Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Dulu Aku Tikus! atau Sepatu Merah” as Want to Read:
Dulu Aku Tikus! atau Sepatu Merah
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Dulu Aku Tikus! atau Sepatu Merah

by
3.55  ·  Rating details ·  1,989 Ratings  ·  200 Reviews
“DULU AKU TIKUS!”

Begitu kata Roger. Mungkin omongannya benar.
Tapi makhluk apa ia SEKARANG?
Monster mengerikan yang gentayangan di gorong-gorong?
Koran Daily Scourge yakin begitu.

Tontonan di pasar malam?
Itulah dirinya bagi Mr Tapscrew.

Maling lihai?
Itulah yang diharapkan Billy.

Atau ia cuma anak laki-laki biasa, walaupun kebiasaannya mirip tikus? Hanya tiga orang memercayai ver
...more
Paperback, 256 pages
Published December 2007 by PT Gramedia Pustaka Utama (first published 1999)
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Dulu Aku Tikus! atau Sepatu Merah, please sign up.

Be the first to ask a question about Dulu Aku Tikus! atau Sepatu Merah

This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

(showing 1-30)
Rating details
Sort: Default
|
Filter
Farah
Sep 24, 2010 rated it it was amazing
"… Cerek bersiul, jadi Joan membuatkan teh untuk mereka semua, Bob memanggang keju, dan mereka semua duduk nyaman di sekitar tungku. Dunia di luar adalah tempat yang sulit, tapi keju panggang dan cinta serta karya seni cukup untuk membuat mereka aman."

Pria tua itu menutup buku di pangkuannya. Ia bersandar di kursinya yang berbantalan empuk, dan memandangi cucu-cucunya yang duduk diatas permadani dihadapannya sambil tersenyum. Mereka menatap sang kakek dengan kagum.

"Bagus sekali ceritanya, kakek
...more
Mery
Sep 23, 2010 rated it really liked it
Dulu aku tikus, kata Roger. Tinggal di gorong-gorong dekat pasar. Senang menggerogot. Dulu aku tikus, dan hei itu Mary Jane... *tunjuk Roger ke foto cewek di koran*

Widihhh, pasti Roger ini adalah Peter Parker yang kepalanya kebentur... *pikirku*
Atauuu Roger ini, Peter Parker yang kalah bertarung dengan Voldemort jadinya dikutuk jadi tikus... Lagian kok kenal Mary Jane? *ngebayangin Kristen Dunst*

Ternyata bukan begitu sodara-sodara, si Roger ini beneran tikus, atau anak laki-laki yang ngaku-ngaku
...more
Roxanne Hsu Feldman
This is such a great read, and a great read-aloud. Pullman is such a skilled storyteller — just the right combination of dark and light, heart-aches and comfort, advanture and mystery, and of course, a final, satisfying solution. The language just flows and it made me wonder how some people GET the cadence of language and put it down on paper so effortlessly (seemingly, of course) to create their own unique brand of tones, and yet others simply cannot make words and sentences do their bidding.
Zulfy Rahendra
Aug 29, 2017 rated it it was amazing
Dear God... I am human, yet I hate human. :"(((((((

Pengen baca ini udah lamaaaaa sekali. Pengen punya buku ini dari lamaaaaaa sekali. Terjemahan versi Gramednya udah susah dicari, bahkan yang bekas sekalipun. Akhirnya nemu ini di perpus deket kosan yang aduhai banget emang koleksinya ya Allah kapan batu api bangkrutnya ya Allah...

Saya kira ceritanya akan basi karena ini buku lama, akan tidak sebagus yang saya kira karena saya punya ekspektasi tinggi. Tapi ternyata...... hhhhhhh dari dulu sampe s
...more
ijul (yuliyono)
-----3,5 star

Hmm, menurutku ini adalah sebuah interpretasi yang lain daripada yang lain tentang kisah klasik Cinderella yang melegenda sepanjang usia dunia. Ada tokoh si Tikus yang "tersihir" dan akhirnya menjadi anak laki-laki yang mengalami petualangan mahaseru dan super-menegangkan hingga ke batas antara hidup-dan-mati.

