Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Jangan Baca Novel Ini” as Want to Read:
Jangan Baca Novel Ini
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Jangan Baca Novel Ini

(Trilogi Jangan Baca Novel Ni #1)

by
4.19  ·  Rating details ·  831 ratings  ·  103 reviews
Kalau asyik baca novel cinta saja pun kadang- kadang bosan jugak kan?

Try novel ini.Tapi jangan baca seorang diri. Make sure ada teman. Sebab ada kemungkinan anda akan berasa aneh. Juga berhalusinasi benda yang bukan-bukan. Novel ini bukan untuk mereka yang lemah semnagat. Tapi untuk mereka yang nak menjana minda dan menguatkan jantung, sebab semakin jauh membaca otak ada a
...more
Paperback, Cetakan Pertama, 225 pages
Published 2012 by I F I Enterprise
More Details... Edit Details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Jangan Baca Novel Ini, please sign up.
Popular Answered Questions
HusnaReads Goodreads is not an e-book. It's an online catalogue/shelves/social media for us, to interact n discuss about books :)
This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

Community Reviews

Showing 1-30
4.19  · 
Rating details
 ·  831 ratings  ·  103 reviews


More filters
 | 
Sort order
Hilmi Isa
Mar 24, 2013 rated it liked it
Jangan Baca Novel Ini (JBNI) tulisan Ismi Fa Ismail ini merupakan sebuah novel yang bertema/bergenrekan sesuatu yang unik kepada penulis ini. Tidak dinafikan,saya masih belum membaca kesemua novel-novel tulisannya sebelum ini. Namun,novel ini merupakan antara percubaan penulis menulis sesuatu yang di luar dari genre cinta. Berikut merupakan sinopsis ringkas saya mengenai novel JBNI ini:

Dalam perjalanan ke kampungnya,Munir terperasan seorang budak lelaki yang duduk berseorangan di halaman rumah
...more
Juliza
Mar 21, 2013 rated it liked it
Jangan Baca Novel Ini (JBNI) mengisahkan tentang seorang pegawai polis bernama Munir yang dalam perjalanan pulang ke kampungnya bila mana dia bertemu dengan seorang budak lelaki berusia tujuh tahun, Adib yang ditinggalkan di sebuah rumah usang. Dia kemudian membawa Adib pulang bersamanya dan selepas itu kehidupannya mula terganggu dengan perkara-perkara aneh yang tidak waras.

Semuanya kerana sebuah novel berkulit hitam tidak bertajuk milik Adib yang dibaca Munir. Novel lama yang mengumpul cerpen-
...more
Sarah Yasmin
Jan 31, 2013 rated it really liked it
Novel berkulit hitam dan bertulisan merah ini memang menarik perhatian aku. Dari awal tahun teringin nak baca. Dapat juga baca buku ni akhirnya.

Kisah tentang Munir yang membawa balik seorang budak lelaki yang bernama Adib. Pada mulanya, aku juga konfius kalau-kalau Adib tu hantu ke apa. Haha. Adib selalu memegang dan membaca sebuah novel berkulit hitam yang sudah buruk dan juga lusuh. Seperti sebuah novel lama. Munir yang lama memerhatikan buku tersebut akhirnya meminta novel itu daripada tanga
...more
Gobokairina
Tajuk dan sinopis di kulit buku buat aku teruja nak baca. Ya, asyik baca novel cinta memang bosan juga *wink*

Pada mulanya aku fikirkan ia kompilasi cerita-cerita seram tetapi bukan. Ia sebenarnya satu kesinambungan. Cuma penulis bijak memanipulasikan ceritanya. Dibahagikan kepada beberapa bahagian iaitu:-

Cerita 1 – Kacuk
Cerita 2 – Terapung
Cerita 3 – Ramalan
Cerita 4 – Tumpang
Cerita 5 – Telefon
Cerita 6 – Bunga Kematian
Cerita Akhir – Batik Sentung Biru

Dan setiap cerita itu sebenarnya punya jalinan.
...more
Noor Hanis
Sep 07, 2015 rated it it was amazing
Ya Allah serius aku fikir aku tidak akan ditakutkan oleh cerita dalam buku. Buku ini mengubah persepsi aku seterusnya menjadikan aku seorang yang agak penakut (maklumlah iman tidak berapa kuat). Tidak sabar untuk membaca novel kedua dan ketiga bagi siri ini.
M Haris
Oct 28, 2016 rated it liked it
Shelves: done
Permulaan yang baik, interesting.
Build up pun bagus, makin lama, makin teruja kita baca. Semakin suka
Dah syiok-syiok membaca, sekali ending dia....hah...itu aje?
Anti-klimaks
Regina Ibrahim
Apr 22, 2015 rated it really liked it
the same with any good suspense book....not horror as horror....very different. simple way of storytelling..no jargon to impress BUT you cannot stop once u started reading

JANGAN BACA NOVEL NI Trilogy– B0X SET
Terbitan IFI Enterprise
Penulis: Ismi Fa Ismail
Genre: Seram Thriller
Saya menemukan novel Jangan Baca Buku Ni sewaktu sesi bertemu pembaca penulis penulis fixi di Universiti Utara Malaysia. Pihak penganjur yang berbesar hati memperkenalkan buku pertama saya Perjalanan pada para pelajar UUM men
...more
Wan Atiee
Sep 10, 2013 rated it liked it
pertama sekali bila pandang buku ni saya suka pada cover nya. agak unik dari buku-buku yang lain. jalan ceritanya pun tak kurang hebat. saya hanya memperuntukkan masa selama dua jam untuk membaca keseluran cerita didalam novel ini. ceritanya buatkan kita tidak mahu berhenti membaca. apabila berhenti perasaan ingin tahu terus dtg menerpa. buat penulis tahniah saya ucapkan. akan tetapi saya kurang suka dengan font yg digunakan didalam novel ini.
Zetty Khairunisa
Oct 09, 2015 rated it liked it
Shelves: ifi
Rupanya larangan 'jangan baca novel ni' bukanlah sejenis larangan yang sebenar.

Ini buku seram kedua saya baca selepas buku Tamar Jalis pada tahun 1993 (padahal saya pernah baca #CeritaSeram tulisan Jarr Najmuddean tapi tak pula saya kata itu buku seram. Entah kenapa).

Saya baca buku ini bukan untuk menguji keberanian saya terhadap cerita seram. Saya cuma ambil di rak dan baca.

Ada gaya! Tu saja ulasan saya.
Diyanah
Mar 11, 2016 rated it really liked it
Shelves: diyanah
Dah sah sy mmg suka baca buku seram. Ambil masa sehari dan beberapa jam saja untuk habiskan. Not bad...mmg agak terpengaruh sikit... penulis berjaya mempengaruhi pembaca yg buku ini seumpama sumpahan. Tahniah pada penulis :)
Ann
Jul 30, 2013 rated it liked it
novel ni bagi i seram tu nak kata seram sangat tak juga,tapi agak uniklah dgn cerita dia.susah nak reviewlah,tapi i suka.bagi yg minat genre lain dr cinta,boleh baca ni.
darjah ketakutan setiap orang berbeza.tapi rasanya...ini kisah cerita dalam sebuah cerita. best! baca pula..tanpa tajuk.
Anna Lee
Aug 30, 2015 rated it liked it
Gila lama beli. Baru ada masa nak baca. Nasib baik tak tebal. Baca petang, skrg dah habis.
Tq cik writer sebab buat saya tak letak novel ni. Lama dah tak rasa seronok mcm ni ketika membaca. Tahniah! Idea yg sgt best.
Iris Ymra
Aug 13, 2019 rated it liked it
Buku ini penuh dengan elemen misteri -- misteri yang tidak selesai. Dibahagikan dalam gabungan berapa kisah seram yang dibaca oleh watak itu sendiri pada awal kisah. Membuatkan terlalu banyak (pada saya) persoalan yang timbul -- mungkin sebab itu banyak sambungan seterusnya yang perlu dibaca untuk menyudahi kisah ini sepenuhnya.

_____

Saya letak 3 bintang kerana layout dan font yang besar dalam buku ni buatkan ia hanya tebal tapi sedikit dalam cerita.
Nor Husna
May 07, 2014 rated it it was amazing
As Salam.

Saya baru beli buku ni di pesta buku hari tu. :)

This is a great book! Already recommended it for my friend. Memang best! Cerita ni tentang misteri sebuah buku hitam yang dibaca oleh seorang budak lelaki bernama Adib. Selainnya tak payahlah cerita kot.

By the way, dah lama cari buku yang macam ni. Suspens dan mendebarkan! Memang tak baca sorang-sorang sebab terlalu feeling cerita ni. Baca depan kawan pun boleh seram. Hehehe..

Belilah buku ni! Tak rugi pun. Wonder if Ismi Fa Ismail ever sen
...more
Seriyamran
May 07, 2013 rated it liked it
Pertama, aku tertarik dengan buku ni sebab tajuk dia. Then, bila aku dah baca aku tak nafikan yang aku tak berapa nak hadam apa yang penulis ni cuba sampaikan. Aku tertanya-tanya ni buku cerita seram atau mainan psikologi? Tapi aku puji hasil kerja penulis ni sebab imaginasi yang dia cuba sampaikan hampir sampai ke realiti. Buku ni juga akan buat kau terfikir dan terus terfikir apa yang akan berlaku seterusnya.
Sha Mohamed
Mar 25, 2016 rated it really liked it
Tajuk jer dah membuatkan jiwa mengebu-gebu nak baca..
Semangat tuh.. Hahaha..
Biasalah kita ni lagi dikata jangan, lagi seronok nak buat..
Menarik cara novel ini dikarang..
Cerita dalam cerita.. Kena baca dengan teliti kalau x mmg x faham..ngeri dan seram..
Kadang2 meremang bulu roma..
Nazrul Noorzan
Apr 30, 2013 rated it liked it
Jalan cerita yang menarik. Persoalan yang logik ada di situ bila kalian baca di bab-bab yang terakhir. Tahniah, satu buku yang berjaya bagi aku.
Meor Hashim
Jan 17, 2019 rated it it was ok
Novel ini menggunakan gaya “lost tapes” sebagai penceritaan utama kisahnya. Gaya penceritaan ini hanya dapat disedari pada penghujung novel. Tanpa gaya ini, novel ini akan menjadi novel seram klise. Kulit buku and sinopsis cerita yang agak misteri, menyebabkan adanya sedikit kegusaran untuk membacanya pada waktu malam. Tapi setakat itu sahajalah yang menarik tentang novel ini.

Penceritaan novel ini hanya pada permukaan sahaja tanpa adanya plot yang lebih mendalam. Kurang aksi dan unsur-unsur sera
...more
Yazlina Saduri
Apr 28, 2018 rated it really liked it
Mrmang dah tahu IFI ni ada kemahiran luar biasa. Dua buku dia yang ku baca, walaupun temanya cintan cintun, messagenya dalam. Tak mungkin boleh dianggap cerita yang mengkhayalkan, lebih kepada kisah yang buat naluri bergetar atas sebab-sebab yang tak berapa mudah nak diterangkan. Buku Jangan Baca Novel Ni ni pun sama. Cuma yang ini temanya seram. Pastilah lebih getaran hati. Thrill giler. Rasa macam author jadikan kebekuan seorang Munir semacam perisai supaya bulu tengkuk tak meremang, supaya ot ...more
Aqilah Qasrina
Apr 11, 2018 rated it liked it
Disebabkan tajuk muka depan dia begitu so aku decide untuk membacanya. Manusia ni kan bila orang JANGAN, dia akan teruskan juga dengan apa yang dia rasa patut. Novel nampak tebal tapi dalamnya word semua besar-besar, so orang rabun pun tak perlu pakai spec. Penceritaan novel ni sangat syiok, misteri-misteri gitu. So kalau sesiapa yang rasa nak keluar dari zon selesa bacaan cinta cinta, aku suggestkan korang untuk baca novel ni. Adios.
SyaMimi
Apr 30, 2018 rated it liked it
Menarik. Mengandungi cerita-cerita pendek yang sebenarnya berkaitan antara satu sama lain, walaupun 2 3 cerita permulaan tidak berkaitan. Graf penceritaan yang baik tapi jatuh teruk di akhir penceritaan namun memberikan konklusi yang memuaskan hati. Tapi ada juga cerita pendek yang tergantung. 3.4/5.0
Farah Badardin
Sep 02, 2018 rated it really liked it
Menarik. Lain dari yang lain. Sukar untuk digambarkan. Cerita tak berapa cliche. Style of writing yang original. Berjaya bangkitkan rasa seram sampai aku takut nak baca sorang-sorang sebelum tidur dengan hanya bertemankan lampu meja study.
Noor Abdul Sukor
Jun 05, 2017 rated it really liked it
segala cerita yang ada dalam buku ni, langsung tak dapat diterima akal. tak logik langsung. tapi buat kita nk teruskan membaca sebab ada persoalan yang kita nak cari jawapan. betul kata penulis. jangan baca novel ini. sebab kita akan jadi ketagih dan kita akan berkhayal bila buku ini ditutup.
TSam
Apr 15, 2019 rated it it was amazing
Shelves: malay-books
Konsep cerita ni memang unik. Plot cerita dia mmg bagus sbb dia membuatkan pembaca tertanya-tanya. Kisah2 pendek dalam cerita ini pun sangat menarik dan tak membosankan. Pacing cerita ni tak terlalu cepat dan tak lambat. Just nice.
Overall, cerita ni memang best.
Zully Azizan
Oct 14, 2018 rated it it was amazing
Ya. Memang agak 'disturbing' cerita cerita dalam Novel ni. Agak terpengaruh dan terkesan juga lah. Agak sedikit gila bila membacanya. Hahahaha

Tahniah Ismi Fa Ismail untuk karya ini. Next. TIADA TAJUK.
Rieen Nazrieena
Nov 13, 2016 rated it it was amazing
I read, but I want to read it again because I really like.
Haliza
Mar 07, 2017 rated it it was amazing
Shelves: horror
JANGAN BACA BUKU INI - Ismi Fa Ismail

Baru dpt novel, sdgkn sambungan nya dh lama sy beli, termasuklh novel ketiga2 seruan. Cukup menarik gaya penyampaian, bermula dr Munir si polis yg bertemu dgn Adib semasa dlm perjlnan pulang ke kg, ditambah dgn perkara2 pelik yg dihadapi oleh Munir setelah bertemu Adib.

Lg bertmbh pelik apabila Munir membaca novel tulisan tgn yg sentiasa dibaca oleh Adib. Apa x pelik klu segala cerita dlm novel tu berkaitan dgn org yg dikenali Munir n perkara dlm novel tu ben
...more
Ummu
Oct 03, 2015 rated it liked it
Shelves: mother-tongue
Setelah sekian lama tidak membaca novel bergenre seram, saye rasa novel ni bolehlah. Idea bagus cuma mungkin perlu diolahkan dengan lebih baik. Saye jangkakan novel ni amatlah seram (mengikut tahap keseraman saye) disebabkan tajuk dan warnanya yang lain daripada yang lain. Tapi bolehlah~

Munir ialah watak utama di dalam novel ini. Seorang anggota polis yang tidak mempercayai kewujudan ilmu ghaib. Di pengakhiran, watak utama bertukar. Harus membaca novel yang kedua sebab ada kesinambungan pada cer
...more
Nazihah
Dec 12, 2014 rated it really liked it
Shelves: fixi
Okay, so.

It has been a while since I last read a Malay novel.
I bought this book because I was fixated with the overwhelming responses of Fixi books on Instagram and one the, the Fixi books guys opened a booth at my campus and I bought 3 books from them.

This book wasn't the first I 3 that I bought.

I bought this from a bookstore near my campus and they were having 20% off novels so I decided to grab few more of these Fixi books.

But after monthssssssssssssss only that I started reading them.

---
...more
Ariey
Oct 02, 2015 rated it really liked it
Buku ni buku pertama dr trilogi jbnn. First of all buku ni best, especially to those yg suke cite2 fiksyen, horror, mystery and thriller. klau korg suke baca cite tamarjalis siri bercakap dgn jin tu, jbnn is the best for u.

Sinopsis utk buku ni, cite psl hero nama munir, yg odw blk kg waktu mlm, tjumpa sorg bdk bernama adib tmenung kat sebuah rumah usang. Since xde sape2 dgn bdk tu so tpaksa munir bwk blk demi keselamatan adib. Sepanjang jagaannya, munir tnmpk sebuah buku yg sentiasa bersama adib
...more
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »

Readers also enjoyed

  • HILANG
  • BISIK
  • MANGSA
  • CERPEN
  • Mikhail
  • MURTAD
  • Jodoh itu milik kita
  • Babi (Babi, #1)
  • Seyogia
  • Khalid: Memburu Syahid
  • KLCC
  • Denyut Kasih Medik
  • ZOMBIJAYA
  • TABU
  • Contengan Jalanan
  • SUMBAT
  • KACAU
See similar books…

Other books in the series

Trilogi Jangan Baca Novel Ni (3 books)
  • Tiada Tajuk
  • Akhir