Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Tombiruo (Tombiruo, #1)” as Want to Read:
Tombiruo (Tombiruo, #1)
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Tombiruo

(Tombiruo #1)

4.31  ·  Rating details ·  1,238 ratings  ·  51 reviews
Satu kecelakaan di hutan Keningau, Sabah rupa-rupanya ada kaitan dengan kes pembunuhan di Chow Kit, Kuala Lumpur Tiga kali surat wasiat itu dipinda. Empat nama telah disenaraikan. Nama kelima telah disingkirkan. Dua belas pembunuhan kemudian telah dilakukan. Lelaki sadis itu sanggup membunuh kerana nafsu, wang, kuasa dan dendam! Dan setelah 30 tahun, mereka dipertemukan un ...more
Paperback, 517 pages
Published 2007 by Alaf 21 Sendirian Berhad (first published 1998)
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Tombiruo, please sign up.
Popular Answered Questions

Community Reviews

Showing 1-30
Rating details
Sort: Default
|
Filter
Sharulnizam Mohamed Yusof
Akhirnya, dapat juga mula membaca buku RAM ini. Beli tahun 2015, tahun 2017 sudah ada filemnya. Lambat betul!

Kisah misteri penunggu hutan, digabungkan dengan cerita penyiasatan. Gabungan yang mantap. Memikirkan buku ini diterbitkan pada tahun 1998, saya kira RAM sangat teliti dalam penceritaannya. Ya, pada zaman internet yang masih suam-suam kuku, maklumat yang ada dalam buku ini tentulah diperoleh dengan cara yang agak mencabar.

Kisahnya juga agak baik. Elemen-elemen drama itu ada. Kisah cinta.
...more
Hairie R
Dec 17, 2014 rated it it was amazing
Lepas dapat tahu novel ini akan diadaptasi ke filem. Terus aku ke perpustakaan mencarinya. Baru habis baca semalam.

Ternyata Tombiruo sebuah karya yang hebat dari Ramlee Awang Murshid. Watak Amiruddin dan Wan Suraya memberi refleksi yang amat kuat terhadap cerita ini.

Dan perkataan Tombiruo yang bermaksud roh atau hantu sesuai dengan cerita ini yang penuh dengan misteri. Makin semangat teruskan bacaan bila ada babak-babak thrill.

Bila selesai dengan Tombiruo. Aku risau jika novel ini jadi filem kel
...more
Salwa
Nov 10, 2017 rated it really liked it  ·  review of another edition
4*
Karya RAM jarang menghampakan saya. Cuma untuk Tombiruo saya rasa ada sesuatu yang tak klik dengan saya. Saya sepertinya xboleh ngam dengan watak Wan Suraya. Sebab 2 kurang 1*.
Saya suka Ejim. Saya simpati sgt dgn Ejim. Hidup sebatang kara, ditambah dengan wajah yg xseperti manusia. 😢😢

Endingnya? Memang tergantung. Beruntunglah sebab buku nie diterbitkan tahun 1998,jadi sequelnya memang dah ada. Tak seperti Anding Ayangan. Saya xtau berapa lagi kena tunggu untuk buku kedua. 😅
azian2575
Jan 09, 2011 rated it it was amazing
Wan Suraya & Amiruddin

suka pada 'rasa' yang hadir bila Ejim pandang Wan Suraya

"Amiruddin: Guminavo zou diau.." ewwww ;)
Intan Hurulaini
Mar 05, 2018 rated it liked it
Shelves: owned
Akhirnya tamat juga pembacaan naskah Tombirou yang sudah mula dibaca sejak Disember tahun lalu. Permulaan yang agak membosankan bagi saya. Saya cuba hadam bahawa buku ini sudah berusia 20 tahun dan merupakan naskah awal tulisan RAM.

Konsep dan latar belakang cerita menarik. Bagaimana seorang manusia dibesarkan di hutan dan menjadi lagenda yang digeruni penduduk tempatan. Bagaimanapun, cerita Ejim atau Tombirou mungkin hanya 25%, selebihnya lebih berfokus kepada Wan Suraya, Amiruddin dan tragedi j
...more
Lea Azleeya
Apr 16, 2017 rated it it was amazing
Novel Tombiruo ni mempunyi jalan cerita yang sangat menarik.. Tak hairan la ramai yang fanatik dengan penulisan Ramlee Awang Murshid.. Cerita lain dari yang lain.. Selain suspen, seram, terselit juga kisah cinta dan kekeluargaan.. Eceli, buku ni lebih kepada penyiasatan.. Memang best.. Tak rugi baca,...

