Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Bintang Al-Nilam Di Langit Mentakab” as Want to Read:
Bintang Al-Nilam Di Langit Mentakab
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Bintang Al-Nilam Di Langit Mentakab

by
4.23  ·  Rating details ·  26 Ratings  ·  10 Reviews
Leman menunjukkan sebaris tiga bintang yang elok tersusun di langit malam. Langit pekat malam dihiasi dengan bintik-bintik cahaya bintang dan seketul bentuk bulat bulan ditambah dengan bias-bias cahaya di sekelilingnya. Indah. Ada juga yang berkuning-kuning bercahaya berterabur. Dengan sipi-sipi awan litup yang membuah kepul-kepul bayang bulan, alam yang hitam pekat menimb ...more
Paperback, 133 pages
Published 2016 by Dubook Press

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Bintang Al-Nilam Di Langit Mentakab, please sign up.

Be the first to ask a question about Bintang Al-Nilam Di Langit Mentakab

This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

(showing 1-50)
Rating details
Sort: Default
|
Filter
Sharulnizam Mohamed Yusof
Nov 23, 2016 rated it really liked it
Cubaan pertama KHM menulis novel. Sebelum ini buku beliau lebih banyak berkisah tentang riwayat hidup yang menginspirasi.

Cuma novel ini, rasa saya banyak bersumberkan tentang kisah hidup beliau sendiri. Leman pada bab "Yuda", sangat ketara ke"KHM"nya. Heh!

Tentang buku ini;
1) Membaca buku ini membawa kenangan ke zaman kanak-kanak saya sendiri. Basikal berlampu dinamo, pangkin, penggunaan perkataan "tua" dan "muda" untuk menerangkan warna, itu sangat 80-an. Eheheh!
2) Kisah Duli menghibakan. Perpis
...more
Tavore
Feb 18, 2018 rated it it was amazing
Kampung saya pun dekat Sungai Pahang. Enough said :)
Hikaoru
Jul 18, 2018 rated it really liked it
Shelves: challenge-2018, malay
This is considered historical fiction to me. Hahahahha. I don't think I was born yet in this era.

Ahhh, but I cried reading this. That's what happened when you get attached to a character.

Anyway, it's about 7 year olds and their antics. It'll remind you of your fleeting childhood and of course, the fun you had.
Ayu Cipie
Oct 13, 2017 rated it it was amazing
“Dan pada setiap tambahan satu detik, satu detik lagi akan ditinggalkan”

Begitulah hakikat perjalanan hidup di dunia. Sebelum tibanya hari yang kekal abadi.

Kerana telah membaca buku penulis bertajuk ‘Emak Rindu Mathanga Erissery’, saya rasakan buku kali ini menceritakan kisah hidup penulis di zaman kanak-kanaknya. Dalam bentuk fiksyen.

Saya membaca dengan emosi kerana latar belakang kisah ini sangat dekat dengan hidup sendiri yang juga berasal dari Pahang.

Elemen kasih sayang, persahabatan dan sema
...more
Sharifah Aswad
Jun 07, 2017 rated it it was amazing
Buku ini layak diberi 5 bintang kerana penulisan yang sangat bagus! Malah saya beli beberapa buah naskah lagi untuk diberi kepada pelajar-pelajar saya. Sangat sesuai dibaca dari seawal 10 tahun. Ada babak yang bisa buat saya berderai air mata.

Sebagai orang yang tidak pernah tinggal di kampung, naskah begini sangat saya raikan kerana ia memberi saya peluang berangan bagaimana rasanya duduk di kampung.
Nahzatul Shima
Jul 20, 2017 rated it really liked it
Apa jadi dengan Nurul?
Nur
Mar 15, 2017 added it
buku yang penuh dengan rasa!

zaman aku darjah satu adalah pada tahun 1999.

latar buku ni rasanya lewat tahun 1980-an atau awal 1990-an.

masa mula-mula baca, penulis macam membiarkan pembaca meneka dulu umur Leman. aku teka Leman mungkin tingkatan satu.

