Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Surihati Encik Pembunuh” as Want to Read:
Surihati Encik Pembunuh
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Surihati Encik Pembunuh

(Hero ##3)

by
4.36  ·  Rating details ·  145 ratings  ·  36 reviews
Ahli-ahli dunia gelap telah menggelarnya sebagai 'Izrail', kerana setiap kali organisasi dunia gelap tumbang, dialah yang bertanggungjawab. Dia telah meragut 900 nyawa. Namun Faisal sudah rasa muak dengan darah dan mula tawar hati meneruskan kehidupannya itu. Sedang kemelut jiwanya mencapai kemuncak, kenalan lamanya Amirah muncul. Faisal membuat tindakan drastik, melamar k ...more
Paperback, 424 pages
Published 2017 by Hilal Asyraf Resources
More Details... Edit Details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Surihati Encik Pembunuh, please sign up.

Be the first to ask a question about Surihati Encik Pembunuh

This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

Showing 1-30
Average rating 4.36  · 
Rating details
 ·  145 ratings  ·  36 reviews


More filters
 | 
Sort order
Start your review of Surihati Encik Pembunuh
akusipeminatbuku
Tajuk yang digunakan memang komersil dan sesuai dengan trend sekarang. Walau bagaimanapun cerita yang dihidangkan tidak sebegitu.

Pada pandangan saya, jalan cerita novel ini agak menarik tetapi masih ada ruang untuk penambahbaikan. Satu kerugian pada saya bila mana rahsia besar watak utama iaitu seorang pembunuh telah diberitahu terlalu awal. Kalau si pembunuh kekal dengan nama panggilan tanpa diberitahu siapa dia yang sebenarnya, jalan cerita ini pasti lebih suspen. Bagi watak heroin pula, saya
...more
Ella
May 05, 2018 rated it really liked it
Berkisahkan tentang seorang pembunuh bernama Faisal. Dia di besarkan oleh Luke dan di latih sebagai assasin. Jatuh cinta pula dengan Amirah, tanpa dia ketahui, Amirah bekerja di jabatan Inteligen Kerajaan Malaysia.

Jika ada pembunuh pasti ada pemburu, Bakri, yg akhirnya membantu dia untuk menumpaskan Maximus.

Apa yg saya suka dalam novel ni :
1. Penghijrahan ke arah kebaikkan tidak mudah jalannya terutama Faisal keran dia sering di buru oleh banyak pihak.

2. Kejujuran Amirah membentangkan siapa Fais
...more
Sha Mohamed
Jan 11, 2019 rated it really liked it
Penulis berjaya menarik pembaca melalui tajuknya sahaja.. Walaupun cerita mengenai surihati itu tak banyak sebaliknya lebih pada pembunuh.. Seorang pembunuh yang telah membunuh banyak nyawa sehingga beratus ingin berubah.. Ini perjalanan hidup beliau dan perjalanan beliau tak mudah..
Yazlina Saduri
Jun 29, 2019 rated it it was amazing
Ini karya HA yang ketiga dalam siri Hero dan sekali lagi, langsung tidak menjemukan bagi saya. Kisah Faisal dari Organisasi Kegelapan, mangsa pembunuhan senseless kedua ibu bapanya waktu beliau kecil, dibesarkan oleh Luke si pembunuh upahan, dan Faisal akhirnya amat berwibawa menjalankan tugasnya menghapuskan samseng pelbagai watak dan latar belakang. Jumlah akhirnya 1000? Saya sangat suka watak Faisal. Beliau nampak cool namun matang dan berprinsip, tidak akan mahu mencederakan wanita, kanak-ka ...more
biblio_mom (Aiza)
Sep 20, 2020 rated it really liked it  ·  review of another edition
Menurut H.A, watak Faisal diinspirasikan oleh John wick. Cumanya Faisal lebih banyak berbicara berbanding watak John Wick. Faisal sebagai watak utama, digelar Izrail kerana telah meragut lebih 900 nyawa. Namun Faisal telah diberikan hidayah dan merasa muak dengan kerjayanya sebagai pembunuh dan bau Hanyir darah menghantui diri.

