Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Manikam Kalbu” as Want to Read:
Manikam Kalbu
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Manikam Kalbu

4.35  ·  Rating details ·  553 Ratings  ·  63 Reviews
Cinta Ziryab mendalam sekali. Cintanya terhadap kegemilangan Melayu dalam dunia fesyen dan busana. Makna dan falsafah Melayu tercermin pada kurungnya yang cermat dikenakan. Dia menggali semula ketakjuban dalam kesenian. Katanya, 'sains itu hanyalah proses sedang seni itu hasilnya'. Dia mempunyai seekor kucing, Manikam Kalbu, dan kucing montel itu penghubung cinta dua zaman ...more
Paperback, 364 pages
Published February 23rd 2007 by Dewan Bahasa dan Pustaka, Malaysia
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Manikam Kalbu, please sign up.

Be the first to ask a question about Manikam Kalbu

Community Reviews

(showing 1-30)
Rating details
Sort: Default
|
Filter
Naim AlKalantani
Sep 07, 2014 rated it it was amazing
Seperti biasa, karya Faisal Tehrani amat mengagumkan pembaca.

Dulu aku pernah belajar cara melipat destar, dan aku juga ada 1 destar di rumah yg aku lipat sendiri.

Tapi tu dlm setahun lepas. Sekarang dah tak berapa berminat dah.
Tapi bila dah khatam Manikam Kalbu, aku bersemangat nak tahu seni & falsafah busana melayu. Bukan setakat destar, tapi dan lain-lain juga.

Aku tak reti menjahit, dan tak tahu pun jenis-jenis kain, dan tak tahu pun jenis jahitan. Memang tak tahu langsung. Walaupun aku t
...more
Iman Danial Hakim
Feb 10, 2017 rated it it was amazing
Setiap kali usai menamatkan karya Faisal Tehrani, ada dua perkara besar yang saya pasti peroleh: Ilmu dan Rasa.

Manikam Kalbu mengajak pembaca untuk merenung semula cara kita berpakai pada zaman ini. Manusia rata-ratanya sudah melupakan prinsip asli berpakaian. Ramai yang memakai bukan lagi untuk menutup badan, bahkan mengenakan baju dengan niat untuk mendedahkan tubuh badan.

Gaya penceritaan dalam Manikam Kalbu amat menarik dan unik. Naratif novel diselangselikan antara kisah Ziryab dan hikayat M
...more
Exavidreader
Jun 21, 2009 rated it it was amazing
Plotnya agak menarik, dengan bab-babnya diselang-selikan antara zaman dahulu dan zaman sekarang ini. Tema yang dipilih Faisal Tehrani kali ini ialah tentang pakaian - satu aspek penuh dengan unsur-unsur Islamiyah yang ramai sudah ketepikan hari ini. Melayu begitu kaya rupanya dalam seni menenun dan menjahit. Sayang muda-mudi hari ini tidak tahu dan hanya ikut fesyen barat tanpa mendalami ilmu bangsa sendiri yang begitu maju satu ketika dahulu dalam seni ini. Satu buku yang patut anda baca!
TemBook
Apr 01, 2017 added it
Shelves: book-shelf-2
Seperti pertama kali aku dijodohkan dengan karya penulis ini melalui Sebongkah Batu di Kuala Berang, keghairahan aku tak pernah luntur dari awal hingga ke mukasurat terakhir.

Apa yang sering menarik perhatian, Faizal Tehrani tidak sama sekali akan membiarkan naskhahnya kosong tanpa fakta yang mengujakan pembaca. Seperti dalam Manikam Kalbu ini, fakta mengenai dunia busana Melayu ini tidak lokek dalam helaian demi helaian.

Sehingga ke satu bab aku rasa seperti sudah pandai menenun songket, membuat
...more
Fatini Zulkifli
Nov 18, 2017 rated it really liked it
Shelves: malay-novel
Kagum dengan ketelitian dan usaha Faisal Tehrani untuk belajar ilmu menjahit, jenis kain, bahagian mesin jahit, jenis-jenis jahitan, sejarah busana Melayu bagi menulis novel ini. Memang layak menang tempat pertama Sayembara Mengarang Sempena Perayaan Jubli Emas Dewan Bahasa dan Pustaka. Dalam novel ini ada dua cerita yang berselang-seli iaitu cerita Ziryab dan cerita Manikam Kalbu.

Cerita Ziryab

Ziryab seorang anak yatim piatu yang tinggal bersama neneknya yang menghidapi penyakit Alzheimer. Ziry
...more
Shahrul AhLami
Jun 17, 2018 rated it liked it
Manikam Kalbu. Faisal Tehrani. Dewan Bahasa Dan Pustaka. 2009.