meleset! darjah satu woih. darjah satu dah pandai cakap tulis macam tu. kalaulah betul latar umurnya, maka memang patut orang dulu-dulu ni cerdik dan satu persoalan kenapa budak-budak sekarang hanya bijak atas kertas je terjawab.

kalau zaman aku pun
...more
Adawiyah Hassan
Jan 06, 2017 rated it it was amazing
Bait kata yang tersusun dan indah. Watak-watak sureal yang menambah rencah cerita.
Khairul Muhammad
Nov 12, 2016 rated it it was amazing  ·  (Review from the author)
Shelves: buku-umum
Lucius Maximus
rated it liked it
Dec 05, 2016
Russiah Rais
rated it it was amazing
Sep 20, 2017
Rapidah Ramli
rated it really liked it
Dec 29, 2016
Russiah Rais
rated it really liked it
Jan 18, 2017
Cik Muni
rated it it was amazing
Nov 13, 2016
Shahida Azmi
rated it it was amazing
Jan 21, 2017
Farah Lina
rated it did not like it
Apr 26, 2018
Shahrul AhLami
rated it liked it
Jun 12, 2017
Wan SC
Apr 02, 2017 rated it it was amazing
Buku ini aku anggap sebagai buku yang sarat dengan emosi yang bersih. Kisah suka duka anak kampung berusia 7 tahun yang berjaya mengimbau kembali zaman kanak-kanak aku sendiri. Berlatar belakangkan bumi Mentakab dan Temerloh membuatkan aku lebih terkesan kerana itulah tempat aku membesar.
Tak perlu malu pun kalau aku nyatakan bahawa aku menangis membaca di bab-bab tertentu. Kisah persahabatan yang cukup tulus dan ikhlas.
Nor Syazana
rated it it was amazing
Aug 27, 2017
Zaim
rated it it was ok
Jul 24, 2017
Nuzul Hafiz
rated it really liked it
Mar 05, 2017
Shahkhairul Nizam
rated it really liked it
Jan 03, 2017
Raiha
rated it really liked it
Nov 26, 2016
Zulhilmi Rosli
rated it really liked it
May 02, 2017
Farah Amira
rated it it was amazing
Jul 21, 2018
Aliff Ismail
Jun 18, 2017 rated it it was amazing
Aura yang sama dirasai semasa membaca Kunang Pesisir Morten karya Raiha Bahauddin.
Rezqie Azlann
rated it it was amazing
May 15, 2017
Akif Irfan
marked it as to-read
Nov 23, 2016
Ismiizzah
marked it as to-read
Jan 09, 2017
Ayza Gürsoy
is currently reading it
Jan 14, 2017
SITI NOORHAFIZA
is currently reading it
Feb 09, 2017
Nadiah Abd Manaf
is currently reading it
Feb 26, 2017
Mitchelle Gennevy
marked it as to-read
Mar 03, 2017
Cik Nina
marked it as to-read
Mar 06, 2017
aanis
marked it as to-read
Mar 27, 2017
Siti Yummiliyah
marked it as to-read
Apr 03, 2017
Pak Badrul
marked it as to-read
Apr 12, 2017
Anas Akmal
marked it as to-read
Apr 16, 2017
Ikram Azmi
marked it as to-read
Apr 21, 2017
Mieey
marked it as to-read
May 03, 2017
Suhaily Samsuri
marked it as to-read
Jun 06, 2017
Najmi Farisham
marked it as to-read
Jun 10, 2017
Ahnafakmal
marked it as to-read
Jun 11, 2017
HNurains
marked it as to-read
Jul 10, 2017
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
Seorang mamat kilang yang kerjanya berdiri dan duduk membaca hal-hal orang lain. Kemudian ditulis dan dikongsi di laman sosial.

Malamnya pula menjadi tukang masak. Acah-acah profesional dan berani membukukan pengalaman.

Jauh lewat malam, dia sambung menulis sesuka hati. Kau tahu, dia juga suka mengembara. Tengok orang, tengok budaya, makan-makan, juga suka sekali masuk ke kelas-kelas bahasa dan kela
...more
More about Khairul Hakimin Muhammad