Meniti jalan terjal yang dilalui Roger (bocah tikus itu) sungguh menerbitkan empati yang begitu luar biasa terhadap kisah-kisah serupa yang sejatinya cukup banyak di dunia nyat
...more
Phillip
A very funny look at a sidebar to the Cinderella story, blending in elements of Pinocchio. Pullman has written a primer for how pomposity, ego, greed and self interest can callously crush innocence, as well as how a the right combinations of good hearts can triumph.
Abduraafi Andrian
Pers memang amat berpengaruh. Suka!
Palsay
**saya baca yg edisi bahasa Indonesia**

"Siapa namamu?"
"tidak punya nama."
"wah, semua orang punya nama, aku Bob, ini Joan dan itu nama kami, kau mengerti? pastinya kau punya nama kan?"
"sudah hilang. sudah lupa. Dulu aku tikus", kata anak laki-laki itu, seakan kata-kata itu menjelaskan segalanya.


meski sudah (merasa) cukup berpengalaman dalam membaca buku-buku anak karangan Philip Pullman, tak urung di awal-awal sempat saya menerka-nerka kejutan macam apa yang akan disuguhkan oleh Mr.Pullman. Masa
...more
Rike Jokanan
Aug 12, 2008 rated it it was ok
Recommends it for: anyone liking fantasy
Shelves: reviewed
This book reminds me to a writing workshop I attended several years ago. In one session, the participants were guided to write stories by twisting existing fairy tales. Local myths and legends were recommended. many of the participants chose Cinderella as their source tale. As a result, popped up various versions of the beautiful orphan with twisted characters, twisted start, twisted family, twisted plot, twisted setting, twisted end even twisted names. Most of them put tragic comedy rather than ...more
Uci
Feb 03, 2009 rated it really liked it
3,5 bintang.

Kemasannya memang buku anak-anak. Tapi pesan moralnya sama sekali tidak kekanakan. Di antara petualangan Roger yang lucu dan konyol, Pullman mengajak anak-anak untuk bersikap kritis pada institusi sekolah, polisi, rumah sakit, kerajaan, pemerintah, pengadilan, bahkan gereja. Dan terutama pada media, dalam hal ini surat kabar. Semua digambarkan tidak bertanggung jawab, tidak punya empati, dan mencari keuntungan sendiri.

Tapi yang paling saya suka adalah kecerdikan Pullman untuk mengait
...more
Indri Juwono
Sep 10, 2009 rated it really liked it
Shelves: childhood, fantasia
Menjadi apa diri seseorang tergantung lingkungannya

Kalau kamu dipengaruhi untuk jadi baik, semanis anak manusia, maka kamu akan berlaku sopan
Kalau kamu dipengaruhi untuk menjadi seekor tikus, maka kamu akan bersifat tikus
Kalau kamu dibilang bisa menggeliut, maka akan kamu lakukan

Yang menakutkan, ketika kamu tidak tahu siapa kamu, karena kamu merasa dulu adalah tikus, karena kamu jadi minder
dan kamu jadi bersembunyi
takut terhadap orang-orang yang sengaja sok tahu mencoba membuat opini tentang kam
...more
Harun Harahap
Jan 30, 2010 rated it really liked it
Dengan membaca buku ini akhirnya saya bisa mengetahui karakter diri saya sendiri. Ternyata saya sulit untuk mempercayai adanya sebuah keajaiban, dan sulit untuk mengiyakan sebuah kemustahilan dan kemusykilan.

Saya suka gambar-gambar surat kabar di buku ini. Saya bisa melihat bahwa kekuatan Pers mempunyai dampak yang dahsyat bagi semua orang. Tidak hanya membawa kebahagian dan kedamaian tapi bisa membuat kesedihan dan kekacauan.
Alexis Choi
Nov 29, 2017 rated it it was amazing  ·  review of another edition
It was really fun book
Linda McCarry
This is my 2nd Book Review: I Was a Rat
By: Philip Pullman

This is an intelligently written story by Philip Pullman, about a young boy who was once a 'Rat' and part of the fairy-tale of Cinderella's big night out at the ball. He was magically changed into a boy the night of the ball and was suppose to escort Cinderella to the ball and wait by the pumpkin/carriage and pull down the step for Cinderella before midnight struck. However the boy got up to mischief with The Palace page boys, playing foot
...more
ReSti
Dec 01, 2008 rated it really liked it
Beli buku ini secara tidak sengaja. Kebiasaan "buruk" di toko buku...yang dibaca-baca buku apa yang dibeli apa... :D