Must read!!
Hilmi Isa
May 04, 2011 rated it really liked it  ·  review of another edition
Peristiwa-peristiwa pembunuhan yang berlaku di Semenanjung Malaysia dan Sabah (yang melibatkan Tuan Berham dan Salina),rupa-rupanya berkaitan. Ianya dirancang dan dilaksanakan oleh orang yang sama. Seorang yang sadis dan tidak mengenal erti belas kasihan! Kedatangan Wan Suraya,seorang wartawan akhbar Bacaria, ke Sabah pada asalnya hanya untuk membuat liputan mengenai sukan air yang berlangsung di sana. Namun,peristiwa pembunuhan yang melibatkan Ricky Leung dan teman wanitanya,Nancy,telah membuat ...more
Zahirah
Jul 17, 2015 rated it it was ok  ·  review of another edition
kali pertama cuba novel penulis ini. utk novel yg dianggap genre thriller plotnya agak meleret. byk distraction. boleh dikatakan ini tiga cerita dalam satu dgn kisah pembalakan haram, pembunuh bersiri, jejak kasih dan kisah cinta. nampaknya ada 4 cerita. gaya penulisan pun macam flat je. penulis perlu cari perkataan lain utk menggambarkan tubuh wanita selain drpd mungil. terlalu byk penggunaan simile. gambarab aksi yg terlalu detail. contohnya masa dalam kereta. tiga kali dia sebut Ondu berpalin ...more
Rohayati Fareed
Dec 21, 2017 rated it really liked it  ·  review of another edition
sy ade buku ni..nak jual rm25inc pos flexi sem..berminat boleh mesej
Mohd Hafizuddin Mohamad Ghazali
Tombiruo: Penunggu Rimba. Tombiruo nama samaran bagi Ejim yang diberikan oleh penduduk Keningau. Apa yang dibaca & apa yang tonton sebelum ini totally different. Novel lebih baik dari filem. Ejim dilahirkan kembar bersama Amiruddin. Namun dibesarkan diberlainan tempat. EJim di hutan & Amiruddin di rumah anak yatim.

Tidak banyak cerita tentang TOmbiruo, lebih banyak pasal pembalakan haram oleh Uncle Wong. 1 per 1 kes berjaya diselesaikan dengan bantuan Tombiruo. Tapi tidak disangka ada gun
...more
Hana Jimi
Apr 01, 2012 rated it really liked it
suka gila.................... ini buku pertama y perkenalkan saya pada RAM. dari meminjam library trus membeli ketiga2 novel kemudiannya. tp ni buku pilihan saya berbanding Semangat Hutan dan Tombiruo terakhir.
Shahrill Ramli
May 18, 2017 rated it liked it
This is my 1st attempt and 1st RAM's book after hearing rave reviews from my colleagues. They said RAM's books are not the cliche, romantic "nauseated" typical novels, and I truly agree with that. RAM is definitely a writer who writes with knowledge. He infuses romantic subplots and embroidered that with Islamic elements and a few knots and notches of Scientific facts, delivered in casual ways but definitely reflect his charismatic style.