1) Apa itu Manikam Kalbu? Hahaha..entah aku pun tak tahu. Kalau dalam buku ini, Manikam Kalbu merupakan nama watak seorang tukang jahit istana dan juga nama seekor kucing.

2) Buku ini ada kisahnya yang tersendiri sewaktu aku ingin melamarnya. Buku ini mengandungi 357 mukasurat dan 25 bab.

3) Di dalam buku ini, ada 2 buah kisah di dua zaman yang berbeza. Namun, mempunyai tema cerita yang sama.

3) Di dalam buku ini, penulis cuba mengangkat
...more
Cik Aini
May 26, 2008 rated it really liked it
Shelves: read-2008, asean

Tajuk Buku: Manikam Kalbu
Penulis: Faisal Tehrani
Penerbit: Dawama (Dewan Bahasa dan Pustaka)
Genre : Novel Remaja
Mukasurat : 364 halaman
Dibeli Di: KLIBF 2008
Harga: RM 20.00 (selepas diskaun 20%)

Sinopsis:

Cinta Ziryab mendalam sekali. Cintanya terhadap kegemilangan Melayu dalam dunia fesyen dan busana. Makna dan falsafah Melayu tercermin pada kurungnya yang cermat dikenakan. Dia menggali semula ketakjuban dalam kesenian. katanya, 'sains itu hanyalah proses sedang seni itu hasilnya'. Dia mempunyai se
...more
Dayat
Aug 18, 2008 rated it it was amazing
I read lot reviews of Manikam Kalbu as I just can’t get my hand on the novel copy until KLIBF (thanks to my ignorance to the existence of ujanailmu.com @ a proud traditional cash & carry type of customer).
But then I still at lost to make my own review after three weeks reading thoroughly this award winning novel. Manikam Kalbu left me speechless.

One of the highlight of most reviewers is the humour quality in the novel. But personally the three days that I spent, Manikam Kalbu repeatedly touc
...more
Kataklicik
Apr 27, 2009 rated it it was amazing
Terpegun, terkesima, terkedu, ter-semuanya lah.

Karya Faisal Tehrani ini very well-researched, well-written, well-told. Hairan, bagaimana penulis yang sebegini muda tidak terperangkap dalam satu genre tetapi aktif dalam kepelbagaian. Aneh, tapi menakjubkan, jalan cerita karya-karya Faisal Tehrani yang berbagai dan tidak membosankan.

Selepas membaca Manikam Kalubu, tak hairanlah saya kenapa Faisal Tehrani mempunyai seakan cult-following di kalangan pembaca!
Hairie R
Oct 28, 2017 rated it really liked it  ·  review of another edition
Ceritanya ringkas dan mudah. Novel ini padat dengan borak-borak tentang falsafah pakaian Melayu. Itu saja. Ianya berinformasi tapi masih santai dan mudah dihadam.
Gobokairina
Aug 25, 2010 rated it it was amazing
Shelves: favorites, koleksi-ga
Membaca novel ini menuntut kesabaran yang cukup tinggi. Mungkin disebabkan penggunaan bahasanya. Aku perlu menjenguk halaman glossari di belakang buku dan ada masanya perlu menjengah ke Kamus Dewan hik3 lalala5 Namun, aku rasa ianya memang berbaloi. Sebuah cerita yang penuh harmoni dengan pelbagai jenis pakaian, warna, kain dan jahitan. Rujukan fesyen dan busana khususnya. Membawa aku mengenali dunia jahitan dalam falsafah Melayu. Sebuah cerita yang disampaikan dengan cukup santai walaupun ia se ...more
lost soul
Apr 10, 2013 rated it really liked it
Pembacaan aku ketika membaca Manikam Kalbu tergendala sebentar berikutan kelas memandu yang tidak sudah-sudah dan berakhir dengan test JPJ semalam. Hasilnya bukan sesuatu yang menggembirakan malah aku gagal dalam ujian ini, atau dalam bahasa memandunya, "kandas'.

Mungkin sahaja aku patut habiskan Manikam Kalbu sebelum aku menghadiri ujian ini. Mungkin juga aku akan lebih bersedia dan lebih terhibur, relax agaknya.