Sedang perasaannya berkecamuk, tiba-tiba rakan universitinya Amirah, muncul. Faisal mengambil langkah membabi buta dengan melamar Amirah pada ketika itu juga untuk menjad
...more
Kamal
Apr 14, 2018 rated it liked it
Satu percubaan yang bagus oleh penulis, walaupun jalan cerita agak tipikal. Teknik penulis memasukkan elemen-elemen kritik sosial yang relevan dengan situasi semasa walaupun latar cerita adalah pada masa hadapan harus dipuji. Dan ini adalah novel pertama yang saya baca, latar tempat yang digunakan oleh penulis adalah sekitar tempat yang saya tahu, jadi memang dapat lebih menjiwai jalan cerita ;)
Hafiz Zawawi
Jul 11, 2021 rated it really liked it
John Wick Malaysia?

Bukan, ini kisah Faisal.

Dahulu aku rasa hero seperti Hawkeye, Black Widow dan Batman ni sampah. Sebab apa? Sebab mereka tiada kuasa luar biasa seperti Superman, Hulk, Spiderman dan lain-lain. Cuma, selepas aku tahu apa yang mereka mampu kuasai dan khidmat apa yang mereka dapat tawarkan kepada Avengers dan Justice League, baru aku mengerti.

Samalah dengan Faisal.

Kebolehannya aset penting untuk yang akan datang.

-PEMINAT FILEM DAN BUKAN KOMIK MARVEL-
Nur Fathinah
Jun 11, 2020 rated it really liked it
This review has been hidden because it contains spoilers. To view it, click here.
Nor
Dec 26, 2020 rated it it was amazing
Shelves: zamri-norazzah
Awalnya tertarik dengan judulnya yang mengikut trend judul-judul drama yang kisahnya tidak lari dari kisah cinta dua darjat, cinta tak kesampaian, kecewa dan mengecewakan dan lain-lain lagi.

Saya bukanlah pembaca tegar buku-buku beliau, namun mengenali Hilal Asyraf sebagai seorang penulis yang ada wawasan menyebabkan saya rasa tertarik untuk membaca novel ini.

Ternyata ia sebuah novel yang penuh dengan aksi. Topik utamanya adalah berkenaan ruang taubat yang diberikan Allah buat pendosa, seluasnya.
...more
Kdjxh
Oct 19, 2019 rated it it was amazing
Novel yang sarat dengan manfaat bagi aku yang pendosa ni 😭 Dalam buku ni ada beberapa persoalan yang sudah terjawab yang mana aku takut nak bertanya sebelum ni.

Terima kasih dan tahniah HA!
Siti Shakira Suhaimi
May 13, 2019 rated it it was amazing
Saya pernah terjumpa buku ni sebelum mengenal Siri Hero, Dan saya agak skeptikal dengan tajuk buku ni. Saya tidak menggemari Novel- Novel melayu dan perkataan “Surihati” cukup untuk membuat saya hilang minat.
Bila saya mulakan Siri Hero dan habiskan buku tiga, perasaan agak berbelah bahagi sebab dua buku yang sebelumnya sangat menarik, takut buku ketiga will kill the mood.
But the book got me. And this book as meaningful as the others.
Organisasi Hitam (dah macam Detective Conan - Black Organisat
...more
NUR HIDAYAH ABDUL HAMID
First karya Hilal yang saya baca adalah Hero masa tu tahun 2011 tak silap. Start situ jatuh cinta dengan tulisan beliau dan saya lengkapkan beli semua buku-buku beliau. Sebab bagi saya novel beliau bukan biasa-biasa. Ada banyak unsur yang beliau dapat satukan dalam sebuah novel. Yang pasti saya akan sangat yakin untuk bagi adik-adik dan kawan-kawan baca. Bukan setakat cerita yang penuh dengan aksi tapi juga ada banyak pengajaran yang boleh diambil.

Saya ambil masa seminggu untuk habiskan baca, s
...more
Nor Afizah
May 26, 2019 rated it it was amazing
Assalamualaikum...

😄hai ,izinkin saya review novel Surihati Encik Pembunuh (SEP) yg dikarang oleh saudara hilal asyraf yg terkenal dengan karya aksi islamik beliau.trilogi takdir adalah pencetus minat saya kepada penulisan beliau sebelum membuat keputusan untuk membeli karya lain seperti hero,vt,pemburu,hikayat satria arus perubahan dan samurai melayu.

S:- Sejak kali pertama membaca tajuknya semasa penulis membuat promosi di fb beliau,tidak dinafikan saya rasa agak 'cliche' kerana masa tu kebetula
...more
Shimah Basri
May 26, 2019 rated it it was amazing
"wawasan akhirat". mengingatkan bahawa matlamat utama kehidupan insan di atas muka bumi ini, akhirnya ialah mahu pulang bertemu Allah SWT dalam hati yang sejahtera.

