memberitahu daripada menunjuk kepada pembaca. Kalau dalam novel ini, aku awal-awal dah tahu yang geng-geng jahat pasti akan terima balasan sebab awal-awal lagi RAM dah ceritakan siapa yang jahat dan siapa baik.

Tapi, aku tak boleh nafikan yang idea-idea beliau memang di luar kotak da
...more
مستور١ مكنن
Jan 17, 2013 rated it it was amazing
novel ni penat tau cari. susah juga tapi gigih juga sebab ada kawan kata best. tau dah cerita RAM yang ni seram. macam tak percaya je satu malam habis. tak pasal-pasal tidur jam3. esok keje kot. aish. cerita tentang misteri pembunuhan dalam Vila Sunyi. Kisah masalah rumah tangga Arif dan Karmila. dengan kisah silam Karmila dan Arafat iaitu abang kepada Arif. Kisah obsesi Arif dalam penemuan spesis kacukan baru ros berwarna ungu yang diberi nama 'ungu karmila'. Best!
Nabilah Imran
Jan 16, 2014 rated it really liked it
ramlee awang murshid tak pernah mengecewakan saya dengan cerita yang di luar akal fikiran. ceritanya tidak terlalu berat namun masih mampu membuat kita memperolehi serba sedikit ilmu yang kita tak pernah tahu. beliau betul-betul mengkaji bahan yang akan digunakan di dalam novel beliau dan itu membuatkan saya lebih menyukai novel beliau. i will keep reading his novel.
Muhammad Hanifi Che Ibrahim
Buku terbaru daripada Ramlee Awang Murshid.. Namun terdapat beberapa kelemahan dalam buku kali ini, seperti percanggahan sifat fizikal yang digambarkan pada Karmila. Jalan penceritaan agak mengecewakan. Tidak setanding dengan karya Ramlee yang lain.
Norain
Feb 13, 2010 rated it really liked it
Recommended to Norain by: Ili
Setakat ini, buku Ramlee Awang Murshid yang paling seronok saya baca. Saya habiskan dalam satu hari sahaja (walaupun esoknya ada ujian Akaun).
Muhiy Osman
May 26, 2009 rated it really liked it
sememangnya Ramlee Awang Murshid seorang penulis yang mempunyai gaya penulisan yang pelbagai!
Nur Fathiah Zahri
Mar 24, 2011 rated it really liked it
Recommends it for: Everyone
Recommended to Nur Fathiah by: Afikah
Mula² menakutkan...sngat² seram krana dibaca pd wktu mlm ...berseorngn...
Kimmie Si Ulat Buku
Jun 19, 2018 rated it really liked it
Novel ini memaparkan sebuah kisah misteri tentang sebuah vila terletak di Cameron Highlands. VILA SUNYI itulah namanya. Sesunyi suasana di sekeliling, vila ini menyimpan seribu misteri yang belum mampu dirungkai oleh sesiapa pun.

Ungu Karmila menceritakan kisah dan tanggapan masyarakat luar tentang apa yang pernah terjadi di vila tersebut. Aku suka tulisan tuan RAM kerana karyanya ditulis dari banyak sudut pandangan. Beliau tidak menulis kisah yang hanya fokus kepada satu konflik sahaja atau kisa
...more
 Kak Zie
May 08, 2017 rated it liked it
Shelves: koleksi-peribadi
Orang lain dah lama habis baca novel ni tapi aku baru je habis baca. Haha.

Kisah ni pada aku menarik juga untuk dibaca. Semakin dibaca, semakin nak tau apa kesudahan cerita. Namun disebabkan dek terlalu banyak watak sampingan yang ada dan juga banyaknya imbasan kembali serta beberapa rangkaian yang terjalin, ia sedikit sebanyak memeningkan kepala. Dan aku mengambil masa yang lama untuk habiskan novel ni.

