Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Rebel” as Want to Read:
Rebel
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Rebel

by
3.90  ·  Rating details ·  31 ratings  ·  7 reviews
Suatu hari Khairul bertemu dengan ibunya yang terlantar di hospital dan diberitahu bahawa bapanya seorang pemuzik jazz Yahudi yang tinggal di kota New York.

“Aku dahagakan kasih seorang ayah. Sepanjang remaja, aku mencari sahabat yang boleh aku sandarkan saat-saat manis dan kegilaan. Bila aku membesar aku adalah seorang arsehole sehingga tiada anak kampung yang sudi berkawa
...more
Paperback, 166 pages
Published February 2015 by Moka Mocha Ink (first published 2015)
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Rebel, please sign up.

Be the first to ask a question about Rebel

This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

Showing 1-30
Rating details
Sort: Default
|
Filter
Asmar Shah
Jan 22, 2015 rated it liked it
3.75* untuk naskah ini. Rasanya aku lebih suka naskah ini berbanding Santet. Yeah!


Aku tidak tahu kenapa aku tidak dapat memberikan rating yang tinggi untuk naskah yang comel ini. Mungkin kisah ini hanya sedang-sedang sahaja, tidak terlalu seronok dan tidak jugak terlalu buruk sehingga membuatkan kau rasa nak campak ke luar kereta. Naskah ini masih baik untuk menjadi bahan bacaan minda.

Aku baca Rebel ini dari Johor Bharu menuju ke Kuala Lumpur dengan ditemani muzik Jazz dan dalam keadaan cuaca ya
...more
Wan Nor
Feb 11, 2015 rated it it was amazing
Tidak dinafikan lagi tulisan terbaik oleh Saat Omar. Saya tidak mahu membuat ulasan panjang di sini, cukup untuk saya katakan jika kita ingin mencari novel Malaysia yang melukiskan semangat orang muda, kebosanan orang muda, dan pemberontakan orang muda terhadap budaya semasa, maka inilah novelnya. Saat Omar meletakkan penulisan realisme Malaysia di suatu tingkat baru ketika semua orang masih berdiri di lobi dan menunggu giliran naik ke atas.
Lokman Hakim
Jan 22, 2015 rated it liked it
Aku suka krisis Yahudi-Melayu dalam novel ini.
Khairul yang tidak berapa kukuh agamanya, jadi skeptikal bila tahu dia anak seorang Yahudi.
Suka akan sindirannya.
Melayu membenci Yahudi sebab apa? Adakah ia sekadar indoktrinasi (ikut-ikutan) atau sebab Melayu memang kenal Yahudi dan benci mereka? Bacalah novella ini, dan putuskan sendiri kesimpulannya, di mana duduk pendirian seorang Melayu, Muslim bila didedahkan dengan krisis identiti begini. Kelakar juga membacanya sekali-sekala.

Persahabatan Amr
...more
Azrin Fauzi
Jan 21, 2015 rated it really liked it
Aku rasa novela ini agak filosofikal. Dari kewujudan hospital sebagai tempat pertemuan kematian dengan kelahiran, jamban, roh pekan-pekan kecil, syahdu malam sehinggalah persoalan Melayu-Yahudi itu sendiri. Semuanya senyap-senyap menyelinap ke ruang-ruang novela ini.

Perhubungan Khairul-Melur-Amri. Pada mulanya aku mengagak yang perhubungan mereka ini akan menjadi sejenis menage a trois. Tekaan aku meleset kerana perhubungan itu sebenarnya adalah perhubungan platonik lemau (aku mengeluh saat ini)
...more
Hackeleh
Mar 04, 2015 rated it it was amazing
Aku suka dengan Saat Omar ni sebab dia berani atas satu perkara yang dia suka buat dengan novel-novel dia yang lain (padahal baru baca tiga je :p) Aku tak tahulah dia sengaja ataupun apa .

Kritikal . Saat Omar kot , bila masa dia tak pernah kritikal ? So yang bahayanya cerita kritikal ni ramai orang akan anggap ringan — macam novel Seronok sedangkan bagi aku berat — tapi dia bawak kisah Melayu-Yahudi jadi maybe naskah ni ramai lah kot yang anggap berat .

Aku rasa pandangan-pandangan yang dibawaka
...more
Malique Ridzuan
May 17, 2015 rated it it was amazing
"Persahabatan bukanlah seperti perkahwinan yang akan kekal sampai mati. Biasanya ia akan tersungkur di tengah jalan dan berakhir dengan buruk prasangka"
Mealona
Jul 18, 2018 rated it really liked it
Aku rasa perlu untuk aku beri rating tinggi kepada naskah ini. Ia ditulis supaya mudah difahami, seronok dinikmati. Aku suka penceritaannya yang lurus. Konflik dalam watak-wataknya sampai ke jiwa. Hinggakan saat-saat bosan mereka pun aku boleh rasa. Aku pun bosan. Hahahaha. Menarik betul buku ni. Rasa macam aku mengikuti keseluruhan perjalanan Khairul dan hingga ke akhir, aku tertanya; lalu apa?

Perkara lain aku tak perlu ulas. Bagi aku, naskah ni cukup memuaskan 😊
Khaiqif
rated it really liked it
Feb 19, 2017
Nurul Afna Akma Zakaria
rated it really liked it
Oct 06, 2016
Izyan Mastura
rated it it was amazing
May 12, 2015
Nazrul Noorzan
rated it really liked it
Jul 12, 2015
Ludwig
rated it liked it
Jul 15, 2018
Mardia Awang
rated it really liked it
Apr 15, 2017
Fairuz
rated it really liked it
May 04, 2015
Aliff Awan
rated it really liked it
May 30, 2018
Arishah ainol
rated it really liked it
Jan 28, 2018
Ridhwan
rated it really liked it
Jun 12, 2018
Shafaza Zara
rated it liked it
Jun 28, 2015
Munira Rainul
rated it liked it
Aug 09, 2015
Dayah-sama
rated it liked it
Mar 24, 2015
Syafiq Ghazali
rated it liked it
May 01, 2015
Zulhaniff Salahuddin
rated it really liked it
May 02, 2015
Neesa Jamal
rated it it was amazing
Jun 06, 2015
Dieyana Ayuni
rated it really liked it
Apr 25, 2018
MalasMembaca
rated it liked it
Dec 03, 2018
Nafna
rated it really liked it
May 02, 2016
Syahmi Fadzil
rated it really liked it
Dec 08, 2015
azman.athena
rated it it was amazing
Mar 29, 2015
Apai
rated it liked it
Aug 23, 2017
Imran Halim
rated it really liked it
Jun 30, 2016
« previous 1 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »