Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Mat Som” as Want to Read:
Mat Som
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Mat Som

by
4.27  ·  Rating details ·  236 ratings  ·  39 reviews
Paperback, 187 pages
Published 1989 by Kampung Boy
More Details... Edit Details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Reader Q&A

To ask other readers questions about Mat Som, please sign up.

Be the first to ask a question about Mat Som

Community Reviews

Showing 1-30
Average rating 4.27  · 
Rating details
 ·  236 ratings  ·  39 reviews


More filters
 | 
Sort order
Start your review of Mat Som
Juliza
Mar 27, 2014 rated it really liked it
(4 bintang)
Mat Som mengisahkan tentang seorang penulis sambilan (yang cuba menjadi penulis gaji bulan) bernama Mat Som bin Mat Top. Ini kisah dia dan kehidupan tidak keruannya di badaraya Kuala Lumpur yang mana turut diselang-selikan dengan beberapa imbas kembali tentang kenangan sewaktu dia membesar di Tanjung Malim.

Hidup Mat Som yang tidak keruan tambah runsing setelah dia menerima sepucuk surat dari ayahandanya. Surat yang membawa satu pengharapan agar Mat Som berjodohan dengan anak Haji Alad
...more
Zen Cho
Apr 20, 2011 rated it really liked it
Shelves: asia, comics, malaysia, by-poc
Super like! Particularly: the sajak, the padded-shouldered jackets, the long-haired 80s rock fans and poets, the silhouette of Mat Som's dad when he's visiting his kampung, Wan Faridah's language, the ais kacang device on pg 157. Lat is a treasure. I'm only sorry I didn't come to his work sooner.
Sooraya Evans
May 18, 2016 rated it really liked it
Legendary.
Lat never disappoints.
I think the translator did a poor job in the English (blue cover) version though.
Seemed like word for word translation.
Among others: "If it is fated, fish in the sea and tamarind on land can get together". Really?
Can't he/she find a similar existing English equivalent to the "Asam di darat" Malay saying?
Nabilah
Jun 29, 2017 rated it it was amazing
It is a melancholic and nostalgia tinted work. It is short but it is good. Kecil-kecil cili padi. If you can read Malay, please purchase the Malay version. Lebih mengengat.
kuzzeen
Oct 19, 2015 rated it liked it
Shelves: library, read-2015
SUKA.....
Jamal Ali
Jul 02, 2012 rated it really liked it
Ini buku ketiga Datuk Lat yang saya miliki selepas Kampung Boy dan Town Boy. Terkenan sebenarnya daripada judul yang awal-awal.

Saya orang nostalgia. Tak padan dengan zaman, saya pemuda zaman kini dengan jiwa zaman dahulu. Sebegitulah, kisah zaman pasca-merdeka (zaman 90-an dalam buku ini) sering membuat saya mengimbau jauh. Saya terkenang dan tertanya-tanya, bagaiman rasanya hidup di zaman tersebut? Pastinya jauh berbeza dari masa sekarang. Bagaimana dengan manusianya?

Apakah sudah banyak beza de
...more
Syed Shahrom Wafa
Apr 10, 2018 rated it really liked it  ·  review of another edition
As expected from our beloved cartoonist, Lat. Simple storyline, humorous, meaningful message, feature Malaysian culture & tradition, all in his lovely trademark sketches.

What made it more cool when Lat features some of his fellow artist in another field, like the well-known poetry T. Alias Taib & Pyan Habib, the singer Ramli Sarip, another cartoonist Imuda in this book, whether in the form of a characters or some of their work in it. He knows how to made a compliments for his fellow colleague.

I
...more
Fathul Khair
Dec 24, 2012 rated it it was amazing
Pertama kali membaca buku ini sewaktu kecil dahulu (antara usia saya 8 tahun). Bukunya masih kekal berkulit berwarna jingga ini. Sememangnya, saya amat meminati karya-karya Lat yang banyak mencerminkan sisi ketimuran dan nilai-nilai keindahan dalam kehidupan masyarakat Malaysia yang berbilang bangsa.

Walaupun saya tidak berkesempatan menjalani kehidupan zaman-zaman retro dahulu, namun saya dapat rasakan serba sedikit menerusi karya lukisan Lat ini. Dan saya berjaya menemuianya kembali di Popular
...more
Josh
Aug 04, 2008 rated it liked it
Recommends it for: autobiographical comic fans
It might be a bit of a forced comparison, but after reading this and his autobiographical Kampung Boy, I couldn't help but think of Kuala Lumpur writer/illustrator Lat as a sort of male Malaysian Lynda Barry.

His stories are simple and not over-thought, but the heartfelt illustration and straight-forward narrative emphasizes the whimsy and sadness of everyday events in unexceptional lives.
Mior Ikhmal
Jul 06, 2016 rated it really liked it
Saya baca versi yang sudah diterjemah ke Bahasa Inggeris. It was fun. I really like the part with Pyan Habib. Maybe ill buy the Malay version too next time. Geram je baca sajak Aku yang dah di-translated.
Dave
Jul 18, 2012 rated it really liked it
Shelves: comics
Great comic by Lat, about a character caught constantly caught between different aspects of contemporary Malaysian society. Poignang and humourous, with touches of nostalgia.
Nuraina Akmal
Nov 07, 2016 rated it really liked it
MAT SOM

Dah tahun 2016 barulah nak baca komik ni, padahal sudah terbit tahun 1989 lagi. Berlatar belakangkan tahun 80-an, mengisahkan Mat Som anak kelahiran Tanjung Malim yang bekerja sebagai penulis sambilan di sebuah syarikat akhbar di Kuala Lumpur.
Konflik bermula saat dia menerima surat dari ayahandanya yang meminta dia berkahwin dengan teman sepermainannya, Wan Faridah.
“Ini zaman microchip, mana ada lagi anak yang berkahwin dengan pilihan keluarga.”
Kisah Mat Som ini diselang-selikan denga
...more
Khairulazizi
Mar 12, 2018 rated it it was amazing
Saya tersenyum dan kadangkala ketawa kecil membaca novel graphic Mat Som ini. Kisahnya adalah tentang "pressure". Masakan Mat Som seorang penulis sambilan, yang masih struggle hidup di kotaraya Kuala Lumpur , yg terpaksa menggadaikan jam untuk makan tengahhari lauk bergedel dengan sambal sotong, disuruh ayahnya untuk bernikah dengan Wan Faridah, anak bongsu Haji Aladin kawan baik bapanya. Dalam masa yang sama, Mat Som senyap-senyap menyimpan hati pada Cik Yam, jiran sebelah rumah yang setiap pag ...more
Fadhli Rahim
Mar 17, 2018 rated it it was amazing
Terjumpa buku ni di MPH Johor Bahru beberapa bulan lepas. Tak fikir panjang, terus beli. Aku pernah baca buku Mat Som ni masa umur aku 7 tahun tak silap aku. Pernah tgk movie cerita Mat Som lakonan Imuda. Zaman lantai wayang penuh kulit kuaci!

Berbalik pada buku ni - Nostalgia! Kartunis Lat pakar melakar suasana dan mood karakter bersama trademark strok tersendiri. Dialog komik ringkas dan padat. Kadang-kala, cukup dgn 3 panel ringkas tanpa dialog pun boleh sampai maksud pada para pembaca.

Kisah
...more
Amin13
Sep 17, 2013 rated it it was amazing
the geniuses of Dato' Lat... This is a good
comic novel 'Mat Som'... Although the i never
watched the movie depicted from the novel, but the
book really brought me to that late 80's era. The mini
bus, pyan habib, a samad ismail and more. The thing
is that Lat beautifully blends the history behind the scene
Indika De Silva
Apr 04, 2013 rated it really liked it  ·  review of another edition
For some weird reason I find the following book quite sad and melancholic. It does have some fun moments. But the theme of a village boy coming to the city and trying to find his dream is distressing.

The cartoons of Lat is refreshing as usual. The honesty and feelings generated within the boxes is quite unusual.

Yati
Oct 19, 2008 rated it really liked it
Funny and fun. The problem with the English translated version is all the fonts have been changed to normal Serif fonts instead of using Lat's "handwriting" and that made some of the speech bubbles look awkward. I hope they'll publish a new English edition of the book.
Andy V
Jun 04, 2016 rated it really liked it
Shelves: graphic-novels
I love Lat. As a Malaysian, I grew up with his comics. Mat Som tells the familiar tale of a small town boy (from Perak), moving to the big smoke (KL) for work as a budding journalist. I won't reveal more. Just get it. It is available in English.
Detta
Apr 04, 2013 rated it really liked it
i always love LAT, but his best work is still Kampong Boy. i bought this as my first pocket size comic at Kota Kinabalu and it's easy to carry along. his 'ugly cartoon' type is so funny, yet copied a lot in the SEA region. i wish him a long life just to read more of him.
Slow Man
Sep 29, 2017 rated it it was amazing  ·  review of another edition
Shelves: comics
Nostalgic. Sweet. Warmth. I was taking a stroll down memory lane and that lane was blooming with flowers with smoke and noise from the city. I must stop praising LAT because I have done that before and If I did, there would be no end to that.
Thank you for Mat Som.
Kina Zaly
Jun 30, 2014 rated it really liked it
Buku yang aku beli di Jalan TAR, Kuala Lumpur. Masa tu aku kanak-kanak ribena lagi tapi, entah kenapa aku tertarik dengan buku ni. Masih teringat yang aku masa tu memang sadis, aku baca buku ini berulang kali tanpa faham maksud sebenar buku ni. Tapi, memang aku suka sangat belek buku ni.
Suzanna Irving
Jan 08, 2017 rated it really liked it
How could you not laugh at this kampung boy experiencing the city life in KL.
Puteh Jerneh
Feb 17, 2018 rated it really liked it
****
Aziz
Jul 19, 2016 rated it it was amazing
Shelves: 5-star, comic
Ini kerja genius. Titik.
Chiara Zinnia
Aug 11, 2017 rated it really liked it  ·  review of another edition
The story is short and simple, funny but in a way heartwarming.
Rakan
Dec 21, 2018 rated it it was ok
شريته من المطار لأن وقتها ماكان معاي كتاب للطيارة. لطيف مو سيء لكن أسلوب الرسم منفر شوي.
Saat Omar
Nov 05, 2013 rated it it was amazing
Kalau kau tanya aku apa buku Malaysia terbaik? aku akan jawab Mat Som.
Charlie Potter
Mar 04, 2009 rated it really liked it
Shelves: comics
Really a neat insight to life in Malaysia. Beautifully done.
thewayfarer11
Dec 31, 2018 rated it really liked it
Light reading, but full of underlining message :)
Zulzafry Zulkifly
Sep 15, 2016 rated it it was amazing
aku kena carik versi bahasa melayu
« previous 1 3 4 5 6 7 8 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »

Readers also enjoyed

  • Homeless
  • Pelukis Jalanan
  • Impian Jalanan
  • If Malaysia Was Anime: COVIDBALL Z #1
  • Arkitek Jalanan
  • Why Men Don't Listen and Women Can't Read Maps: How We're Different and What to Do About It
  • Personality Plus: How to Understand Others by Understanding Yourself
  • Chariots of The Gods
  • Beginning Pl/SQL: From Novice to Professional
  • Coretan Buku Terpakai
  • Séance Tea Party
  • Aku Dengar Kat Kampung Ada...
  • 12 21 Air Exp
  • Catwalk Queen (Million Dollar Mates, #3)
  • Hold Me Like a Breath (Once Upon a Crime Family, #1)
  • Courage for Beginners
  • Di Sebalik Dinara
  • St Clare's: Claudine At St Clare's & Fifth Formers At St Clare's
See similar books…
66 followers

News & Interviews

    Pulitzer Prize–winning literary critic Michiko Kakutani, the former chief book critic of The New York Times, is the author of the newly...
54 likes · 16 comments
No trivia or quizzes yet. Add some now »