Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Tuan Direktur” as Want to Read:
Tuan Direktur
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Tuan Direktur

by
4.10  ·  Rating details ·  423 ratings  ·  94 reviews
Sekarang dia sudah tahu wang itu boleh dijadikan titian untuk menyeberangi batang air kekurangan, dengan wang segala maksud boleh berhasil.
Paperback, 144 pages
Published August 14th 2015 by PTS (first published 2010)
More Details... Edit Details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.
This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

Showing 1-30
Average rating 4.10  · 
Rating details
 ·  423 ratings  ·  94 reviews


More filters
 | 
Sort order
Start your review of Tuan Direktur
Zaghol
Oct 22, 2018 rated it it was amazing
Shelves: religis
Karya yang hebat!
Nipis tapi padat!
Cepatlah baca sahabat!
Bekalan dunia akhirat!
Ras
Feb 17, 2016 rated it really liked it  ·  review of another edition
Shelves: 2016-read, e-book-pnm

Takkan ternilai dengan bintang untuk nasihat dan pengajaran oleh HAMKA melalui watak Pak Yasin yang mana begitu terkesan untuk pemilik hati-hati yang masih mahukan jalan yang lurus.

Tuan Direktur itu sudah gelap hatinya. Untuk apa kekayaan yang banyak jika tidak mampu bagi ketenangan pada pemiliknya bahkan semakin menjauhkan pemiliknya daripada pencipta-Nya. Sungguhlah malang Si Tuan Direktur. Belum terbuka hatinya untuk menuju jalan yang lurus walau Pak Yasin telah menasihati.

...more
Buku Che Moon
Mar 14, 2019 rated it it was amazing  ·  review of another edition
Buku ini indah.Banyak nasihat yang terkandung di dalamnya.Bacalah anak muda.Kembalilah menjadi anak muda yang berspesiskan manusia,bukannya hantu lantaran kurangnya adab dan ilmu.
.
Watak Tuan Direktur,Pak Yasin dan Haji Nawawi akan memberikan kita suatu pemikiran yang luar biasa.Seperti apakah kehidupan yang kita inginkan?Adakah kita mampu mengimbangi kehidupan di dunia dan akhirat atau akhirnya kita akan hanyut seperti Tuan Direktur?
.
Walaupun Tuan Direktur bukanlah seorang yang jahat pada
...more
Naim AlKalantani
Sep 12, 2014 rated it really liked it  ·  review of another edition
Bila jumpa karya HAMKA, memang aku akan beli tanpa lihat sinopsis. Dan seperti biasa, karya HAMKA ni sama je semua cara penceritaan.

Aku dah baca Tuan Direktor. Best. Mengisahkan mcm mana Tuan Direktor ni diampu dengan pujian. Macam mana gerakan sosial-ekonomi kapitalis dijana.

Karyanya tidak berat. Dan tak sampai 100ms pun. Best.

Aku fikir, bila aku besar, aku bukan tak nak kaya, tapi aku tak nak kaya yang melampau.

Dan perlu ingat, Nabi sendiri pernah berdoa "jauhkanlah diriku daripada
...more
Faten Liyana
Oct 20, 2015 rated it really liked it
So beautifully written, as expected from Hamka. Reminds you of the happiness that lies within being surrounded with good friends versus happiness being surrounded with wealth and fame.
Muhaimin Safaruddin
Tuan Direktur ialah novel pertama daripada Buya HAMKA yang telah saya berjaya mengakhiri pembacaannya. Penulisan Buya HAMKA memang sangat halus dan penuh dengan nasihat yang tulus.

Novel ini sangat memberi saya pengajaran akan hakikat kekayaan hidup yang sebenarnya. Nyata, kekayaan sebenar bukanlah kekayaan wang ringgit seperti yang selalu difikirkan oleh orang kebanyakan, tetapi kekayaan budi itulah kekayaan hakiki. Tidak salah untuk kita mencari pekerjaan dan mengejar kekayaan kerana manusia
...more
Muhamad Fahmi
Sep 22, 2016 rated it really liked it
Membaca Tuan Direktur mengajar kita supaya tidak terlalu mengejar harta; bersederhana dalam kehidupan itu lebih baik. Nasihat-nasihat Hamka melalui watak yang direkanya - Pak Yasin, menginsafkan serta boleh dijadikan pedoman hidup pembaca untuk kebahagiaan dunia dan akhirat.