Selama ini kisah cinderella banyak diceritakan dalam berbagai versi tapi belum pernah ada sebelumnya cerita dari sisi lain sang putri. Di buku ini "pengawal" sang putri lah yang menjadi tokoh. Roger alias Ratty "terjebak" menjadi anak laki-laki berusia (sekitar) 9 tahunan. Ga ada yang percaya kalo dia DULU adalah seekor TIKUS dan akhirnya malah dituduh sebagai MONSTER GORONG-GORON
...more
Ordinary Dahlia
Mar 20, 2009 rated it really liked it
Bagi g, seolah-olah buku ini ingin mengatakan kita adalah apa yang kita fikirkan. Kalo kita berfikir kita ini tikus, maka jadilah kita tikus! bahkan sekeliling kita pun merespon cara berfikir kita dengan menganggap kita seperti tikus. Maksudnya (mungkin...)semua hal tergantung pada apa yang kita pilih untuk kita fikirkan. All we have to do is "memilih dari sekian banyak pilihan"

Buku ini juga mengingatkan g ma buku The secret "Semesta bagaikan jin dalam botol yang akan merespon dan mengabulkan s
...more
Jaclyn Giordano
I Was a Rat! by Philip Pullman is a chapter book intended for readers in fourth grade through seventh grade. I gave it three stars. In this story, the little boy Roger comes to the home of Bob and Joan one night, claiming that he was a rat. A suspenseful tale ensues, as Roger acts like a rat, chewing pencils and shredding clothing. He is tested, poked, prodded, and put into fairs, finally captured as the “Monster of the Sewers.” The love of Bob and Joan, and an unexpected twist with Princess Au ...more
Mia Prasetya
Jan 20, 2010 rated it really liked it
Mau buat review gimana ya? Mending dibaca sendiri dan ikut merasakan happy ending khas Philip Pullman. Kadang takjub juga dengan pengarang cerita anak-anak, bisa menulis cerita yang tidak menggurui namun sangat dalam maknanya.

Roger, seekor tikus yang berubah menjadi anak laki-laki dan mengalami banyak cobaan hidup, mulai dari masuk sekolah dan dengan segera terjadi keributan, dirubah menjadi tontonan pasar malam, diajari mencuri, bahkan sampai disangka sebagai monster ganas.

Agak mirip Little Pr
...more
Matt Davies
Aug 15, 2012 rated it really liked it  ·  review of another edition
"I Was a Rat!" tell's a version of the Cinderella story from the point of view of a rat. He was turned into a little boy by magic, and escorted Cinderella to the ball, where she fell in love with the charming prince, but he was so busy playing with the other page boys that he got left behind and wasn't turned back. The book uses a mixture of text, illustration and newspaper pages to tell of his various misadventures on the way to becoming part of a loving family. There is a lot going on in this ...more
Akela
Jul 30, 2008 rated it really liked it  ·  review of another edition
Recommends it for: My friends with kids and kids.
Recommended to Akela by: no one
I had just read the "His Dark Material" trilogy which included the Golden Compass. I saw that Pullman had written some childrens books as well. I checked this book out to read to my daughter. She old enogh to read on her own, but she likes when I do the voices. So I read this and even my son listened. This young boy has no clue how he is supposed to behave. He is found by an old childless couple, he looks all beat up and dirty and the only thing he can tell them is he's a rat. Well the couple de ...more
e.c.h.a
Yang terpenting bukanlah apa dirimu, tapi apa yang kaulakukan.

Apa yang dilakukan oleh seorang bocah yang mengaku dulunya seekor tikus? Sehingga bisa menarik perhatian pasangan kakek nenek hingga dianggap seperti anak? Dianggap "menguntungkan" oleh pemilik sirkus Mr. Tapscrew? Seorang yang lihai dapat dapat diandalkan, aku Billy?

Roger, hanya melakukan hal yang dianggapnya benar dan mengakui kesalahan yang Ia lakukan.
Nenangs
hahahaha...sejak roger bilang dia kenal calon mempelai pangeran sebagai mary jane dari dapur tempat dia suka nongkrong, dalam otak udah berputar2 dugaan bahwa cerita ini sebenernya spin-off dari side storynya cinderella alias upik abu. :)
Agne
3.5 out of 5
An interesting take on the Cinderella story.
Frances
May 07, 2017 rated it really liked it  ·  review of another edition
Shelves: reviewed

Cross-posted from Nightjar's Jar of Books.

