Goodreads helps you keep track of books you want to read.
Start by marking “Cik Bunga Dan Encik Sombong” as Want to Read:
Cik Bunga Dan Encik Sombong
Enlarge cover
Rate this book
Clear rating
Open Preview

Cik Bunga Dan Encik Sombong

by
4.11  ·  Rating details ·  691 ratings  ·  45 reviews
Aku? Aku INTAN ASNIDAR. Mana cantik pun. Kulit pun ala-ala hangit. Kerja di kedai bunga dengan gaji cukup-cukup makan. Tak ada apa-apa yang istimewa tentang aku melainkan aku ada sebuah keluarga yang sangat bahagia.

Dia? Dia memang segak. Nama dia pun sedap, HARRIS ISQANDAR. Kalau sekali pandang mesti tak nak lepas. Kulit dia putih amat sampai mak ingat aku dah bawa balik o
...more
Paperback, 593 pages
Published 2012 by Karya Seni
More Details... edit details

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Community Reviews

Showing 1-30
Rating details
Sort: Default
|
Filter
Sha Mslvoe
Oct 21, 2012 rated it it was amazing
Shelves: malay-novels, keepers
What a sweet book! This book never fail to make me smile and I especially appreciate the author's writing. I loved it ♥♥♥

Sweet giler cerita ini. Terhibur sha dengan jalan cerita yang penuh santai. Watak hero HARRIS ISQANDAR benar² membuat sha terpukau dengan telatah dia yang begitu bersahaja.

Watak gedik Erny Humairah sangat menyakitkan hati. Padan muka kena lempang banyak kali dengan Harris. Sakit hati bila Datin Nora & Erny tak habis² nak musnah perkahwinan Intan dan Harris.

Alahai, best la
...more
Don ツ
May 15, 2013 rated it really liked it
Shelves: mine
4.5 tak sangka aku akan menyesal sebab jual buku ni lepas baca 3 muka surat je. maafkan saya dik airisz. saya underestimate ke-sempoi-an novel ni masa beli 2012 dulu...tanpa sedar. suka wataknya, suka tema kekeluargaannya, especially endingnya. sebab masA mula2 baca sangatlah xberkenan klise drama. will buy another copy. promise. good job on this novel. I laugh a lot. adoi, dh tak pandai review.
Gobokairina
Kredit untuk ending yang lain daripada yang lain. Kreatif sungguh!

Review panjang? Ala..sebab tu kita ada hari esok. Eh! Eh! hahaha :P

Full review: 26/12/2013

Cinta tak kenal siapa.
Ia bukan sekadar frasa untuk menyedapkan hati. Ini adalah apa yang cuba penulis sampaikan dalam 593 halaman novelnya.

Benar, aku akui. Satu-satunya perkara yang buat aku tertarik adalah kerana nilai cinta hero-heroinnya. Si kacak dan kaya dengan si gadis comot yang miskin. Walaupun kisah selepasnya itu hampir sama saja de
...more
Juliza
Mar 21, 2013 rated it did not like it
Sebenarnya hamba tidak tahu hendak menulis apa untuk review hamba tentang ‘Cik Bunga dan Encik Sombong’ (CBES) tulisan Airisz ini. Ada ketikanya hamba merasa selesa dan ada masanya hamba merasa hampir putus asa untuk menyudahkan bacaan. Namun, mungkin kerana novel ini merupakan antara novel keluaran Karya Seni yang hamba teruja untuk beli dan hamba tidak menemui apa yang hamba harapkan darinya maka CBES sedikit menghampakan bagi hamba.

Mungkin juga hamba secara peribadi tidak mampu untuk ‘relate’
...more
kuzzeen
Jul 02, 2013 rated it it was ok
Shelves: read-2013, let-it-go
Naskah untuk dilepaskan; RM14.00. PM je....

Terbuai di awal bab Cik Bunga Dan Encik Sombong...... (anak bendang la katakan!). Moment di kampung Intan dengan berkubang di sawah, menyiang sebaldi ikan, menggiling rempah, meredah parit mencari daun liar...dengan gelagat Encik Sombong yang sedikit blur bila terkena kejutan budaya di kampung.....mmg sweet. Pembinaan plot awal dengan paksa nikah dan rela kahwin juga digarap dengan menarik.

Tapi (for me), plot mula mendatar dan ada kalanya merudum di
...more
Intan  Musa
Mar 18, 2012 rated it it was amazing
Best! Saya suka dengan watak tegas dan cekal Intan Asnidar dan Haris Isqandar. Mereka bertunang dengan cara mendadak hanya untuk mengelak dari maruah dimalukan. Namum, rasa sayang cinta datang kerana ada keikhlasan dan kesetiaan. Halangan dalam bentuk Datin Nora serta Erny Humaira dapat dihadapi bersama.

Akhirnya ada cerita untuk orang yang cekal dan ikhlas. Tak dapat orang lain mengotak-katikkan hidup orang lain. Tak perlu menduakan isteri hanya untuk memuaskan hajat dan nafsu orang lain. Ada ni
...more
Safira
Mar 17, 2012 rated it really liked it
Satu satunya novel yang memaparkan kisah tentang cinta itu memang tidak mengenal rupa walaupun watak lelakinya digambarkan sebagai seorang yang sangat kacak dan kaya.
Novel Annie
Mar 25, 2014 rated it it was amazing
novel ni mmg best sgt. gaya penulisan yg santai dan plot yg menarik. mengisahkan Harris meminta bantuan Intan utk menjadi tunangannya, apabila tunang Hariss lari masa hari pertunangan. tnpa berfikir panjang Intan bersudi utk membantu Harris, Intan mbantu bukan disebabkan duit atau harta. Ani mmg suka sgt dgn watak Harris. Harris sorg yg bertanggungjawab dan bersikap penlindung. Harris pndai masak dan sgt romantik. OMG! rasa mcm nk terkena kencing manis bila baca novel ni. sweet sgt. Ani mmg tak ...more
rara
Jan 14, 2015 rated it it was ok
biasa je. jalan cerita dia meleret bila part intan dgn harris.
baca pun scan2 je. tak sabar nak abiskan.

apapun happy ending. yg bagusnya intan dgn harris ni dia percaya mempercayai.
tak cepat melatah dgn erny & datin nora yg senget tu.

nasib baik datin nora insaf. tp watak taufik tu mcm tak menyerlah sangat.
mmg banyak kisah intan harris je.

Joy (Cheery♡Reads)
Sep 29, 2013 rated it it was amazing
One of the best malay novels I've read. Funny, cute, romantic and uncomplicated conflict. I especially loved the fact that there wasn't this typical scene where the hero and heroine separate due to misunderstanding(s). Haha. Thank Kak Airisz for penning such a wonderful story. Keep it up!
Amni Yusoff
Nov 16, 2016 rated it it was amazing
hehehe.. sy penat asyik baca novel story 'berat' tp bila bc novel ni rasa ringan aje. Suka sgt watak Harris yg boleh belasah mereka-mereka yg suka sgt kacau Intan. Wow! romantik satu hal, lawak pulak tu .. hahaha
Erin Azmir
May 29, 2012 rated it really liked it
1. Harris Isqandar is super hot and loving and ohhhh he's too good to be true!
2. Really hate Datin Nora and Erny Humairah. They just wouldn't stop messing with Harris and Intan's life!
3. I enjoyed it and I would reread it because of Harris Isqandar.
Ogy Yusof
Aug 04, 2016 rated it really liked it
Buku ni dah diadaptasi ya? Jadinya tentu ramai tau kisah yang ada.

Cik Bunga - intan asnidar
Encik sombong - harris isqandar

Jodoh dipertemukan dalam keadaan yang langsung tidak sedia. Harris anak orang kaya yang memaksa intan menjadi bidan terjun dan menjadi tunangannya. Manakan tidak, erny lari meninggalkan harris dihari pertunangan mereka..

Pendek kisah... Intan dan harris bernikah. Gangguan sentiasa ada dari datin nora, ibu harris dan erny. Dah macam orang gila talak pun ya si erny tu.. Ikatan
...more
Nuur
Jun 05, 2013 rated it liked it
komen ikhlas dari hati :)

novel ni ok.. kelakar.. byk part "suwit muwit" yang menyentuh jiwa.. penceritaannya pun sampai ke hati especially bab awal-awal tp bab pertengahan dan pengakhiran tu agak membosankan sbb sering dihidangkan dgn part gaduh je memanjang antara heroin dengan MIL dan ex-gf si hero..

pada pandangan sy, part bergaduh/pertengkaran dalam novel ni terlalu banyak dan berulang-ulang membuatkan mood nk membaca pun semakin merudum sehingga saya tertanya-tanya, bilalah konflik ni nak b
...more
azian2575
Sep 17, 2013 rated it liked it
Intan & Harris

Suka bila Intan gunakan 'kita' dan 'awak' dalam monolog dia..

Awak, kita dah jadi sasau ni.. Tolonglah kita!

Awak tahu tak, kita dah mula sayang awak. So sweeeeet ;)


"Apakah yang kuberikan,
Tanda aku setia memujamu,
Padaku lain tiada hanya,
Cumalah rasa pemikat cinta.."
(Lagu 'Menimbang Rasa' oleh Oslan Husein, 1964)


Teringat patah lagu ni yang dinyanyikan oleh YAB Dato' Seri Haji Adnan Yaakob, Menteri Besar Pahang di Klasik Nasional.. Tak sangka, sedap suara Dato'.. heeeeee :)
FITRI YANA
Nov 04, 2015 rated it really liked it
Shelves: owned
Cerita yg menarik utk dibaca. Kecekalan hati perempuan Intan Asnidar betul2 membuka mata. Dihina ~ dicaci ~ pelbagai ujian diberikan kepadanya selepas mendirikan rumahtangga bersama Harris. Takmau la cakap banyak. Cerita comel. Cute aje.
Novel Best
Oct 01, 2013 rated it it was amazing
Cerita yang paling saya suka!!!
Cik Pah
Sweetnya Harris & Intan
Ain
Nov 10, 2013 rated it really liked it
Shelves: 2013
Boleh lah tp agak meleret pulak pasal datin nora & erny..
Ayu1166
Jul 27, 2013 rated it it was amazing
Cerita yg santai...x meleret sgt....
Inn Auni
May 22, 2017 rated it liked it
Awal perkenalan Harris dan Intan memang best. Nak pula Harris ni jenis cool saja melayan sikap Intan yang boleh dikatakan ada sedikit gelabah. Memang lawak apabila Intan guna pelbagai alasan untuk gagalkan perkahwinan dia dengan Harris.

Masuk ke tengah cerita bila Intan dah jatuh sayang ke Harris, dah mula bosan. Rasa meleret sangat dengan pi mai pi mai tang tu juga ceritanya. Rasa bosan ni terbawa-bawa sampai la ke alam perkahwinan Harris dan Intan. Bosan dengan sikap Intan yang insecure, dengan
...more
Syera
Apr 28, 2015 rated it liked it
Baca buku nie pun sebab dapat tahu amyra rosli dengan amar baharin yg sama2 berlakon cerita encik sotong tu tengah shoot drama based on buku nie. Hmmmm. Buku nie ok la. Cerita klise tapi pengajaran penting yg aku dapat adalah bagaimana kepercayaan kepada pasangan yang sangat utuh dan kuat mampu buat ujian2 dalam rumahtangga mudah dilalui. I value trust very much. Kalau trust nie hilang, apa yang tinggal dalam sebuah hubungan tu kan. Hero dalam cerita nie sangat dahsyat, baran or ganas la to othe ...more
Wan Amalyn
Apr 03, 2016 rated it liked it
Shelves: wan-baca-2016
Tak percaya saya berjaga malam sambil berperang dengan nyamuk (kesempatan balik kampung dan YA kampung saya banyak nyamuk... huhuhu) semata-mata kerana nak habiskan bacaan. Buku yang saya beli ketika bawa anak-anak buah ke Pesta Buku Kelantan 2016 ini tidak menghampakan!

Permulaan cerita yang menarik!

Cuma bila kemunculan watak Erni yang terlalu kerap cuba mengganggu ketenteraman rumah tangga Intan dan Harris sedikit melelahkan saya. (Pengulangan ayat/scene yang lebih kurang sama agak mengganggu p
...more
Qinnie
Jun 16, 2015 rated it really liked it
Sweet story. Story line agak biasa tapi ending sedikit berbeza.
Saya suka jalan cerita yang tidak meleret-leret.
Cuma saya agak terganggu dengan bahasa En Sombong yang amat kasar dengan ibunya. Walaupun mungkin ibunya yang salah, tetapi lagi sweet kalau Harris dapat menyelesaikannya dengan diplomasi dan bukan cara menengking2.
Iman Kyuhee
Feb 15, 2014 rated it liked it
cerita dia okey. tapi watak hero dia mengingatkan aku pada hero novel Bila Hati Kata Sayang. tapi it's okey. boleh dihadamkan lagi. so, i give 3 stars! :)
Fitrah Augusto
Jul 10, 2013 rated it it was ok
The perfect book for the simple minded peeps.
W.N. Leefia
Nov 19, 2016 rated it it was amazing
Buku ni jalan cerita memang menarik. Aku suka time mula-mula baca buku nih. Kelakar atau too funny. Tapi, aku tak suka Erny Humairah dan Datin Nora, gedik nak mampus!
Rohana Yusof
May 26, 2013 rated it liked it
Sweet, funny but repetitive.
Rara
May 07, 2012 rated it it was amazing
Bahagia. Itu sahaja.
Nur
Jul 04, 2012 added it
cta dy best sngt
haris romantik sngt2......
« previous 1 3 4 5 6 7 8 9 next »
There are no discussion topics on this book yet. Be the first to start one »
  • Kisah Naz dan Khaalish
  • Rindu Kamu Mr. Darcy
  • Dia… Random Guy
  • Teduhan Kasih
  • Pergi Tanpa Alasan
  • Awak Suka Saya Tak?
  • Suami Yang Kubenci
  • Gadis Edisi Terhad
  • Dia...Mr Model
  • Doktor Cinta
  • Dia… Isteri Luar Biasa
  • Kontrak Janji Setia Antara Kita
  • Aku Yang Kau Tinggalkan
  • Awek Pisang Goreng
  • Jangan Benci Cintaku
  • Kampung Girl
  • Sungguh, Aku Gilakan Kau
  • Dia Segalanya