Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Wo Ai Ni Allah” as Want to Read:
Wo Ai Ni Allah
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Wo Ai Ni Allah

3.74  ·  Rating details ·  88 Ratings  ·  20 Reviews
Sebuah novel pencarian spiritual gadis cina. bagaimana rasanya hidup dalam kehampaan jiwa, spiritual dan sosial sekaligus?
Paperback
Published 2008 by Diva Press (first published 209)
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Wo Ai Ni Allah, please sign up.

Be the first to ask a question about Wo Ai Ni Allah

This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

(showing 1-30)
Rating details
Sort: Default
|
Filter
Vanny Chrisma
Dec 17, 2008 rated it it was amazing
perkenalkan, nama saya Vanny Chrisma W, terima kasih atas kesediannya membaca dan menilai novel berjudul wo ai ni Allah ini. Untuk lebih lanjut mengenal saya silahkan membaca di blof saya di www.vannychrisma.blogspot.com.

atau chat via ym di : fani_ceplok@yahoo.com
Ukhti Winar
Apr 15, 2013 rated it really liked it
Shelves: my-own
"Apakah Jika kau dari awal tak mengenal Allah, hatimu akan tentram. Mungkin, tapi jika kau mengenal Allah kau akan merasakan sesuatu di mana memang kau harus berada, kau harus merasa, dan kau harus mempercayainya." itulah yang kupetik dari buku ini.

Buku ini menceritakan tentang seorang amoy china yang mengalami masa kecil yang sangat tragis. Ayahnya yang penderita Skyzofrenia (sebuah gangguan jiwa) yang terus-menerus melakukan pencarian terhadap tuhan, mati di depan matanyam dibunuh oleh om-nya
...more
Yazid (Ciel)
Nov 04, 2012 rated it really liked it
The title of this book alone had caught my attention. 'Wo ai ni Allah' or in English, 'I love Allah'. Such lovely words and yet meaningful and powerful.

The only thing that I dislike about this novel is the usage of drama. Somehow, I think the drama is excessive in a way that make every characters seem to be portrayed as 'consistently emotional'. The second thing that I dislike about this novel is the main character; Amei which I could not relate to myself because of her crazy-ish behavior. Regar
...more
Laily Darinxseorank
Mar 29, 2011 marked it as to-read
Judul : Wo Ai Ni Allah
Penagrang : Vanny Chrisma W.
Penerbit : DIVA Press
Tebal : 365 halaman

Buku ini mengisahkan pencarian seseorang tentang keberadaan Tuhan. Figur gadis Cina dalam buku ini adalah cermin kerinduan spiritual yang tak terperikan di kalangan atheis yang tak tahu mau ke manakah jalan hidupnya. melalui pergulatan panjang, pencarian melelahkan, hingga perdebatan sengit tentang eksistensi dan orientasi hidup setiap manusia di bumi ini, pengarang menorehkan kisah yang sangat mengharukan,
...more
Gobokairina
Aug 25, 2010 rated it really liked it  ·  review of another edition
Shelves: koleksi-ga
Semua hati yang keras akan luluh oleh sebuah kata: cinta. Ini bukanlah tentang aku, kelihatannya saja begitu.

Ia cerita tentang seorang aties dalam mencari Tuhannya. Si kecil Amei berusia 15 tahun yang belajar mengenal erti agama itu sendiri. Perjalanan kisah Amei yang berliku membuatkan aku rasa cukup bersyukur. Aku dilahirkan dalam agama Islam dan membesar begitu. Namun pada mereka yang berfahaman aties ini, ia semua perlu diterima oleh logik akal.