"kerana Islam ialah rahmatan lil 'alamin" bermaksud rahmat kepada sekalian alam.

"hatta kepada orang kafir, hatta kepada tumbuhan dan binatang, hatta kepada bumi ini sendiri"

inilah nasihat-nasihat yang disampaikan amirah kepada faisal sehingga faisal sendiri ingin menjadi sebahagian daripada mereka yang ingin mencapai wawasan akhirat.
...more
Noraishah Azhar
May 27, 2019 rated it it was amazing
Mengisahkan tentang sang Izrail yang digeruni oleh pembunuh pembunuh lain kerana telah membunuh 900 nyawa dan bilangan nyawa yang hilang ditangannya makin bertambah kian hari.
Namun siapa sangka, hatinya diketuk oleh Ilahi dan mula merasakan hidupnya yang pudar kembali berseri. Pertemuan tidak sengaja dengan Amirah, rakan sekuliahnya satu masa dahulu seakan-akan jawapan untuk kembali ke jalan yang diredhaiNya. Namun kejahatan yang selama ini menyarungi dirinya seakan berat untuk melepaskan Faisal
...more
Yana
May 25, 2019 rated it really liked it
Buku ketiga dalam siri universe HERO.
Buku pertama yang aku baca untuk siri ini.
Decide nak beli sebab tajuk catchy, yang buatkan aku tertanya, "what? Hilal asyraf pun pilih tajuk macam ni? Yang selalunya tajuk pilihan novel-novel cinta cliche di malaysia ni?"
.
And so sebab nak tau apa beza novel ni berbanding novel cinta cliche tu (sebab tajuk lebih kurang, gambar pun macam novel cinta biasa), maka aku pun baca.
.
Bila dah baca, tertarik dengan watak bakri (hero dalam novel Pemburu) yang ada buat ke
...more
N.F Afrina)
Jan 12, 2020 rated it it was amazing
I don't want to be a book nazi this year. I just want to read books, like them a lot and give 5 stars. So here's to this book-

The thing that I love the most about Hilal Asyraf's books is that the balance of characters are well thought and females aren't objects that need saving. I should have guessed that seeing his pattern. The women in this book always have a role to play than just a supportive wife.

This one just hits home. Someone who has murdered hundreds of people and still murdering, want
...more
Syazwani Kamaruddin
Mar 03, 2021 rated it it was amazing
Shelves: misimembaca2021
Faisal atau lebih dikenali sebagai Izrail dalam organisasi Hitam kerana bilangan mangsanya mencecah 1000 orang. Namun Faisal telah diberikan Hidayah oleh Allah. Dia mula merasa muak dengan kerjayanya dan bau hanyir darah mla menghantui dirinya.

Pertemuaan dengan rakan lamanya telah merubah kehidupan seorang Faisal. Beliau nekad meninggalkan oganisasi Hitam demi memburu kebahagiaa dan ketenangan.

Perkataan "wawasan akhirat" yang dituturkan oleh Amirah mengingatkan bahawa matlamat utama kehidupan i
...more
Zully Azizan
Oct 14, 2018 rated it it was amazing
RUGI BESAR PADA SESIAPA YANG TIDAK MEMILIKI NASKAH INI.

Sejenis karya yang bila dah mula memang susah nak letak tepi.. Sebab tahap ingin tahu aku yang sangat sangat tinggi, penulis berjayalah buat aku bersengkang mata malam ni kan.

Tuan Hilal terima kasih untuk naskah yang sarat dengan ilmu ilmu yang sangat berguna untuk pembaca pembaca karya tuan. Walaupun kisah cinta yang tuan karang tidak 'tangkap leleh' seperti kisah cinta novel lain tetapi cintanya sangat terkesan dihati saya dan saya yakin d
...more
Nursakinahsaedin
May 27, 2019 rated it it was amazing
"Apa tanda Allah masih sudi terima taubat & ampunkan kesalahan kita? 'kita masih hidup sekarang'."

Faisal, seorang pembunuh handal yang telah berjaya membunuh lebih kurang 900 dan mempunyai kehidupan yang sangan mewah. Tapi, sejahat-jahat mana pun manusia tetap akan kembali kepada fitrah asalnya. Cintakan kebaikan. Faisal nekad untuk berhenti dari menjadi seorang pembunuh walaupun tahu bakal menghadapi pelbagai ujian.