The essence of the book was the 'thriller' plot, a serial
...more
Muhammad Fitri
Oct 27, 2017 rated it liked it
Secara keseluruhannya lebih seronok membaca novel ini berbanding menonton filemnya.Antara mengagumkan saya adalah latar tempatnya di tanah borneo.Memerlukan pengalaman sebenar berada di tanah itu.Seperti Kepercayaan dan budaya orang sabah.Tema kemanusiaannya dan cinta alam juga bagi saya berjaya disampaikan dengan baik.Cuma tidak berkenan pada babak pencintaan yang agak klise (walaupun babak itu minima dalam novel ini).
Nur Ismalina
Mar 25, 2017 rated it really liked it
Shelves: baca-buku-2008
Memang best. Terbaik!
Kayblack
Nov 11, 2017 rated it really liked it
Shelves: kay-black-fav
terbaik...awesome...i like this book
Zulaika Farhani
Oct 14, 2017 rated it really liked it
This review has been hidden because it contains spoilers. To view it, click here.
Kataklicik
Nov 05, 2017 rated it really liked it
Some holes in the plot, but brilliant storytelling.
Tsuki Shiro
Oct 22, 2017 rated it liked it
Buku pertama RAM yang aku baca. Hmm 3 bintang. Terlampau tinggi expectation tak bagus jugak.
Amutha
Feb 16, 2018 rated it it was amazing  ·  review of another edition
Need to read the third in the series now...
Pijah89
Oct 16, 2017 rated it really liked it
great
Shafiq Ashraff
Oct 26, 2017 rated it it was amazing
nice
Dian Rafinaz
Oct 20, 2017 rated it did not like it  ·  review of another edition
Waste my time
Ema
Sep 04, 2018 rated it did not like it  ·  review of another edition
Pernah baca tombiruo sekitar tahun 2000. Sekualnya pun aku baca. Waktu tu memang fan giler aku dengan RAM.
Rahman
Mar 20, 2017 rated it it was amazing
Sangat suka,,,mmg masterpiece
Mazliza
May 12, 2018 rated it liked it
Jika anda telah menonton filemnya, anda akan rasa sedikit kecewa. Cerita di buku sangat berbeza bebanding filem. Watak Wan Suraya di dalam buku lebih utama berbanding ia sebagai watak sampingan di dalam filem. Saya rasa tindak-tanduk Wan Suraya dalam buku ini agak tidak matang jika dibanding dengantugasnya sebagai pemberita jenayah.
Anas Abdul Jabar
Sep 08, 2017 rated it it was ok
Ada sebahagian yang tak meyakinkan. Watak Wan Suraya macam wartawan amatur. Boleh terbitkan berita yang belum tentu kebenarannya tanpa diperiksa tuan editor? biar betul?
Banyak sangat mengimbau kenangan, hampir semua karakter ada 'flashback'..Hanya 'flashback' Ejim saja yg menarik sbb saya nk tahu lebih tentang asal usul dia. Saya tak kisah tentang bibit cinta Amiruddin dan Salina, Baizura dan Salleh, lagi lah Wan Suraya. Tapi, saya baru baca 132 muka surat. Mungkin jaln cerita akan bertambah me
...more
Anis Rejab
Feb 11, 2017 rated it really liked it
Shelves: book-shelf-2
Karya-karya Ramlee Awang Mursyid memang menjadi pilihan sejak mula diperkenalkan dengan epik Laksamana Sunan. Kali ini saya membaca semula Trilogi Tombiruo iaitu bermula dengan "Penunggu Rimba" Tombiruo yang mengisahkan tentang peristiwa-peristiwa yang berlaku di hutan tebal daerah pendalaman Sabah. Peristiwa tersebut kesemuanya ada kaitan dengan keluarga Tuan Braham. Satu demi satu malapetaka berlaku membabitkan keluarga keluarga Tuan Braham dan kesudahannya mengejutkan ahli keluarga ternama it ...more
Noral
ada kelainan yang membuat kita ingin tahu akhirnya. mungkin juga dipengaruhi gembar gembur media novel ini akan difilemkan.

semas membaca, saya tertanya tanya apakah penulis ini ada pengalaman menghampiri persekitaran cerita ini... dunia kewartawanan, pembalakan. apakah dia suka mengkaji mitos atau sejarah kawasan? hebat juga.

apakah nanti pengarah produser malaysia akan buat begitu juga atau buat filem tanpa kajian... jika begitu.. filemnya pasti membosankan seperti kebanyakan drama tv melayu kin
...more
Bil Halim
Oct 21, 2016 rated it really liked it
aku takpernah terlepas sebenarnya buku dari RAM.cuma yang bersiri jenia bersambung yermasuklah yang ada puteri2 tu aku takbaca.Jadi bila dgr tombiruo nak dibawa ke layar filem,baru kelam kabut aku baca.

RAM takpenah menghampakan.Ram penulis yang bijak bermain muslihat dan selalu selitkan elemen ketuhanan dalam tulisan.RAm juga adalah seorang penulis yg tidak sekadar menonong membuat cerita,di balik cerita ada info,ada pengajaran ada emosi yang disingkap.
yang sedihnya aku g amek tau sapa bakal baw
...more
Shahrul AhLami
Hahaha.....akhirnya aku dah tahu siapa tombiruo yang sebenarnya... Tombiruo merupakan manusia biasa yang mempunyai wajah yang luar biasa.... Tombiruo juga merupakan saudara kembar Amirudin... Mereka terpisah sejak dilahirkan...Tombiruo juga bukanlah roh jahat @ semangat hutan seperti mana yang dikatakan oleh orang ramai.
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
  • Advencer Si Peniup Ney
  • Jendela Hati
  • Tunas
  • Tak Seindah Mimpi
  • Pelangi
  • Pergilah Sepi
  • Hero
  • Salju Sakinah
Ramlee Awang Murshid (lahir 4 November 1967) ialah seorang novelis dan juga penulis Malaysia untuk Radio Televisyen Malaysia (RTM) sejak 1986. RAMLEE Awang Murshid dilahirkan di Papar, Sabah, pada 4 November 1967 dan pemegang Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Massa, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), bertugas sebagai wartawan penyiaran di RTM Angkasapuri Kuala Lumpur.

Dalam dunia penulisan, Ramlee
...more

Other books in the series

Tombiruo (3 books)
  • Semangat Hutan (Tombiruo, #2)
  • Tombiruo Terakhir (Tombiruo, #3)