Start by marking “Färjan” as Want to Read:
Färjan

Färjan

I kväll ska 1 200 förväntansfulla passagerare åka på en kryssning mellan Sverige och Finland. Men det finns något ondskefullt ombord på den här resan. Mitt i natten är färjan plötsligt avskärmad från omvärlden. Det finns ingenstans att fly. Det finns inget sätt att kontakta land. Och du vet inte vem du kan lita på.

Mats Strandberg följer upp succén med Engelsfors-trilogin m
Published September 16th 2015 by Norstedts

To ask other readers questions about Färjan, please sign up.
This question contains spoilers… (view spoiler)
Johanna Som jag förstod det av vad Adam säger, förmågan att acceptera sitt öde.

Maria Häggbom
Oct 25, 2015 rated it really liked it
Öppet brev till Mats Strandberg, författare till Färjan och samtidigt en allvarlig SPOILERALERT till alla som inte läst boken och i dagsläget tror att ni vill göra det.

Käre Mats.
Är du riktigt, riktigt sjuk i huvudet eller är du bara riktigt, riktigt genialisk? Blev du tappad som barn, eller blev du inlindad i bomull till den grad att du idag måste göra upp med det rädslostadium varje människa måste gå igenom för att bli en trygg person? Blev du inte sedd - eller blev du alltför sedd?

Min sjuåring
Susan
Jul 07, 2018 rated it really liked it  ·  review of another edition
Shelves: vine
Having made sure that this was NOT a zombie novel (thank you to the kind reader on Goodreads, who reassured me on that point), I embarked on this horror novel with interest. It is only 548 pages – long, but not massively so. However, the paperback version of this was a real doorstopper and it took me a while to read, as I could not face lugging it about with me on my daily commute. That said, I was always keen to pick it up and found it a really interesting read.

The premise is that a group of pe
Phils Osophie
Nov 28, 2018 rated it really liked it  ·  review of another edition
Sehr solider Horror mit kleinen Schwächen! Mats Strandberg ist definitiv ein Autor, der mich diesen Monat begeistert hat und den ich im Auge behalten muss!
Lou
Jun 23, 2018 rated it really liked it  ·  review of another edition
"Blood Cruise" or Färjan in Swedish is a horror novel written by Mats Strandberg who is touted as being "Sweden's Stephen King." I'm surprised this is my first time hearing of him but that may be down to the fact that I only got into the horror genre recently. Before that, I had wrongly assumed that my dislike for horror movies also tranferred over to books. That is not the case, I now thoroughly enjoy a little horror sprinkled between my favourite genres.

A booze cruise departs from Finland and
Rebecka
I keep getting impressed by Swedish horror. This is a quite long and very well-written story about a ferry of drunk Swedes (a horror story in itself) that also happens to contain something else. I love the concept, and the execution is great. A BIG + is how the ending doesn't disappoint, because they often do.
Sandra ZeilenSprung
Ein Lesehighlight! UNBEDINGT lesen 😍😍👍🏻
Empress Reece (Hooked on Books)
3.5 stars...

I've been going back and forth on whether or not to rate this 3 stars or 4 stars because the first half of this book is pure character development and its pretty slow. It seemed to drag on and on, so much so, that I put it aside for a while unsure if I would even continue it. Then one day I decided what the hell let's give it another go. I'm glad I did because the second half of this 500+ page monstrosity was non-stop action and gore. They were supposedly on a 24 hour cruise but damn
Richard Howard
May 07, 2018 rated it really liked it  ·  review of another edition
Shelves: read-2018
This is how Stephen King used to write: when his books were still scary. The author is certainly not afraid of killing off major characters! His observations of drunken passengers on the Baltic booze cruise are very accurate: in fact it's difficult to decide whether their behaviour is worse before or after their 'change'. There is plenty of gore but it is never gratuitous and the characters are well drawn. Kudos to the translator too!
Chrissieskleinewelt
Jan 03, 2018 rated it really liked it  ·  review of another edition
Shelves: read-2018
Hat mir wirklich gut gefallen, vor allem die realen Charaktere und deren manchmal auch unheldenhafte Entscheidungen.
Jukka Särkijärvi
Nov 18, 2016 rated it really liked it  ·  review of another edition
Shelves: horror
The Stockholm cruise is something of a cultural institution in Finland. The ferries − perhaps more aptly described as "floating shopping malls" − take passengers between Helsinki or Turku and Stockholm, with a brief stop at Mariehamn to get the alcohol sales exempt from the famously high Nordic alcohol taxation. The cruises themselves are dirt cheap, and discount vouchers and special offers are the norm rather than the exception. I've had a cabin to myself for 15 euros.

It is a very comfortable w
Lotten
Nov 11, 2017 rated it really liked it
Färjan är en välskriven och lättläst skräckroman. Dock så undrar jag fortfarande om det här är ”min” stil. Men det finns ett par saker som jag verkligen tycker om med Färjan. Mats Strandberg är en mästare på karaktärsteckningar – osympatisk eller sympatisk, ond eller god, det spelar ingen roll. Alla karaktärer i den här boken är en del av historien, och jag kommer på mig själv långt efteråt att fundera på dem, som verkliga människor.