Apapun, biarlah. Semua yang berlaku pasti ada hikmahnya.
Begitu juga dengan pembacaan
...more
Ira Nadhirah
Sep 25, 2014 rated it really liked it
Selang seli cerita kini dan masa lampau. Satu naratornya manusia dan satu lagi naratornya seekor kucing yang hidup 600 tahun. Banyak mengupas tentang aurat dan pakaian melayu. Jika anda memang minat mendalami fesyen dan berniat untuk menyelamatkan dunia fesyen kita dari anasir-anasir luar, mungkin anda boleh membaca buku ini bagi menyuntik semangat. Bagi saya, terlampau banyak maklumat yang tidak berapa minat menjadikan pembacaan berterusan tanpa pemahaman dan perasaan. Setelah membaca beberapa ...more
Siti Salha
May 12, 2010 rated it it was amazing
Shelves: malay
Mengenali busana Melayu yang sememangnya ada pelbagai maksud yang tersirat. Seronok mendengar kisah si kucing madura bernama Manira/Manikam Kalbu. Buku ini suatu kelainan, tentang seorang pelajar lelaki yang mengambil aliran vokasional jahitan. Tapi, saya ada skip bukan sedikit tapi banyak bahagian zaman dahulu. Sedikit bosan.

p/s: Tercari-cari juga, apakah benar kucing madura wujud? Ciri-cirinya, berekor sedikit bengkok di bahagian hujung, bulu berwarna kelabu asap (kebiruan) dan sedikit gelap d
...more
Idamandarin Azhar
Jun 04, 2009 rated it it was amazing
Shelves: faisal-tehrani
Manikam Kalbu sememangnya "manikam kalbu" saya. Saya menjumpai buku ini ketika KLIBF 2009 bersama penulisnya sekali. Sejak menjadi peminat "Kerana Manisnya Epal", saya tidak henti-henti mencari buku ini. Cara penulisan FT padat dengan "research" fabrik dan busana Melayu, mungkin pada sesetengah pembaca merasakan ini sesuatu yang membosankan, tapi pada saya ini adalah ilmu yang sangat menarik (terutamanya pada mereka yang ingin mengetahui lebih mengenai jati diri Melayu). Apa yang pasti, saya ras ...more
Shahrul Ahmad
May 12, 2017 rated it it was amazing
Saya amat menggemari karya-karya Dr. Faisal Tehrani. Manikam Kalbu adalah antara pilihan yang wajib dibaca oleh semua. Sejarah busana Melayu dan kerja-kerja pembikinan kain diadun dengan sangat baik dan terperinci di dalam novel ini. Sesudah membacanya, anda akan lebih menghargai seni budaya Melayu, terutama sekali busana; warisan kita yang semakin dilupakan.
Nitha Nairu
Aug 04, 2017 rated it it was amazing
Shelves: finish-reading
Ceritanya menarik dan tidak mengecewakan pembacanya.
Zairaidah Abu Hassan
Dec 23, 2017 rated it it was amazing
Shelves: collection
terhibur dengan keletah si manikam kalbu...

macam2 rasa dan rencah... sungguh aku tak tahu pasal asal usul pakaian melayu dan juga seni jahitan etc...

at least dapat gak ilmu mengenainya...
Syah H
Jan 24, 2012 rated it really liked it
Ceritera dunia busana Melayu. Dari perspektif Ziryab, seorang pelajar lelaki tunggal dalam kelasnya dan dari perspektif Manikam Kalbu, jurubusana muda berusia 15 tahun yang berpemikiran matang berbanding umurnya. Perjalanan dalam mencari ilham dan idea untuk rekaan busana beridentitikan Melayu dan agama Islam. Aku kagum dengan segala perincian yang ditulis oleh penulis akan segala aspek seni jahitan, dari jenis kain, benang, cara memasang mesin jahit, asal-usul pakaian tradisional dan banyak lag ...more
Abdul Hakim Abdul Basir
Mar 01, 2009 rated it really liked it
My rantings: Saya berjaya memiliki buku ini pada harga RM 20.00 sahaja daripada Kedai Buku Alam Akademik, K. Terengganu. Pengedar buku DBP ini sedang rancak mengadakan diskaun 20% untuk semua tajuk buku keluaran DBP. Sayang sekali waktu itu, stok untuk 'Bedar Sukma Bisu' masih belum sampai, jadinya saya harus berpuas hati dengan buku ini terlebih dahulu.

Teks buku ini dicetak pada kertas kuning samar dan kurang keras sifatnya. Dalam hal ini saya agak terkejut kerana DBP tidak lagi menggunakan ker
...more
Aradweb Aradweb Adil
Mar 11, 2011 rated it really liked it
Firman Allah bermaksud: Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian takwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat.(Surah al-Akraf, ayat 26)

Tidak salah kalau dikatakan ilmu/ilham pertama yang sampai kepada Adam adalah bagaimana berpakaian dan menutup aurat. Buku ini adalah segalanya tentang pakaian dari benang dibuat
...more
Faizah Roslaini
Saya sedikit keberatan untuk memberi 4. Sebenarnya saya lebih cenderung kepada 3 setengah tapi tak mengapalah. Hari ini saya rasa seperti bermurah hati.