Persoalan harta itu boleh membawa kita ke syurga atau membawa kita ke neraka - pilihan berserta contoh yang tuntas serta bersahaja ada pada watak-watak di dalam novel ini.
Nur Shafiqah
Aug 30, 2016 rated it really liked it  ·  review of another edition
HAMKA telah berjaya menjelaskan kepada kita betapa pentingnya kemerdekaan jiwa yang bebas dari tamak dan laba. Kemerdekaan jiwa yang mencetuskan damai dan tenang dalam hidup.

Hakikatnya, wang bukan segala-galanya. Setelah kita melihat orang-orang kaya yang terlalu asyik mengejar kekayaan itu terus berlumba dan menikam sesama sendiri, terus pasak dalam diri kita bahawasanya kekayaan budi itulah yang paling utama.

Watak Pak Yassin dalam buku ini amat saya kagumi, kerana kejernihan fikiran dan niat
...more
Nuruddin Azri
Jul 10, 2017 rated it it was amazing  ·  review of another edition
Shelves: fiction
Great important messages delivered in a great story. Almost all chapters contains at least a vital message and social critic to the society at that time. And note that the criticisms are still relevant in this day!

One of my favourite quote,

"Selama ini Fauzi belum mahu beristeri kerana ragu saja fikirannya melihat lagak lagi gadis-gadis didikan sekarang. Menghias mukanya sampai satu dua jam, tetapi memasakkan gulai mereka tak tahu. Menguruskan bajunya, guntingnya, modelnya dan sebagainya mereka
...more
Wan Faizuddin
May 31, 2016 rated it liked it
Straightforward story line, uncomplicated plot and no heartbreaking plot twists. HAMKA is a spiritual writer that writes his life principles in the narrative of a story.

This story revolves around the life of Jazuli or known as Tuan Direktur, a new businessman in his blooming days, eliminating competition and even peers whom he perceives as a threat to his market domination and need seem that he has had enough of wealth and public recognition.

And also around the lives of Pak Yassin and Fauzi who
...more
'izzat Ibrahim
Apr 12, 2015 rated it it was amazing  ·  review of another edition
"....engkau telah terlepas daripada kongkongan perbudakan. Tidak ada suatu kesenangan di dunia ini yang lebih dari pekerjaan yang dikerjakan atas perintah hati sendiri."

Tuan Direktur, HAMKA. (ms : 63)

----
Baru selesai baca buku Tuan Direktur karangan Buya Hamka.

Buku ini secara literalnya mengandungi banyak nasihat untuk golongan muda yang baru nak mulakan kehidupan dalam alam kerjaya.

Tanpa memperkecilkan golongan yang makan gaji, nasihatnya banyak memfokuskan berkenaan rencam dunia perniagaan.
...more
Maisarah Mohd
Dec 28, 2016 rated it really liked it  ·  review of another edition
Tema novel HAMKA ini tentang sifat takbur. Mula-mula, kusangka novel ini tentang pengarah filem. Haha. Rupa-rupanya Tuan Direktur merujuk kepada CEO syarikat dalam novel ini.

Bagiku, HAMKA seorang ulama nusantara yang sangat kreatif berdakwah. Misalnya, novel ini. Kita sering saja mendengar kuliah atau ceramah tentang sifat2 mazmumah ini tapi melalui novel ini, penyampaiannya lebih berkesan dan serba sedikit boleh mendidik diri untuk mengelak daripada tipu daya iblis dan nafsu. InsyaAllah.
Malique Ridzuan
Oct 26, 2015 rated it liked it
Jazuli seorang saudagar emas dan permata. Pada suatu hari, Jazuli kena tangkap.
Nur Najah
"Tidak ada suatu kesenangan di dunia ini yang lebih dari pekerjaan yang dikerjakan atas perintah hati sendiri"
Zawani
Karya kritik sosial yang baik daripada Hamka. Berbezanya karya ini dengan yang lain kerana temanya; berkisarkan kehidupan seharian seorang direktur (usahawan) zaman penjajahan Belanda di Indonesia.


Di dalam karya ini, Hamka memilih untuk mengkritik karakter tamak haloba seorang direktur yang hanya mengejar kekayaan wang tetapi miskin budi. Ini dibezakan dengan watak Pak Yassin, seorang tua yang tidak mempuyai harta yang banyak melainkan sebidang tanah tempat dia mengajar membaca dan menulis
...more
Suhana
Mar 24, 2017 rated it really liked it
Berhati-hati memilih teman yang ada disamping engkau. Jadilah dan carilah seorang teman yang memujimu jika engkau berjaya, namun lebih banyak pula memperingati diri engkau ketika sedang berjaya. Kerana ada teman yang mengasihi engkau seperti dia mengasihi dirinya. Dan tidak lupa, ada juga teman yang iri kepada engkau dan tidak mahu engkau lebih daripada dirinya.