Att sätta en skräckroman på en Finlandsbåt är ett strålande val
Evelina Liliequist
Jan 13, 2019 rated it really liked it
Är det bra eller dåligt att boken var läskigare innan det tänkt läskiga startade? Tycker boken som skräckroman eg förtjänar 3 stjärnor, den var ”trevlig” att läsa, typ som att kolla splatterfilm, men skrämde mig inte.
Men pga den klockrena ångeststämningen Mats lyckas förmedla i porträtten av resenärerna ger jag den ändå en 4!
Eli
Jan 15, 2016 rated it it was amazing
Shelves: horror
I Färjan ger Mats Strandberg röster inte bara åt de som i någon slags jakt på sig själva eller något helt utanför dem själva åker med Charisma, utan åt Charisma själv.

Passagerarna ges egna kapitel och ett av dem är färjan, som om den sugit åt sig av alla de själar som passerat genom den över åren, blivit en egen varelse, en flytande, pulserande entitet där människor i tjugo år utgjutit tårar och hjärteblod.

Ur recension på bloggen: http://elilaserochskriver.se/falnad-d...
K.
Trigger warnings: blood. Seriously. So much blood. Death, violence, gore, eyeball trauma, stabbings, death of basically any type of familial relationship, friendship, or romantic relationship you can think of.

So for some reason based on the cover of this book, I thought it was going to be a haunted cruise ship type of a deal. So colour me surprised when this was a vampire book. A VAMPIRE BOOK! Not even remotely what I was expecting, but a fast paced and compelling story that I nonetheless enjoy
Anna Björklund
Jun 20, 2017 rated it liked it
Efter att ha läst Hemmet av samma författare tycker jag att Färjan inte kunde mäta sig i läsupplevelse men läsvärd är den helt klart. Han skriver som om vore det ett filmmanus och man ser allt klart och tydligt framför sig med en färja full av människor som är med på resan av olika anledningar och som förväntar sig en lugn och trivsam resa. Karaktärerna är varierade och övertygande. När det börjar bli slaskigt och våldsamt tappar jag en intresset en smula.. jag tycker mer om den psykologiska del ...more
Emily
Aug 05, 2018 rated it really liked it  ·  review of another edition
"He muses that the only real thing on board is the gluttony: the greed, the insatiability."

I'm not going to say much about Blood Cruise so that I don't give anything away. This book has such a fun concept, and the idea of being trapped on a cruise ship feallg freaks me out.

I liked that the book had short chapter, and once it got going, it was pretty easy to figure out who was who. This book is kind of like a very gory character study.

My only complaint is that it went on for way too long. This
Steph
Aug 24, 2017 rated it it was ok  ·  review of another edition
2,5 Sterne

Naja, mit dem Vergleich zu Stephen King wollen wir mal nicht übertreiben, auch wenn ich schon seit längerem kein Buch mehr von King gelesen habe. Dies war mein erstes Horrorbuch das ich seit langem gelesen habe und vermute, dass Horror in zu lesender Form für mich nicht funktioniert, weil sich irgendwie keine Stimmung aufbaut. Oder vielleicht lag es auch an diesem Buch. Strandberg schildert das Treiben auf einem "Ballermann"-Schiff und schöpft dafür voll aus den 7 Todsünden, was des öf
Linnea Broman
Mar 03, 2016 rated it it was ok
även om boken var väldigt spännande var det en besvikelse då jag älskade trilogin om Engelsfors. Färjan saknade komplexa karaktärer, de var antingen hjältar eller genomruttna (ibland inte nödvändigtvis bokstavligt). I en bok med oerhört många karaktärer hade man ju hoppats att man skulle kunna känna med flera av dem men det var bara 4 karaktärer i hela boken som jag ens brydde mig om (Calle och Vincent, Pia och Lo) men man fick knappt veta något om dem utan fokuset låg hela tiden på att beskriva ...more
Anna-Lisa
Tanja Berg
Aug 08, 2016 rated it liked it
It's a bit of an exaggeration considering this "horror". It's a fun ride, but it's not exactly terrifying - at least not for me, not at any point. However, this is an absolutely delicious "gossip" novel that shows human nature from its worst side. The book follows the fates of a handful of people going on an alcohol binge on a mini cruise between Sweden and Finland. The horrors of so many lost hopes collecting in one place is indeed terrible. The characterisations are brilliant, I loved every so ...more
Eva-L
Jul 31, 2015 rated it it was amazing
Läskigheten får utan tvekan fem stjärnor. Jag ropar "amen fyfan" och "nej" om vartannat. Färjan är dessutom fullsmockad med älskansvärda och avskyvärda karaktärer som driver storyn framåt (fast ett tag vill jag inte att det ska ta slut, för jag är rädd för slutet). Och så språket, inte ett ord på fel ställe, både författare och redaktör har gjort ett suveränt jobb.
Zelly
Jan 03, 2016 rated it really liked it
Recension: ZellysBokhylla