Pengajaran yang boleh diambil dari kisah ini adalah; jangan sesuka hati mengambil benda yang
...more
Wendy Brown
Oct 07, 2018 rated it liked it
Permulaan dengan kisah yang bahagia — tapi mula menjadi tanda tanya di bahagian perkembangan cerita — teknik saspens menjadikan pembaca menjadi tertanya-tanya apa yang terjadi sebenarnya — jangan risau semua jalan cerita akan diceritakan — mungkin punca semua yang berlaku adalah disebabkan makhlus halus ternyata bukan — ada yang lagi ‘hebat’ — fenomena semula jadi yang dihadapi oleh setiap manusia — moralnya ; setiap apa yang kita suka tak semestinya boleh mendatangkan bahagia kerana ia juga bol ...more
Azmi
Jun 24, 2017 rated it liked it
Seram siot! Ni satu2nya novel RAM yang aku baca, sebab novel2 RAM yang lain nampak tak menarik dengan unsur zaman silam. Penerangan pasal botani dan nisbah baja:tanah semua tu memening dan menyemakkan. Nak bagi bintang banyak2 pun macam tak layak sebab banyak lagi novel yang lagi bagus. Apapun, ini la rasanya novel Melayu paling seram teman pernah baca.
Summer Amra
Feb 22, 2019 rated it really liked it
Ungu Karmila
📌freaky-scary, baca tengah malam gerenti terbayang semacam👻
📌Suspense & mystery
📌the more you read the more you want to know whats the ending! jangan skip ke ending ya sudah 😂
📌Good info.
📌too bad.. Buku ni inda lagi bejual d bookstore..
Anis Khairi
May 16, 2017 rated it really liked it
Nie 1st buku RAM yg sy bace slps di suggested oleh beberape org kawan-kawan. Expectation sy sgt tinggi utk novel nie. Tp agak kiciwa ckit sbb sy dah bole teka beberape plots n ending die acane. Tp satu bacaan yg menarik n byk info2 bru dpt blaja dr novel nie. Overall, buku ni sgt bgus utk dibace.
F. Hanim
Apr 04, 2017 rated it really liked it
This review has been hidden because it contains spoilers. To view it, click here.
Kayblack
Dec 09, 2017 rated it it was amazing
Shelves: kay-black-fav
penuh misteri dan terbaik jalan ceritanya...
Mas Aqidah Mohamad Azahar
Oct 07, 2018 rated it it was amazing
Apa-apa karya dari RAM tak pernah tak best.
Delisha
Jul 19, 2017 rated it it was amazing
fav!
Fazeduan Bin Chawfa
Jan 29, 2018 rated it it was ok
Good book
AdamMohdAmin
May 01, 2019 rated it it was amazing
What a journey reading this book. Of all the books I've read, I think this is the best so far! Nak bagi review panjang lagi tapi mengantuk weh bersahur tadi hahaha. Stephen King is shook.
Qusha
Mar 07, 2013 rated it really liked it
Best, sangat menyeramkan terutamanya pada bahagian tengah2 sehingga ke akhir.. tapi cuma, detail description sesuatu perkara kat dalam cerita ni agak kurang sikit..dan bila saya dah habis baca tu, kurang faham sebenarnya.. spoiler alert: sebenarnya saya tak tahu apakah dalam cerita ni ada hantu ke tak?? tu yang sikit confusenya..lepastu mungkin karakter novel mesti dihuraikan lebih banyak berkaitan keadaan fizikal mereka...
Wafa
Dec 30, 2012 rated it it was amazing
Buku ini seperti boleh diletakkan sebaris dengan buku Mr. Midnight !

Menyeramkan, saya tidak tidur lena selepas membaca buku ini untuk 2 malam berturut-turut. Sebelum akhirnya perasaan saya stabil bahawa ia semata-mata karya RAM.

Ungu Karmila, sebuah vila untuk melambangkan cinta seorang lelaki.

Nurazrina
Feb 20, 2013 rated it it was amazing
siapa boleh fikir , sebabkan satu bunga , satu keluarga bahagia musnah dan orang yang juga mahu mencari kebenaranya juga kadangkala masuk perangkap bunga puaka ituu jiga tidak kuat menghadapinya. wwuuuuu. seram oh. do i make suspense enough? hihi though , we should only believe and fear ONLY ALLAH. fully believe. and should seek only ALLAH's protection.
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »

Readers also enjoyed

  • Tunggu Teduh Dulu
  • Contengan Jalanan
  • Pelangi
  • Salju Sakinah
  • Syabab Musafir Kasih
  • Bicara Hati
  • Nota Cinta Buatmu
  • Jaja & Din
  • Tak Seindah Mimpi
  • Ombak Rindu (Ombak Rindu, #1)
  • Adam & Hawa (Adam & Hawa, #1)
See similar books…
Ramlee Awang Murshid (lahir 4 November 1967) ialah seorang novelis dan juga penulis Malaysia untuk Radio Televisyen Malaysia (RTM) sejak 1986. RAMLEE Awang Murshid dilahirkan di Papar, Sabah, pada 4 November 1967 dan pemegang Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Massa, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), bertugas sebagai wartawan penyiaran di RTM Angkasapuri Kuala Lumpur.

Dalam dunia penulisan, Ramlee
...more
No trivia or quizzes yet. Add some now »
“Cinta sama seperti kupu-kupu yang bila-bila masa saja akan terbang kemana-mana. Warna warni yang indah tak lebih hanya mengasyikkan seperti pelangi bila-bila masa akan hilang” 27 likes
More quotes…