Amei mula keliru dengan kembara agamanya. Apata
...more
M Abdul
Oct 31, 2013 rated it liked it
Judul Buku : Wo Aini Allah
Penulis : Vanny Chrisma W
Editor : Akhmad Muhaimin Azzet
Penerbit : DIVA Press, Mei 2008

Dalam novel ini menceritakan tentang pencarian Tuhan oleh seorang gadis belia berusia 14 tahun, Namanya Amei Chan. Perjalananya tak mudah, dia menghadapi banyak halang rintang. Mulai dari ibunya, maupun lingkungan sekitarnya yang membuat dirinya layaknya seorang yang asing. Tetapi tekatnya tidak pernah surut, entah dari mana yang pasti dari orang baik di sekitarnya. Kisah ini syarat ak
...more
Riezkie
Apr 02, 2011 rated it liked it
sure.. Journey of faith very awesome! A Chinese family, starts from the father named Tan Tio, a drug dealers, thieves and gamblers have a dream that he said came from God. Ranging from all his life changed.. Start of school children who are no longer as always humiliated that child from a madman until his death. The journey to find God's powerful thrilling and valuable. After the death of Tan Tio, who called Amei adoptive son who continue the struggle to find God. Travel must sacrifice everythin ...more
Aini Akmalia
Isu yang diketengahkan sangat menarik. Membacanya sinopsisnya sahaja saya teruja untuk membacanya. Walaupun ianya sebuah bacaan fiksyen, namun ceritanya dipandu secara ilmiah dan bersikap terbuka. Sudut pandang keadaan hidup dalam kepelbagaian agama yang harmoni dipaparkan dengan begitu baik oleh penulis. Ianya sudut yang lain daripada yang lain, khususnya apabila bercakap dalam konteks masyarakat majmuk di Malaysia.

Pun begitu, secara peribadi, ada bahagian ceritanya yang tidak masuk akal bagi s
...more
Nisa
Apr 18, 2013 rated it really liked it
Mungkin bila baca, dia nak gambarkan perasaan watak, keadaan dan sebagainya bunyi macam hiperbola.
Kadangkala memeningkan, tapi mungkin itulah gambaran bagi golongan yang masih mencari di mana Tuhan.

Sedikit sebanyak memang sangat tersentuh bila baca buku ni. Kadang kadang titis air mata. pehh.
Tapi lihatlah semangat yg belum islam ni mencari Tuhan.
Jadi, refleksi terhadap diri sendiri, haruslah amat amat bersyukur kita lahir lahir, sudah beragama islam.
Syukur alhamdulillah.
Ambil iktibar. InsyaAll
...more
Lolliepop
ini hanyalah apa yg saya rasa..

hmm..buku yg sangat menarik dan penuh dgan air mata..kisah seorang budak perempuan yg mencari agama utk menymbung pencarian ayahnya setelah ayahnya dibunuh.kemudian, dibuang pula ibu sendiri namun nasibnya agak baik kerana seorang doktor (betul ke doktor?x brapa ingat laa) dengan baiknya membiarkan budak itu tinggal dengannya...tapi, kemudian dicemburui pula oleh kekasih doktor tuee...

terus terang, novel ini ialah novel yg paling meruntun hati yg pernah saya baca..
...more
Nanadhoi
Jan 30, 2013 rated it really liked it
aku tak ingat sangat sebab dah lama baca.

overall cerita tentang seorang gadis dalam
perjalanan mencari Ilahi.
dia bermimpi.
membuatkan dia bertekad untuk mencari siapa Tuhannya yang sebenar.

recommended for those yang minat novel berunsurkan islamik.

Salbiah Sulaiman
Jul 18, 2010 rated it really liked it
Pencarian kebenaran yang betul-betul menyentuh perasaan. Selepas membaca buku ini, bersyukur kerana dilahirkan dalam Islam, namun pencarian ilmu sentiasa menjadi tuntutan untuk memperkukuhkan iman.
B-zee
Feb 08, 2012 rated it it was ok
Shelves: fiction
http://bacaanbzee.wordpress.com/2012/...

