Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Lagi Cerpen-Cerpen Underground” as Want to Read:
Lagi Cerpen-Cerpen Underground
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Lagi Cerpen-Cerpen Underground

by
3.99  ·  Rating details ·  87 Ratings  ·  11 Reviews
Mungkin kita perlukan kegawatan ekonomi, kita patut berterima
kasih kepada Soros, mungkin negara ini perlu dihumbankan
ke dalam gaung, segala-galanya jadi porak peranda, kerana
derita akan menyatukan kita. .
-cerpen "Buana Serpih Angkasa"

Kita tidak pernah berasa cuak mengapa Singapura membeli
kapal selam, anti roket, Amraam, pesawat E-2C Hawk untuk
mempertahankan diri, memperta
...more
Paperback, 105 pages
Published 2002
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Lagi Cerpen-Cerpen Underground, please sign up.

Be the first to ask a question about Lagi Cerpen-Cerpen Underground

Community Reviews

(showing 1-30)
Rating details
Sort: Default
|
Filter
Johan Radzi
Aug 05, 2013 rated it really liked it
Aku tak beli buku ini kerana cover atau saranan dari kawan-kawan yang banyak membaca, tetapi kerana buku ini menjual nama Faisal Tehrani dan seperti anda, anda, dan anda sedia maklum, nama lelaki berwajah Parsi ini tidak lekang dari sensasi kesussasteraan dan agama di Malaysia. Nama-nama kontroversi bisa saja jadi pelaris, walau pun kadang-kadang bukunya semacam taraf resipi memasak itik panggang.

Tapi tuan-tuan, ini bukanlah buku mengenai itik panggang, apatah lagi Faisal bercerita mengenai juad
...more
Fairuz
Apr 24, 2013 rated it really liked it
Kombinasi sempurna secukup rasa. Gandingan duduk sama rendah, berdiri sama tinggi antara Saharil Hasrin Sanin dan Faisal Tehrani yang masing-masing istimewa dalam kelas tersendiri. Gaya penulisannya memberi bayangan kepada aliran naskah-naskah terkemudian mereka.
Afa
Oct 16, 2017 rated it really liked it
Shelves: sendiri
Kalau hendak diikutkan patutnya saya sudah selesai lama membaca buku ini. Kemudiannya tahun-tahun kebelakangan ini pasangan penulis buku ini sudah pula membawa haluan masing-masing dengan konsep cerpen underground yang sama. Ia membuat saya rasa hendak tahu lalu memulakan pembacaan dari buku ini sebelum membaca buku-buku terbaharu mereka (dua buku dengan tajuk yang sama oleh penulis berbeza).

Saya tersekat jika tidak silap pada cerpen Saharil yang seperti stream of consciousness agaknya, terlupa
...more
Luc Abdullah
Nov 03, 2011 added it
Shelves: malay, fiction
Sisi Faisal Tehrani yang paling aku sukai. Saharil yang malar hijau macam klorofil.
Mobyskine
Aug 16, 2015 rated it really liked it
Shelves: favorites
Akhirnya berjaya juga saya baca buku yang paling terasa nak baca tapi payah benar nak jumpa (sudah tiada ulang cetak). Mujur ada yang baik hati menjual sebagai preloved kepada saya. (terima kasih!)

Setelah baca buku ini saya faham kenapa ia mendapat pencerahan bintang yang melebihi average di laman GR ini. Kedua penulis ada acuan tersendiri-- rare and brilliantly peculiar.

Saya selalu merasa aneh setiap kali membaca tulisan Saharil (pernah baca Tentang dan Kentang, juga blog beliau), walau apa yan
...more
Syaihan Syafiq
Apr 13, 2016 rated it really liked it
Membaca naskah obskur (kerana ia sukar untuk diperolehi, mungkin sebab ia tidak lagi diulangcetak) seolah-olah memotong sebiji bawang besar - makin diteliti, makin menyengat.

Namun hampir setiap satu daripada himpunan cerpen2 yang termuat mungkin tidak akan difahami oleh kebanyakan pembaca dalam bacaan pertama yang sepintas lalu kerana ia amat sarat dengar sinikal, tempelakan dan juga carutan halus yang hanya mungkin dapat difahami setelah diulangbaca kali kedua (atau kali ke tujuh belas selepas
...more
Baihaqi Saharun
Aug 05, 2013 rated it really liked it

Jarang ada peluang baca tulisan2 saharil. Beliau memang luarbiasa.

As-soliheen
Jun 25, 2012 rated it really liked it
Disebabkan penulis berkongsi, maka mereka perlu berkongsi dua (2) bintang seorang. Jadi saya bagi empat (4)bintang.

Saya perlu baca sekali lagi untuk mengulas. ha ha.
Alina Abdullah
Sep 30, 2015 rated it it was amazing
Terbaik. Pemula untuk penulisan kreatif gaya baharu di Malaysia.
Nor Mohamed
Sep 08, 2012 rated it really liked it
aku dah nak habis baca buku. tiba-tiba buku ni hilang. dah la pinjam dari member. ini tengah sibuk cari balik.

faisal tehrani? kenapa dia tutup blog dia? aku hairan.
Si Kandil Hijau
Jun 11, 2011 rated it liked it
Melalui buku ini saya dpt menilai dan baru tau bagaimana seorang penulis pro mula menulis. Semua penulis bermula dari tahap yg sama - mundur- hehe!
Dotmuhamed
rated it really liked it
Dec 26, 2009
Amiza Khusyri Yusof
rated it really liked it
Sep 26, 2011
Herman Mutiara
rated it really liked it
Oct 12, 2012
Lina Kama
rated it really liked it
Aug 11, 2009
nasyrun nasyrun
rated it really liked it
Nov 19, 2011
Norziati
rated it it was ok
Mar 19, 2013
Syahira Hozami
rated it really liked it
May 06, 2018
Azila Kamaruzzaman
rated it liked it
May 26, 2008
Shofiyani Aprilia
rated it liked it
Oct 24, 2017
Mark Teh
rated it really liked it
Aug 01, 2011
Nazmi Yaakub
rated it really liked it
Aug 04, 2010
Ibtisam
rated it liked it
May 28, 2012
Haryati Abd. Halim
rated it liked it
Apr 28, 2010
Haz Hussain
rated it really liked it
Feb 07, 2016
Enlysted
rated it really liked it
Feb 13, 2012
Amirah
rated it it was amazing
Aug 17, 2009
Hazz
rated it it was amazing
Jan 12, 2012
Ferhadija
rated it really liked it
Sep 30, 2012
Syukri Sapuan
rated it really liked it
Aug 24, 2010
« previous 1 3 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
461 followers
Dr Mohd Faizal Musa adalah penerima Anugerah Seni Negara 2006 oleh kerajaan Malaysia dan Tokoh Penulis Muda Negeri Melaka 2009 oleh Kerajaan Negeri Melaka. Beliau dikenali sebagai Faisal Tehrani.

Faisal Tehrani adalah lulusan Ijazah Sarjana Muda Syariah-Politik dari Universiti Malaya (1998), Ijazah Sarjana Sastera dari Universiti Sains Malaysia (2000), Doktor Falsafah dari Universiti Kebangsaan Mal
...more
More about Faisal Tehrani