Tuan Direktur Jazuli yang mempunyai ramai teman-teman baik, akhirnya satu persatu dibuang dari dalam kehidupan kerana takutkan harta
...more
Norsa'adah Ahmad
Jan 11, 2020 rated it really liked it
Buku kedua Hamka yang saya baca selepas Tenggelamnya Kapal Van der Wick. Novel nipis ini menceritakan tiga watak utama, iaitu Jazuli, Fauzi dan Pak Yasin.

Jazuli, Tuan Direktur yang kaya raya. Fauzi, pemuda yang kuat usaha dan Pak Yasin, orang tua yang bahagia dengan hidup sederhana.

Novel yang sarat kata nasihat berguna supaya tidak menjadi hamba kepada harta. Biar kaya di hati, bukan kaya di mata menyebab sombong dan lupa diri.

Status dan kekayaan tiada makna jika hidup sunyi dan kosong daripada
...more
Ainn.Shafian
Dec 24, 2018 rated it really liked it  ·  review of another edition
Shelves: hamka
Baca dari penerbita PTS.

Buku nipis yang sarat dengan ketukan-ketukan jiwa pada si pencinta harta.

Bukan tak boleh kaya. Cuma berpada dan sederhana.
Bukan tak boleh kaya harta, tapi biarlah di hujung jari cuma.
Bukan tak boleh kaya harta, cuma kaya jiwa itu lebih utama.

Cuma itulah.

Bukan senang nak punya jiwa yang memandang sepi harta di jiwa. Yang berjaya meletak Allah tinggi di jiwa, dia akan berjaya letak harta di hujung pandangan mata.
Widura
May 02, 2016 rated it liked it  ·  review of another edition
“Engkau mengerjakan pekerjaan itu, bukan mengharapkan wang, tetapi kerana engkau sebagai manusia wajib bekerja!”

Sebagaimana pemikiran P. Ramlee yang mendahului zamannya, nasihat Hamka terus relevant dipakai hingga hari ini. Meski terbitan pertamanya adalah pada tahun 1939, bahasanya ringan dan senang difahami.

Apabila membaca karya Hamka, saya sering tidak memfokus kepada jalan cerita. Bagi saya, nasihat yang dari perenggan ke perenggan itulah yang mahal, diperasakan pula dengan kecantikan
...more
Hazmi Al-Wafi
Feb 06, 2016 rated it really liked it
saya kira mesej Tuan Direktur sedikit berbeza dengan karya-karya HAMKA yang saya baca sebelum ini yang mana lebih banyak mengkritik adat rencam dalam masyarakat Indonesia. Kali ini temanya lebih kepada nilai harta di sisi manusia sebagai manusia dan hamba. kisahnya ringkas, namun nasihat-nasihat Pak Yasin seharusnya tidak dipandang enteng.

Terima kasih Pak Yasin, akan sentiasa kuingat semua nasihatmu. dengan izin Allah.
Ira Nadhirah
Apr 03, 2016 rated it really liked it
Sisi lain Hamka. Kadang-kadang kita memang memerlukan satu tamparan keras dalam bentuk buku bagi menyedarkan matlamat sebenar kita hidup di muka bumi ini. Matlamat sebenar bekerja. There might be things that i disagree, but I do believe that in life we must sometimes accept people's opinion and think it deeply whether those things can change us to be better or not. As simple as, kita takkan senantiasanya betul.
Mohd Faiz
Jan 06, 2016 rated it really liked it  ·  review of another edition


" Selagi wang itu masih tetap bulat dan boleh digulung kesana kemari, kesetiaan wang itu tak dapat dipercaya , bukan?

"Tapi...kalau disusun elok, bukan kah ia boleh duduk tetap tidak bergerak?

"Itu benar juga. Tapi kalau susunannya keliwat tinggi, ia pon kembali berdoro jatuh berselerak, itu jangan engkau lupakan!"

*perbualan antara Hj Nawawi dan Jazuli.
Nawfal Ahmad
Oct 28, 2013 rated it really liked it  ·  review of another edition
Sebuah buku mengenai nasihat kepada masyarakat. Terang, tulus dan jelas. Fokusnya hanya mahu dakwah. Plotnya mudah dan tidak berat membuatkan kita fokus untuk muhasabah diri. Sangat terkesan. Harus dibaca bagi daie-novelis yang ingin mengubah masyarakat.
Farah Mohd Noor
Oct 02, 2016 rated it it was amazing
This book is seriously recommended to all people
I learnt a lot, it's soo inspiring and refreshing !

Hats off to Pak Yasin for all the advice, even the reader get his messages
Shah Abdullah
Jan 23, 2012 rated it really liked it  ·  review of another edition
Menarik. Ingat, jangan sombong dan takbur apabila mendapat kekayaan dunia. Semuanya adalah dugaan dan pinjaman daripada Allah swt semata-mata. Ianya tidak kekal.
Jamilah Norddin
Kekayaan sebenar adalah memiliki kekayaan hati.
Noornuzula
Kerana setiap helai ada sahaja kata nasihat tertulis , ia layak untuk 5 bintang . Tuan direktur ialah Jazuli seorang ahli perniagaan kaya dan ternama . Satu patah dari ucapan beliau ketika pertemuan sebuah kelab usahawan "bahawa kejayaan beliau adalah hasil titik peluh beliau sendiri " , beliau lupa asbab kekayaan beliau kerana usaha dan kerah tenaga dari orang lain juga , lebih-lebih lagi kerana Tuhan izinkan .
Kekayaan beliau makin lama menjadikan beliau tamak , lupa diri dan hilang
...more
Sukmawati ~
Mar 19, 2019 rated it really liked it  ·  review of another edition
Kaya akan nasihat. Barangkali komentar itu amat tepat bila saya tujukan bagi "Tuan Direktur" karya Haji Abdul Malik Karim Amrullah a.k.a HAMKA. Buku ini sempat dimuat majalah Pedoman Masyarakat tahun 1939 dengan mengangkat isu buruh dan majikan sebagai alur ceritanya. "Hamka menyuguhkan falsafah kehidupan dan sindiran halus nan tajam kepada pembaca," kata pengantar penerbit, Gema Insani di halaman V.

Ya, sejak awal menemukan buku ini di barisan rak toko buku, hati saya langsung tertarik untuk
...more
Roffi Ardinata
Sep 04, 2018 rated it it was amazing  ·  review of another edition
Sebuah cerita singkat dari Buya, yang memberikan pemahaman mendalam tentang mencari arti kebahagian hidup. Masih sangat relevan dengan kehidupan sekarang, karna dalam inti cerita masih kita temui sifat-sifat serupa dalam diri dan kelompok kehidupan sekarang. Dalam kehidupan yang serba materialistik ini, Buya mengingatkan kita kembali tentang sesuatu yang jauh berharga daripada uang atau kebendaan.
Kehidupan bahagia dan sederhana sebagaimana digambarkan dari sosok Pak Yasin - "Banyak orang yang
...more
Mimi Musa
Jan 16, 2020 rated it it was amazing  ·  review of another edition
Tuan Direktur, Pak Yassin dan Fauzi. Tiga watak utama yang menggambarkan tiga bentuk kelompok pemikiran masyarakat nusantara di Indonesia mahupun di Indonesia. Kisah dalam buku ini masih relevan dengan situasi masyarakat sekarang.

Saya suka bagaimana Buya Hamka menggambarkan Tuan Direktur sebagai satu watak seorang usahawan yang meningkat naik tetapi tidak mempunyai sifat mahu membantu dan memberi manfaat kepada masyarakat. Dia hanya memikirkan berapa hasil perusahaan yang bakal diperoleh.

...more
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »

Readers also enjoyed

  • Letters to God
  • Alegori Rumah Api
  • Pelukis Jalanan
  • Arkitek Jalanan
  • Impian Jalanan
  • Lalu Aku Hidup Sebagai Apa? Mengupas Pemikiran Buya Hamka
  • Empayar: Hikayat Putera Tanpa Nama
  • The Weight of Our Sky
  • Catatan Matluthfi
  • Sunyi Merdu Di Tengah Pusaran Kata
  • Diagnosis
  • Mengintai Aku Di Neraka
  • Sebelum Aku Bernikah
  • Critical Eleven
  • Semusim di Barzakh
  • Ketika Azazil Berputus Asa
  • Bumi Manusia
  • Hiatus
See similar books…
765 followers
Haji Abdul Malik Karim Amrullah, known as Hamka (born in Maninjau, West Sumatra February 17, 1908 - July 24, 1981) was a prominent Indonesian author, ulema and politician. His father, syekh Abdul Karim Amrullah, known as Haji Rasul, led and inspired the reform movement in Sumatra. In 1970's, Hamka was the leader of Majelis Ulama Indonesia, the biggest Muslim organizations in Indonesia beside ...more
No trivia or quizzes yet. Add some now »
“Tegakkan cita-cita lebih dahulu sebelum berusaha” 5 likes
More quotes…