Pertemuan dengan Amira meyakinankan Faisal dengan penghijrahannya. Faisal dapat
...more
Amalina Syamsul
Sep 05, 2019 rated it it was amazing
Admin suka sangat2 baca novel ni. Memang terbaik. Jalan cerita memang admin kagum gila. Faisal, seorang lelaki atau digelar pembunuh yang sedikit demi sedikit berubah setelah bertemu dgn si heroin, Amirah. Tetapi setiap penghijrahan yang dilakukannya bukanlah mudah. Pelbagai halangan dan rintangan yang perlu Faisal perlu hadapi? Apakah Faisal mampu meneruskan niatnya itu? Dapatkan segera buku ini di https://www.e-sentral.com/ :)) ...more
Nur Hidayatul Awadah
Feb 07, 2021 rated it really liked it
This review has been hidden because it contains spoilers. To view it, click here.
Zzati Alydrus
Oct 14, 2020 rated it it was amazing  ·  review of another edition
Karya by Hilal Asyraf memang tak mengecewakan. Walaupun novel ini merupakan kesinambungan atau siri SAGA HERO @ Bersambung, tapi penulis dapat buat satu storyline yang sgt sgt berbeza dgn siri sebelumnya (walaupun bersambung) dari segi teknologi sains, persepsi islamik, unsur kejahatan dan semua lah. :)
Muhamad Syafiq
Mar 22, 2019 rated it really liked it
Best. Jalan cerita yang menarik. Walaupun dah dapat agak sebab apa amirah btol2 nak kahwin dgn Izrail. Walaupun tajuk mcm nampak kisah cinta,tapi tak kesemua pon kisah cinta. Nak tau lebih lanjut kene baca. Serius. Tahniah saudara hilal
Nurul Afiqah
Aug 05, 2021 rated it really liked it
Novel Hilal asyraf tak pernah mengecewakan.. terima kasih kerana menulis bukan hanya untuk pembacaan biasa tetali penuh dengan ilmu yang menarik
Haniff
Dec 04, 2019 rated it it was amazing
Dah baca 4 novel siri Hero, so far yang ini paling best👍👍👍
Membunuh Muhammad je belum baca
Lyla Ibrahim
Aug 19, 2017 rated it it was amazing
Hilal Asyraf tidak pernah menghampakan. Cerita dikarang dengan bagus sekali.

Harapnya ada 'sekuel'...hee
...more
Naufal Shah
Sep 07, 2021 rated it really liked it
Gaya cerita macam John Wick..
Bayuu Haikalson
Apr 06, 2020 rated it really liked it
Sambungan dari novel seterusnya. Pembunuh dan pembunuhan di tulis dengan jiwa.

Terasa nak baca next karya dia lah.
Nadhiah Aida
Aug 10, 2017 rated it it was amazing
Shelves: rb-2017
OMG this is the best ... I mean the best ...

never ever judge a book title ... just read it ...
« previous 1 3 4 5 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »

Readers also enjoyed

  • Impian Jalanan
  • Empayar: Hikayat Putera Tanpa Nama
  • Dunia Tanpa Tembok
  • Pelukis Jalanan
  • TELAGA
  • Selamat Tinggal Purnama: Strain Pertama
  • Empayar 2: Hikayat Mukjizat Daripada Iblis
  • Signature Jalanan
  • Selamat Tinggal Purnama: Strain Kedua
  • Puteri Bunian Bulan
  • Arkitek Jalanan
  • Seni Berfikir Yang Hilang
  • NIKINA
  • Kapal Terakhir Di Dunia: Episod III
  • Mawaddah Ilmi Ingin Pulang
  • Titanic Di Hujung Jari
  • Code Name Cobra
  • Letters to God
See similar books…
548 followers
MUHAMMAD HILAL ASYRAF atau lebih dikenali sebagai Hilal Asyraf, merupakan garaduan Yarmouk University(2012), Jordan dalam bidang Usuluddin.

Beliau telah memulakan karier sebagai seorang penulis semenjak April 2009 dengan karya sulung, Novel VT dan Buku Motivasi Langit Ilahi: Tuhan Tidak Lupakan Kita.

Semenjak itu, beliau aktif mengarang karya-karya fiksyen dan non-fiksyen. Kini telah menghasilkan le
...more

Other books in the series

Hero (5 books)
  • Hero
  • Pemburu
  • Samurai Melayu
  • Membunuh Muhammad

News & Interviews

For those of us north of the equator, it's time for chilly days, long nights, and plenty of time to cozy up with a new book–or book...
27 likes · 8 comments