Saya tahu saya bukan 'orang bahasa' yang agung untuk layak mengkomentar karya FT. Tapi saya kira kita semua punya pendapat dan persepsi masing2 kan?

Pada saya Manikam Kalbu biasa2 shj. Mungkin kerana saya telah membaca karya2 yang lebih berat spt Tuhan Manusia dan Ketupat, maka Manikam rasanya seperti terlalu 'mudah'.

Namun sukar juga utk membayang
...more
Husna Musa
May 22, 2016 rated it it was amazing
Ini karya Faisal Tehrani yang pertama aku baca walaupun selalu sahaja melewati buku-bukunya di Perpustakaan Negara.

Naskhah ini dipinjamkan oleh seorang sahabat yang beriya-iya benar mahu aku membacanya.

Tidak sangka pula memang bagus ceritanya. Pada hari pertama sahaja aku sudah terbawa-bawa dari halaman ke halaman. Laju sahaja menyelak helaian demi helaian.

Ceritera dua zaman yang langka. Memang unik dan mengagumkan. Brilliant!

Terasa tidak sabar pula mahu mencari dan membaca tulisan FT yang l
...more
Abrar Shafie
Oct 10, 2012 rated it it was amazing
gambar depan novel ini sebenarnya cukup menggambarkan isinya.si kucing yang bercerita, dan mesin jahit.

cerita ini menarik kerana menarik pembaca untuk turut menyelami bahasa lama, juga budaya kita, serta fesyen melayu lama.
siapa yang guna perkataan 'manira' lagi? hanya Faisal Tehrani seorang.
siapa tahu, rupa-rupanya fesyen melayu lama juga berkait rapat dengan agama kita.

buku ini cukup humornya, cukup sedihnya, cukup ilmunya.

baca.
'izzati Idris
Oct 11, 2014 rated it it was amazing
Sedang membaca buku ini ketika isu tudung hangat dan viral di media sosial.Oh , kalaulah mereka-mereka pemilik butik pereka busana itu membaca karya ini dan mengikut guideline adat dan agama sebelum mengeluarkan sesuatu produk.

Saya pula berazam untuk lebih sering memakai baju kurung selepas ini, haha!
Juliana Es
Feb 15, 2008 rated it it was amazing
Novel FT yang amat menyenangkan fikiran, tetapi tidak menghanyutkan diri ke alam khayalan yang sia-sia.

Kisah asal-usul busana Melayu muslimah yang digarapkan dari sudut pandangan seekor kucing Madura. Disarati monolog dan dialog yang menggeletek hati, dan perjalanan cerita yang sentiasa membuatkan anda tersenyum senang.
Puteh Jerneh
Nov 29, 2012 rated it liked it
tak tahu sangat pasal kain,jahitan & tenunan, xtahu mcm mana nak bayangkn...
tapi cerita dia lain dari yang lain... penceritaan dari seekor kucing, dan cerita seorang remaja... dua cerita yang berbeza. interesting...
Nawfal Ahmad
Apr 27, 2011 rated it really liked it
menari dengan butir-butirnya, bangga dengan melayunya, ria dengan busana kita, cantik susunannya, jelas matlamatnya dan geli dengan lawaknya.

buku yang sangat stabil, sungguh, moga Allah merahmatimu Ft.
Nabiha
Dec 18, 2012 added it
Menikam Kalbuku.! sempurna.

"Tidak ada apa malunya lelaki mengambil kelas jahitan atau fesyen"

menekuni bait-bait kata dan perlambangan yang ditunjukkan oleh Faisal Tehrani ini mengingatkan diri kepada kepakaran ibu dalam bidang ini.
Aween
May 13, 2012 rated it really liked it
manusia tidak lagi berpakaian menutup aurat,,
tetapi lebih kepada memperagakan tubuh ;p

magika ! kucing bisa berbicara :)
aku suka..dapat membayangkan zaman dahulu kala, indah ^^