Elke
Dec 30, 2018 rated it did not like it  ·  review of another edition
Ich hab mich durchgequält. Horror ist wahrscheinlich nicht meins. Andere aus der Lesegruppe waren begeistert. Ich fand es nur eklig.
Zachary
Oct 31, 2015 rated it it was amazing  ·  review of another edition
Shelves: lgbt, horror, swedish
Det är tidig höst och precis som alla andra dagar ska Baltic Charisma åka mellan Sverige och Finland med en hop glada passagerare som för en kväll får släppa loss. Där finns den äldre kvinnan som spontanköpt sin biljett i hopp om att bara för ett dygn få leva igen, schlagerstjärnan som visserligen uppträder varje kväll men som definitivt har sett sina bättre karriärsdagar och de två unga kusinerna som en gång var bästa vänner. Men där finns även något helt annat, något som är ont på ett sätt som ...more
Monika
Nov 02, 2016 rated it it was amazing
Shelves: 2016
Förra hösten syntes den här boken precis överallt. Först tänkte jag att den inte var något för mig, den handlade ju om vampyrer. Sådana gillar jag inte. Sedan ångrade jag mig ändå och hoppades hinna läsa den under november samma år. Det gjorde jag inte. I år hann jag. Jag blev faktiskt extra glad när jag upptäckte att boken faktiskt utspelar sig i början av november. Det hade jag ingen aning om. Jag tycker bara att det passar perfekt med skräck i november. Och skräck, ja, det blir det. Läs mer p ...more
ZeitFürMich
Jun 08, 2017 rated it it was amazing  ·  review of another edition
Shelves: 2017
Der Schreibstil ähnelt dem von Stephen King. Viele der Protagonisten habe ich schnell in mein Herz geschlossen und als das Grauen nach gut einem Drittel des Buches begann, habe ich um jeden gebangt, ob es eine Überlebenschance gibt. Wer das Buch lesen möchte, sollte auf blutigem Horror gefasst sein.
Maria Sundberg
Oct 27, 2016 rated it really liked it
En genial idé att placera en skräckroman ombord på en Finlandskryssning! Fantastiska karaktärer, vansinnigt spännande och riktigt riktigt läskigt! Vill inte se filmen om (när?) den kommer och kanske aldrig mer åka färja!
Evelina
Oct 27, 2015 rated it really liked it
Shelves: 2015, horror
Jag brukar inte läsa skräck, men detta var riktigt bra! Väldigt spännande och otäck att läsa. Länk till recensionen: http://ewelinasbokblogg.blogspot.se/2...
Paul
Jul 17, 2018 rated it really liked it  ·  review of another edition
It has been quite a while since I’ve read any proper stomach-churning horror, so when I heard about Blood Cruise by Mats Strandberg I was immediately sold. Chaos, death and destruction on a booze cruise. What could be better?

The premise of the novel is deliciously simple. Hundreds of people are trapped on a slightly dated, rundown cruise liner with a creature who views humanity, and more specifically warm human blood, as a tasty treat.

I firmly believe the best horror exists in a vacuum; isolatio
Brina
Jun 23, 2017 rated it liked it  ·  review of another edition
Mats Strandberg kannte ich bislang nur durch seine "Engelsfors"-Trilogie, die mir sehr zugesagt hat, von daher war ich sehr auf "Die Überfahrt" gespannt. Da Strandberg bereits im Vorfeld als der "schwedische Stephen King" bezeichnet wurde, lagen meine Erwartungen besonders hoch. Letztendlich muss ich jedoch sagen, dass ich mir hier ein wenig mehr erhofft habe.

Der Schreibstil ist sehr gelungen. Die Geschichte liest sich spannend und aufgrund der kurzen Kapitel auch sehr flott. Dadurch, dass die G
Sweden: Frågor till er som läst Färjan av Mats Strandberg 4 90 May 20, 2016 06:06AM
  • Tummempaa tuolla puolen
  • Gasten (Pax, #5)
  • Vattnet drar
  • Udda Verklighet (De sära, #1)
  • Samlade svenska kulter
  • Moderspassion
  • Sjukdomen (Torka aldrig tårar utan handskar, #2)
  • Norra Latin (Stockholmsserien #1)
  • Pappersväggar
  • Stallo
  • Alena
  • Ordbrodösen
  • Tio över ett
  • Asyl
  • Flickan och skulden: En bok om samhällets syn på våldtäkt
  • God jul: En berättelse
  • Legenden om Sally Jones
Mats Strandberg is an award-winning novelist and journalist. He is a regular columnist for Sweden's biggest evening newspaper, has been named Columnist of the Year by Sweden's Newspapers and Magazines organization, and had published three previous novels, with rights sold in numerous countries.