Penuh makna dan nasehat, tapi terlalu dangkal dan tidak masuk akal.
Mi_kan
Sep 25, 2010 rated it it was amazing
Love the book!
Salman
Jan 04, 2009 added it
buku penyiram rohani yang ada di perpus smart
Nur Sariff
Jul 26, 2013 rated it it was amazing
Karya yang menyentuh hati dan membuka luas mata yang terbuka, tetapi masih lagi terpejam tentang keindahan islam. Garapan cerita yang menarik, susunan bahasa yang mengasyikkan. Thums up!
Hasinah Nia
tak sangka sy sbb dapat tengok kawan baca novel ni dgn penuh ke'feeling'an dan ade yg berair mata. kesimpulan, must read!
Web Sutera
Dec 06, 2009 rated it really liked it
Saya sudah baca novel ini. Saya akan buat resensi ringkas, insyaAllah.

-- Web Sutera
http://pasalbuku.blogspot.com
Kurnia Dwi Aprilia
rated it liked it
Aug 14, 2014
fandytaher
rated it it was ok
Aug 05, 2009
nazhsahaja
rated it liked it
Nov 15, 2015
Rhegy Prananda
rated it it was amazing
Feb 18, 2014
Amelia Santinik
rated it liked it
Feb 17, 2017
Fitry Hidayat
rated it liked it
Apr 28, 2014
Adina Risdayanti
rated it liked it
Nov 16, 2011
Sarah
rated it really liked it
Nov 01, 2012
Muzaf Ahmad
rated it liked it
Apr 08, 2011
Liyana Khalisa
rated it liked it
Jan 16, 2014
Lowprofile
rated it it was ok
Aug 01, 2010
Nor Fatihah
rated it did not like it
Dec 15, 2013
« previous 1 3 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »

Fiction Deals

  • Mercy Among the Children
    $14.99 $1.99
  • Darkness There: Selected Tales by Edgar Allan Poe [Kindle in Motion]
    $1.99 $0.99
  • An Empty Cup
    $3.99 $1.99
  • I Like You Just Fine When You're Not Around
    $4.99 $1.99
  • Abby's Journey
    $4.99 $1.99
  • The Underground River
    $12.99 $2.99
  • The Word Game
    $4.99 $1.99
  • Fraulein M.
    $4.99 $1.99
  • The Lost Girls of Camp Forevermore
    $11.99 $2.99
  • Sister of Mine
    $3.99 $1.99
  • Bury What We Cannot Take
    $5.99 $2.99
  • Chomp
    $6.99 $1.99
  • Searching for Grace Kelly
    $15.99 $1.99
  • Bricking It
    $3.99 $1.99
  • The Fifth of March: A Story of the Boston Massacre (Great Episodes)
    $8.99 $2.99
  • Starfish
    $10.99 $1.99
  • Thunder and Rain
    $9.99 $2.99
  • All Grown Up
    $9.99 $2.99
  • The Light of Hidden Flowers
    $4.99 $1.99
  • Olive's Ocean
    $6.99 $1.99
  • Ecstasy
    $13.99 $1.99
  • The Elephant Keeper's Daughter
    $5.99 $2.99
  • The Virtues of Oxygen
    $3.99 $1.99
  • Home to Harmony (Harmony #1)
    $11.14 $1.99
  • Dog Crazy
    $7.99 $1.99
  • The Towers of Tuscany
    $3.99 $1.99
  • The Noticer: Sometimes, all a person needs is a little perspective
    $9.99 $2.99
  • Who We Were Before
    $4.99 $1.99
  • The Reluctant Midwife (Hope River, #2)
    $10.49 $1.99
  • Sin No More (Reverend Curtis Black)
    $10.39 $1.99
  • The List
    $7.99 $2.99
  • Lost & Found
    $5.74 $1.99
  • A Watershed Year
    $3.99 $0.99
  • Savage
    $3.99 $1.99
  • The Designer
    $4.99 $1.99
  • The Novice: A Story of True Love
    $10.74 $1.99
  • Go Away Home
    $3.99 $1.99
  • The Leaving of Things
    $4.49 $1.99
  • Train I Ride
    $6.99 $1.99
  • The Weight of Ink
    $10.99 $2.99
  • We'll Always Have Paris: Stories
    $9.99 $1.99
  • The Hidden Flower
    $9.99 $1.99
  • Greyhound
    $3.99 $0.99
  • Take Two (Above the Line, #2)
    $7.99 $1.99
  • The Heart Mender: A Story of Second Chances
    $9.99 $1.99
  • Lisette's List
    $11.99 $1.99
  • This Burns My Heart
    $10.99 $1.99
  • The Journeys of Socrates
    $10.99 $1.99
  • Annie on My Mind
    $9.99 $1.99
  • An Absent Mind
    $4.49 $1.99
  • The Book of Ruth
    $18.99 $1.99
  • Smoke
    $4.99 $1.99
  • Where We Belong
    $5.99 $1.49
  • Cashelmara
    $14.99 $1.99
  • Dumplin' (Dumplin', #1)
    $7.99 $1.99
  • The Sisterhood of Blackberry Corner
    $7.99 $1.99
  • Digging In
    $5.99 $2.99
  • The Confessions of Catherine de Medici
    $11.99 $12.99
  • The Traveling Vampire Show
    $3.99 $0.99
  • The Long Way Home
    $3.99 $1.99
  • Going Home
    $3.99 $1.99
  • The Girl in the Glass
    $9.99 $1.99
  • Prayers and Lies
    $14.99 $1.99
  • Go the F**k to Sleep
    $8.99 $1.99
  • Fat Chance
    $3.99 $1.99
  • Just a Couple of Days
    $17.99 $1.99
  • The Boleyn Inheritance (The Tudor Court, #3)
    $12.99 $2.99
  • The Daughter of Union County
    $4.99 $1.99
  • The Fighting Ground
    $6.49 $1.99
  • The Sugar Men
    $3.99 $1.99
  • The Last Storyteller: A Novel Of Ireland
    $11.99 $1.99
  • The Sleepwalker's Guide to Dancing
    $5.99 $1.99
  • Vengeance Road
    $9.99 $2.99
  • Ungifted
    $7.99 $1.99
  • Julie of the Wolves
    $6.99 $1.99
  • Mrs. Saint and the Defectives
    $4.99 $1.99
  • Stiltsville: A Novel
    $10.99 $1.99
  • To the Bright Edge of the World
    $11.99 $2.99
  • The Patriots
    $11.99 $1.99
  • The Flicker of Old Dreams
    $9.99 $1.99
  • All the Good Parts
    $3.99 $1.99
  • The Food of Love
    $3.99 $1.99
  • A Scattered Life
    $3.99 $1.99
  • Every Ugly Word
    $3.99 $1.99
  • A Memory of Violets: A Novel of London's Flower Sellers
    $11.99 $1.99
  • Desert God (Ancient Egypt, #5)
    $9.99 $1.99
  • Bloody Jack: Being an Account of the Curious Adventures of Mary "Jacky" Faber, Ship's Boy (Bloody Jack, #1)
    $8.99 $2.99
  • The Woman Who Breathed Two Worlds (Malayan #1)
    $3.99 $1.99
  • An Amish Buggy Ride
    $4.99 $1.99
  • Old Yeller
    $6.99 $1.99
  • The Secret Healer (The Secret Healer #1)
    $3.49 $0.99
  • Elizabeth Street
    $4.99 $1.99
  • The Unkillable Kitty O'Kane
    $4.99 $1.99
  • It Is Well
    $4.99 $1.99
  • A Sinful Calling (Reverend Curtis Black #13)
    $9.99 $2.99
  • On a Cold Dark Sea
    $4.99 $1.99
  • My Lady Viper (Tales from the Tudor Court #1)
    $4.99 $1.99
  • Kings of Broken Things
    $4.99 $1.99
  • Edward Adrift
    $4.49 $1.99
  • The Restaurant Critic's Wife
    $3.99 $1.99
No trivia or quizzes yet. Add some now »