All Bob and Joan really want is a child, but after years of trying, they've all but given up hope. That is, until a small boy in a tattered page-boy's uniform knocks on their door one night with no clear memory of anything except this: That he used to be a rat.

I remember really loving this book when I was little, but it had been so long since I read it that I'd completely forgotten what it was called or who it was by... Needless to say, I was thrilled wh

...more
Sarah Eagle
I didn't see any reason to sympathize with the main character. I thought the book took too long to get to the end, and I really disliked the ending.
.
.
.
.
Spoilers...
.
.
.
.
.
It was a Cinderella story the whole time, except for the part where there is NO indication at all in the entire book that magic exists, the princess' name isn't Ella (Or Cinderella), and none of the other characters like the Fairy Godmother, the Prince, the Godmother or Evil Stepsisters were present. Instead we got an almost Olive
...more
Andy Verschoyle
storyline way out there. twist on a fairytale, invades our world.
political dimension which will appeal to an older reader. not sure where pullman got this but it really works - almost as magical realism. salt-of -the-earth adopting couple standing up for their elected, adoptive young charge.
Gentur Aji Satyananto
Jul 12, 2017 rated it liked it
Shelves: fantasy
asik untuk dibaca, dan dengan ilustrasi yang tidak semenyebalkan Spring Heeled Jack :v
Diane
A little boy shows up at the house of Bill and Joan knowing nothing about himself except that he used to be a rat. Bill and Joan take him in and try to teach him good manners and life lessons. As word gets around the village of this rat boy because of a disastrous incident at school, the Royal Philosopher decides he must interview this "thing" immediately. While at the palace, a cat frightens Roger and he runs away meeting up with Mr. Tapscrew, who runs the carnival. He takes Roger to be his nex ...more
Endah
Oct 11, 2008 rated it liked it
Apa jadinya jika tikus yang disihir jadi pelayan Cinderella tak bisa lagi berubah ke wujud aslinya? Yang terjadi adalah dongeng keren berjudul I Was a Rat! karya Philip Pullman. Di buku berkover ungu ini Philip Pullman kembali membuktikan kepiawaiannya mendongeng. Dengan keliaran fantasinya Pullman menyodorkan pesan-pesan moral yang dikemas dalam keajaiban-keajaiban ciptaannya. Saya tidak yakin, apakah buku ini akan juga menyenangkan anak-anak yang membacanya mengingat di dalamnya memuat berbaga ...more
Shandin Rickard-Hughes
Cute. I liked reading a new taken on a classic story.
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
  • Madicken dan Lisabet
  • Dial-a-Ghost
  • The Boy Who Ate Stars
  • Asal Usul Keluarga Flood
  • When Freedom Comes
  • Kiki's Delivery Service
  • Harry and the Wrinklies
  • The Witch's Guide to Cooking with Children
  • Any Small Goodness: A Novel of the Barrio
  • The Lost Realm (The Chronicles Of Fantasy Kingdom #1)
  • The Diary of Amos Lee 2: Girls, Guts, and Glory (The Diary of Amos Lee, #2)
  • Daisy Dawson Is on Her Way!
  • Minoes
  • Perpustakaan Ajaib Bibbi Bokken
  • The Treehorn Trilogy: The Shrinking of Treehorn, Treehorn's Treasure, and Treehorn's Wish
  • Teka-Teki Terakhir
  • The Night Fairy
  • The Bag of Bones (Tales from the Five Kingdoms, #2)
3618
In 1946, acclaimed author Philip Pullman was born in Norwich, England, into a Protestant family. Although his beloved grandfather was an Anglican priest, Pullman became an atheist in his teenage years. He graduated from Exeter College in Oxford with a degree in English, and spent 23 years as a teacher while working on publishing 13 books and numerous short stories. Pullman has received many awards ...more
More about Philip Pullman...

No trivia or quizzes yet. Add some now »

“I don't like rats any more than the next bloke, but they ain't wicked and cruel like people can be. They're just ratty in their habits.” 1 likes
“But he might have had a bang on the head!" said Joan. "Poor little boy, he thinks he was a rat!"

"Hmm," said the receptionist, and wrote rodent delusion on a pink slip of paper.”
0 likes
More quotes…