p/s : byk pengajaran juga andai dibaca oleh anak muda
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 next »
topics  posts  views  last activity   
Adaptasi novel kepada filem - Mampukah Malaysia? 13 63 Jul 21, 2013 06:51PM  
  • Imam
  • Surat Ungu untuk Nuha
  • Secangkir Teh Pengubat Letih
  • Salina
  • Hijab Sang Pencinta (Bagaikan Puteri, #3)
  • Isabella
  • Jibam
  • Salju Sakinah
  • Merantau Ke Deli
  • Travelog Dakwah: Meniti Hari Esok
  • Damai (3 Ceritera Dalam Sebuah)
  • Kembara Sastera Nisah Haron : United Kingdom & Dublin
  • Seorang Tua di Kaki Gunung
464 followers
Dr Mohd Faizal Musa adalah penerima Anugerah Seni Negara 2006 oleh kerajaan Malaysia dan Tokoh Penulis Muda Negeri Melaka 2009 oleh Kerajaan Negeri Melaka. Beliau dikenali sebagai Faisal Tehrani.

Faisal Tehrani adalah lulusan Ijazah Sarjana Muda Syariah-Politik dari Universiti Malaya (1998), Ijazah Sarjana Sastera dari Universiti Sains Malaysia (2000), Doktor Falsafah dari Universiti Kebangsaan Mal
...more
More about Faisal Tehrani

Fiction Deals

  • Mercy Among the Children
    $14.99 $1.99
  • West of the Tularosa
    $4.99 $1.99
  • Love and Ruin
    $12.99 $3.99
  • Siddhartha
    $10.95 $2.99
  • The Orphan Daughter
    $4.99 $1.99
  • When We Were Worthy
    $5.99 $2.99
  • Somebody's Daughter
    $5.99 $2.99
  • A Night Divided
    $10.99 $1.99
  • The Book of Disquiet: The Complete Edition
    $24.95 $2.99
  • The Cherished Quilt
    $8.99 $2.99
  • To Find a Mountain
    $3.99 $1.99
  • I'll Be Your Blue Sky
    $12.99 $1.99
  • The Lotterys Plus One
    $10.99 $1.99
  • Buddha
    $13.99 $1.99
  • The Falls (P.S.)
    $8.74 $1.99
  • Broken Pieces
    $3.99 $1.99
  • Love Held Captive (A Lone Star Hero's Love Story)
    $8.99 $2.99
  • The Girl Who Came Home
    $11.99 $1.99
  • When Jesus Wept (The Jerusalem Chronicles, #1)
    $3.99 $1.99
  • In the Name of the Family
    $13.99 $1.99
  • The Man He Never Was: A Modern Reimagining of Jekyll and Hyde
    $8.99 $1.99
  • The Hired Man
    $14.99 $1.99
  • Crimes Against a Book Club
    $3.99 $1.99
  • Girls of the Great War
    $4.99 $1.99
  • The Map of Love: A Novel
    $14.99 $2.99
  • Wish Me Home
    $4.99 $1.99
  • The Extraordinary Life of Sam Hell
    $5.99 $2.99
  • Every Tongue Got to Confess
    $10.24 $1.99
  • A Golden Age
    $9.24 $1.99
  • Serena
    $11.99 $1.99
  • Dreamland
    $11.99 $1.99
  • Holy Fools
    $9.99 $1.99
  • Tampa
    $11.49 $1.99
  • The Beloved Hope Chest
    $8.99 $1.99
  • The Fifth Avenue Artists Society
    $11.99 $1.99
  • All That's Left of Me
    $4.99 $1.99
  • Palm Trees in the Snow
    $3.99 $1.99
  • A Map of the World
    $14.99 $2.99
  • Chemistry Lessons
    $9.99 $2.99
  • The Last Flight of Poxl West: A Novel
    $9.99 $2.99
  • Come Home to Me
    $4.99 $1.99
  • The Year We Left Home
    $11.99 $2.99
  • The Whip
    $5.99 $1.99
  • Touching Spirit Bear (Spirit Bear, #1)
    $3.99 $1.99
  • Written on the Body
    $13.99 $2.99
  • Dragon's Teeth (The Lanny Budd Novels)
    $17.99 $1.99
  • My Dear Hamilton: A Novel of Eliza Schuyler Hamilton: Wife, Widow, and Warrior in Alexander Hamilton’s Quest for a More Perfect Union
    $10.99 $1.99
  • The Shadow Queen
    $11.99 $2.99
  • Broken Verses
    $9.99 $2.99
  • The Liar
    $9.99 $1.99
  • The Hippopotamus
    $9.99 $1.99
  • Happiness, Like Water
    $9.99 $2.99
  • Moo
    $6.24 $1.99
  • The Mysteries of Pittsburgh
    $17.99 $1.99
  • At Risk
    $17.99 $1.99
  • Journey's End (Gilded Promises)
    $3.99 $1.99